Bästa vägen till St Anton

Bogren

Ny medlem
Tjenare!

Någon som har en aning om smidigaste vägen till Stanton? från Sverige? Har en inte alltför arbetsvillig folkabuss så bergspass och liknande tunga uppförsbackar skippar vi helst!

Kollat Viamichelin? Dom brukar ha bra beskrivingar.
Uppförsbackar blir nog svårt att undvika dock :)

antar att du fran sverige kanske normalt kommer münchen -> garmisch-> FERNPASS :) -> IMST -> St. Anton... och det passet är ju inget konstigt för en normal bil men om du har stora problem av ngt slag kanske du skall köra värsta omvägen münchen -> A8/A93 (kufstein) -> Innsbruck -> St. Anton..

näe, da fran sverige är nog kanske andra omvägen stuttgart/ulm -> bregenz -> feldkirch -> bludenz... bättre...beror väl pa hur man kommer norrifran...

glöm inte österrike vignetten

fernpass behöver du snökedjor om du kommer i ett dump.

Sitter faktiskt på tåget ner mot st anton nu. Ring sj och säg att du vill ha en resa till st anton så fixar de allt. 1300 fick jag betala från sthlm.

jag tycker att den smartaste vägen är över fernpass, men att man ska skippa München om man kan. Så ta A7 hela vägen från hamburg nästan ner till gränsen i österrike, då undviker man alla köer runt münchen. min erfarenhet är att vägarna över fernpass inte är speciellt branta. så jag tycker det är en smart väg. och om du tar småvägarna från imst till st anton (dvs inte motorvägen)så klarar du dej utan vinjett kostar 8-10€ för tio dagar.
Ha en bra resa

vad är vinjetten för något? Hade tänkt köra hamburg münchen innsbruck stanton. Borde inte motorvägen va smartare än småvägarna?

vignetten är klistermärket som du maste klisrta i vindrutan...visar att du betalt österrikisk "motorvägsavgift".. finns i olika längd...kortast är 10 dagar för runt 8 euro. längsta är för ett ar typ 80 euro..allt avrundat uppat...

skall du köra via innsbruck behöver du det iom att det är för langt för att sitta och härka smavägar... men som tidigare skrevs..om man vill snala fran fernpass gar det säkert att hitta smavägar...

Om du inte vill köra små vägar är A7 genom tyskland den bästa sedan fortsätta mot Lindau/Bregenz, därefter Feldkirch -> Bludenz -> Arlbergertnneln sen är du framme. minst 15 mil närmare än över münchen, men tunnelavgift på ca 10€ i arlbergertunneln + vignette 8€ (vignette köps enklast vid gränsen mellan Österike och Tyskland.)vingnette behövs även när du kör via innsbruck.
Betydligt närmare, du slipper münchen (ofta köer i flera timmar runt München) och vägen är fin hela vägen (fin landsväg sista 3 -4 milen men absolut ingen dålig väg). Har kört denna väg själv många gånger på vintern, (med sommardäck) har aldrig varit några framkommlighets problem.

mvh Patrik

Senast ändrad:
Flyg till zurich, och från zurich direkt till st anton. Tågresan tar bara 2,5 timme från zurich!! jag ficl allt för 1200 kr.
Kolla in dessa sidor
www.sas.se
www.oebb.at

Tillbaka
Topp