Bästa vägen till Vemdalen från Strängnäs/Eskilstuna?

Ska åka med familjen till Vemdalsskalet för första gången och blir inte klok på vilken väg som är snabbast/smidigast.
Olika söktjänster ger väldigt olika svar.. Alltifrån Orsa till Hudiksvall :rolleyes:

Har ni någon beprövad väg?

Upplägg för intressant diskussion 🙂:giggle:
Så här har jag kört (från Sthlm E4): Sväng av från E4 Söderhamn. Bollnäs, Järvsö, Ljusdal, Färila... Sen mot Sveg och om du ska till klövsjö tar du av mot Ytterhogdal vid Älvros, till Björnrike, fortsätt förbi Sveg och sedan Vemdalen/Björnrike. Skalet är nog hugget som stucket. Jag har kört båda och den förbi Klövsjö är kanske något kortare.
Det bli lite annorlunda från E-tuna, men från Uppsala borde det vara samma.

Senast ändrad:
Har gjort repan Uppsala -Vemdalen åtskilliga gånger och svänga av vid Tönnebro eller fortsätta till Huddik mot Sveg ger en tidsskillnad på "någon" minut IRL...
Men från ditt håll skulle jag sikta på Sala/Falun/Orsa/sveg.
Från E-tuna via Västerås, från Strängnäs via Enköping.

Jag brukar oftast åka mot Sala, sen väg 70 mot Mora. Vidare E45 mot Sveg där man kör 84:an mot Röros och sen svänger man av mot Vemdalen på väg 315.

Åker från Stockholm men föredrar att köra via Sala, E4:an norrut är ju helt vidrig. Oftast totalt kaos tills man kommit förbi Arlanda och sedan norröver börjar eländet med växelvisa körfält och stollar som till varje pris ska köra om trots att de inte egentligen hinner och de totalt efterblivna som saktar ner till 45 så fort deras del av vägen smalnar av till ett körfält...

Tillbaka
Topp