Bataleon Evil Twin

Bataleon Evil Twin
Aa eller hur, när man började med switch så vare nästan som att starta om. Gäller att pressa på :)

Vad menade du med bättre belag? Enligt blue tomato är riot mjukare än goliath, men enligt bataleons officiella sida är det tvärtom!!

Bataleon Evil Twin
Rioten har en "Sintered-Base" medans Evil Twinen har en "Extruded-Base" vilket betyder att Rioten är snabbare men behövs vaxas oftare o svårare att reparera (vet jag har jobbat i en skidverkastad) medans Evil Twinens inte är lika snabb men du behöver inte vaxa den lika mycket, eller inte alls o mycket enklare att reparera. Goliathen har en "Sintruded base vilket är en blandning mellan dom två... det står om det här på deras hemsida
http://www.bataleon.com/en/techstuff/

Bataleon Evil Twin
Jo, man får nöta :-) Lurigt att göra det i liften också - gratis switchträning.

Tvillingen har extruderat belag - lite trist, men det har funkat. Riot ska ha sintrat, som ska vara snabbare. Men oavsett belag, så måste man ju valla för att det ska glida.

Blue Tomato verkar lite knäppa med sina hårdhetstal. Riot är nog lyx-tvilling typ.

Bataleon Evil Twin
haha roligt med två inlägg samtidigt om samma sak :) sjukt snygga bilder förresten, svarteld. gillar verkligen att titta på dom, otroligt vackra! så skön stämmning i bilderna...

Bataleon Evil Twin
Aa bilderna är helt galna!

Svarteld verkar tycka att jag borde satsa på en riot, fett sugen på båda - verkligen! Anledningen till att jag köper ny bräda är ju för att utvecklas helt enkelt, spec i parken. Men samtidigt vill man jag inte ta bort ngt av speed och känslan i offpisten. Vet verkligen inte om det är riot eller evil twin som passar mig bäst, hade rioten haft 6 overall hade jag inte bangat på den en sekund! Jag gillar ju fart samtidigt alltså! Frågan hur rioten är att raila med? Är den skön där så är det väl egentligen inget snack att jag ska välja den??

Bataleon Evil Twin
Tack, kul - är dock inte jag som plåtat, jag åker, så Lasse Sundén får creden.

Tvillingen är mjukare på mitten, som Riot - gillar det dock - nosarna lite styvare för ollies, och mitten lite mjukare för tail/nosepress och annat, som flatlands etc. Rails vet jag inte mycket om, jag slår mig mest på dem.

En Riot 155 borde gå att åka svinfort på - jag åker fortare på min 151-tvilling än min förra hårda 157, mest för att man kan peka platt rätt ned utan att bry sig om att ligga lite på kant, och mer marginal mot kanthugg om man går något dumt.

Bataleon Evil Twin
Du hoppar en del antar jag iaf ?

Evil twin vs riot, evil twin vs riot, evil twin vs riot!

Vet någon om det finns ställen i stockholmsområdet som säljer dem i butik så man får känna på dem??

Bataleon Evil Twin
Well, som sagt – jag är inte direkt bra, men gillar att hoppa och jibba :-) Brädan funkar fint till det. Har sett de som *kan* hoppa i Stryn i somras, många kör tvillingen, patrioter som de är, norrbaggarna :-) Köpte den av blue tomato.

Jag skulle ta en Riot, den kostar nästan samma och är lite hårdare – tvillingen är rätt mjuk, här övar jag tailstall i vardagsrummet: :-)

Bataleon Evil Twin
Grejen är ju att det är just mjukheten jag vill åt. Frågan är bara hur hård min recon riser verkligen är. Är den en 8, tar jag lätt Riot, men är den en 7a så blire tveksamt. Mätte den precis med måttband istället för linjal ;) och fann att den inte alls är 157 utan snarare 159-160 :D Alltså borde 155 bli en jädra skillnad för mig hur som helst!

Har sett den där :) Helt galet, har varit så avundsjuk när jag glidit runt i bjursås å folk kommer på brädor som går att balansera på nosen eller tailen på boxrar, skulle aldrig gå med min.

Men varför skulle du hellre ta en riot menar du? Är tvillingen för mjuk alltså? 7-5-7 undrar verkligen om jag nöjer mig med det :P Måste bara få reda på vad min är, skall söka!

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Tänkte på att belaget är snabbare på Riot, svårt att veta vad ett snäpp i hårdhet är – skulle inte tro det är så markant. Men visst är mjuk skönt – det går ju att carva bra med en mjuk Bataleon, så varför inte. Railar du mycket kan ju det vara bättre med ett belag som är lätt att laga. Your call.

