Bästa XC-Alporten

melkers

Ny medlem
Bästa XC-Alporten
Hoj!

Kanske är fel ställe att ställa den här frågan men det är värt ett försök iaf. Av alla Alpbyar som finns, vilken tycker ni erbjuder bäst XC-MTB? Vilken har störst utbud av träning i bergen? Markerade leder, omarkerade leder?

Vet att många skidorter bygger ut för friåkning på sommrarna men vilka kan erbjuda cykel uppför utan lift?

Bästa XC-Alporten
Har vart i Laax och Davos och kört mtb. Båda var bara över en dag (i Davos för att min kompis bröt nyckelbenet första dagen.. typiskt) men det finns gott om markerade turer, fler i Davos.

Rekommenderar en titt på http://www.bike-explorer.ch också (på tyska).

Har en gång åkt ner från Rothorn (Lenzerheide) till Arosa, men det var med gondol uppför.

Bästa XC-Alporten
Runt omkring st.moritz finns riktigt skön xc åkning. Detta är en stor anledning till att st.moritz gör sig minst lika bra på sommaren som vintern. Prova gärna bergsvägen från st.moritz till livigno (obs inte bilvägen.....det finns en stig över bergen som ska gå att ta med hoj till 99%) och informera mig! Men det finns mängder av dalgångar som man kan åka i. Val bever upp och runt skidsystemet corviglia för att komma ner i champfer är en hit. ( Kör du den kan du ju kolla om min northface-väst med husnyckeln i.....) Hursomhelst det jag tycker är bra här är att du har mer yta i dalgångarna här som gör åkningen mer anpassad för xc. Downhillåkningen finns för den som vill ha det också. Lagalb heter systemet som riktat in sig mer mot downhill med lift upp.

Alla dalgångar från pontresina och söderut är underbara att åka i med bra stigar.
Rekommendation åk dit i maj- tidig juni eller efter mitten på augusti...annars kan det bli att man skrämmer livet ur för många vandrare.

Scuol sägs vara fantastiskt också men jag har aldrig kört där.

Tillbaka
Topp