Bataleon Evil Twin
Svårt att veta. Har sökt som en galning nu, säkert i 40 min efter information om stiffness i min k2 recon riser. Fann inget.. Skrev till backcountry, får se om de sitter på någon gammal info från 02/03.. Vet jag det så ere inget snack längre :S :))

Bataleon Evil Twin
Nu när det är så mycket snavk om den här brädan tänkte jag fråga om mina 90 kg gör 159:an på tok för mjuk? Är riktigt sugen men vill inte ha en bräda som knappt går att åka på.
MVH Kristofer

Bataleon Evil Twin
frankel, gör dig inga mer besvär o huvudvärk utan beställ eller åk in till stan o köp den på OneOff som har den i butik, dom har bara Evil Twin o Goliathen,... den blir perfekt för dig! och det är den du egentligen vill ha! det hörs på dig :) köper du en Riot nu kommer du sen bara undra hur det skulle varit om du köpt en Evil Twin...
Börja på en Evil Twin o sen om du nu mot förväntan skulle tycka att den är för mjuk eller blir så bra att du känner att du skulle vilja ha en hårdare o mera aggresiv bräda då kan du köpa en Riot på REA sen i vår... låter inte det bra? så ta o köp den nu!

tror inte det är någon idé att ta reda på K2´s styvhet... på vilket sätt skulle det underlätta ditt val? du vill ju ha en mjuk bräda, det hörs på dig ;), så börja med mjuk som du kan utvecklas snabbare på än på en styvare... sen kan man alltid byta upp sig... Börja med orginalet! ;)

här hittade jag lite brittiska åsikter om tvillingen som kanske hjälper lite i ditt dilemma:
http://www.snowboardclub.co.uk/PNphpBB2-viewtopic-t-23762.html

Bataleon Evil Twin
Tja Krille!

Jag väger 85 o kör på en 159:a det funkar fint.... jag vet många som väger runt 80 kg o som kör på 155:or så jag tror inte det blir några problem för dig =)

Mvh Ingo

Bataleon Evil Twin
Hittade det här nyss angående vikt-rekommendationer för Evil Twinen:

# 151 (57 – 79kg)
# 155 (61 – 84kg)
# 159 (66 – 85+kg)

så det borde absolut inte vara några problem för dig Krille med en 159:a med tanke på att 155:ans gräns går vid 84kg.

och du, frankel, med dina 73kg verkar du ha den "perfekta" vikten för en 155:a =) så den blir nog inte fööör mjuk....

hoppas jag kunde hjälpa er...

Bataleon Evil Twin
Ja det är nog den jag egentligen helst vill ha, fuskbrädan :) Kollade på film på youtube, helt galen! Det är det jag är rädd för, men samtidigt är jag van vid en ganska hård bräda så hoppas den inte är fööör mjuk ;) I värsta fall får jag byta till k2an i alperna! Men då kommer jag nog undra om jag hade behövt det med rioten..

Ett faktum verkar ju dock vara att det GÅR inte att hitta en allroundbräda, f*ck that :) Två är bättre än en :) Kommer dock lacka om polaren åker ifrån mig haha!

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Hur är den i hopp?? Jag hoppar ju faktiskt mer än railar då min förra bräda inte var alltför optimal för det! Feta hopp i offpisten är ju bara drömmen, eller glida runt å dra en snabb 180 i pudern är ju för nice det med!

Det jag är rädd för hos rioten är att den är för hård, så att den påminner för mkt om min förra bräda. Är den väsentligt mjukare skulle jag aldrig banga på den!

du e schyrrans du ingooo men jag blir verkligen galen, har aldrig haft sådan beslutsångest.. :P

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
om jag ska vara ärlig så tror jag att du nog inte kommer vilja byta tebax till K2 efter du åkt Evil Twinen ÄVEN i puder! tror faktiskt att du aldrig mer kommer åka på den när du väl skaffat dig din onda tvilling...
dessutom ska man inte ha hårda brädor i puder, dom är till för pist... kolla bara Burton Fish eller Bataleons puderbräda, dom är inte alls så hårda utan mera medium-styva.. båda har en 6:a på flex-skalan 1-10....

Bataleon Evil Twin
Ta en Evil Twin, den kommer du utvecklas mera på i början...
o det är väl det du är ute efter ;)
snabbare än din polare kommer du vara i alla fall tack vare triple base =)

Bataleon Evil Twin
Det är lite det jag är känner på mig också, men då får jag väl hoppas att den duger i puder då ;D

The Riot is the perfect board for those riders who want to step up and maximize their performance both in the park and the throughout the mountains natural terrain.

Det där låter som det passar det jag söker. Men okej jag ska försöka lyssna på dig ingooo! Svarteld verkar dock hellre vilja haft en riot, han verkar dock mindre hopp- & railsugen än mig :P

Jag har ju åkt rätt länge bräda, har ju inga problem att åka, swtich börjar jag nästan åka lika bra som "vanligt", och detta med en icke twinbräda med minst 5 cm setback, men låt oss säga början, jag vill ju utvecklas i parken inte på samma sätt i pudern eller i pisten då jag redan åker som ett as där ;)

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Köpte du din i år btw, din är ju grön :P Såg på britiska sidan att den finns i fler färger, men jag diggar gröna! Måste sova nu, börjar ju bli överdrivet det här :D men fler inlägg!!

Bataleon Evil Twin
haha ja, det börjar bli en rolig tråd det här :D... men jag förstår dig, hade också massa besluts ångest när jag skulle köpa ny bräda förra året o då blev det en Enemy bara för att jag fick den för halva priset o en polare talade så bra om hårda brädor men det var inte ett dugg kul... jag e ärlig mot mig själv o kände att jag inte är tillräcklig duktig för kan uttnyttja brädans möjligheter, den är helt enkelt gjort för riktigt duktiga åkare som kan dra nytta av en super aggresiv bräda men för mig blir det bara tvärtom... dessutom var det ingen kul att inte kunna leka runt som vanligt för den var så hård, inga tail-presses osv däremot har jag aldrig kört så fort som med denna bräda... o jag tror inte jag kommer kunna åka snabbare på någon annan bräda någonsin... det måste nog ha varit det mset stabila som finns i höga farter... men men så i år blev det en Evil Twin.. har faktiskt inte åkt på den än utan bara lekt i vardagsrummet o jämfört den med brorsans Goliath men jag trodde att den skulle vara mjukare... men de kanske blir lite mjukare när den väl är inåkt... i ni-läget känns brorlins Golitah mjukare faktiskt... köpte min tvilling från Blue tomato för nån månad sen... den grön-rosa är Evil Twins limited edition o finns bara i 150 exemplar tror jag det var... så den är nog svår att få tag på...
jag vill inte övertala till nåt du inte vill, frankel! tycker bara det låter så på dig som du är mera sugen på en Evil Twin... men såklart Rioten är jo som svarteld sa "lyx-tvillingen" med snabbare belag o en mera aggresiv, för att åkare ska kunna "step i up to the next level" jag själv måste säga att jag e osäker på om jag redan är redo för "the next level", därför valde jag Evil Twinen för att börja på den första "leveln" så att säga ;)...

Ja du, frankel, det var inte lätt det här men du får helt enkelt fråga dig själv va du vill använda brädan MEST till... är det mycket railande eller vill du åka mera stora hopp o fort....

haha du måste skriva så fort du har bestämmt dig!
undrar om vi andra ska börja gissa när du kommer betämma dig o för vilken bräda... va tror ni? :D

Bataleon Evil Twin
Mr frankel-dude,

Skillnaden lär inte vara så stor, men ta den mjukare, det är ju det du vill. Mycket av informationen från tillverkarna är ren bullshit för att sälja, det är inte stor skillnad på de flesta brädor. Men Bataleon har något unikt, de är verkligen annorlunda.

Tror inte du kommer vilja köra din K2 efter du bytt – jag hade samma tankar om min långa hårda :-) Nu är jag kort och mjuk för all framtid...

Bataleon Evil Twin
Ingooo sa:
Ja du, frankel, det var inte lätt det här men du får helt enkelt fråga dig själv va du vill använda brädan MEST till... är det mycket railande eller vill du åka mera stora hopp o fort....

haha du måste skriva så fort du har bestämmt dig!
undrar om vi andra ska börja gissa när du kommer betämma dig o för vilken bräda... va tror ni? :D
Jag gillar ju mera att hoppa än raila eftersom jag gjort det mest pga min förra bräda som helt enkelt är för hård för att göra 50 50 på rails. Den går bra rakt fram ;) Men att ligga på nose eller tail är omöjligt med den. Sen att den är 160 lång också gör ju inte saken lättare, heller inte att spinna. 360 går ju bra men måste ju satsa mer i år, 540 iaf, kanske 720. Men rails vill jag verkligen utveckla, gillar det men lär mig.

Jo jag e nog lite kär, men ska till alperna i jan, frågan är om den gör sig bäst där. Lär ju mestedels bli puderåkning där. Kollar man dock på denna film om bataleon tvillingen är det ju helt sinnes!

gillar hans liknelse med cheating :) 4 min in i filmen!
länk:

So yeah for it!

Om man skulle kosta på sig bindningar också, vad passar bra till tro, diggar mina Ride ex series som sagt. Rätt hårda, men fett sköna! Uppmärksammade ett par Burton bindningar: http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=MpEfeO5XnyaUEBWgen8Aie-1

Kanske något mjuka? Någon tippsade annars om rome 390 limited, vad tros?

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Hade P1or på min förra hårding. Sköna men tunga. Körde på Salomon Relay XLT förra säsongen – lika sköna, lättare, bra hälgrepp trots massor av flex. Dock dålig kvalitet – allt mjukt slits fort, och spännena är griniga.

Bataleon Evil Twin
jag kör på cartel och är svinnöjd:D har inte haft några problem med dom överhuvudtaget. Behöver inte stå o pumpa i 2 dagar heller, pumpa två tag sen sitter mna som berget:D

Bataleon Evil Twin
Jo har hört att folk gillar dem. En av mycket få hade problem med "bakkappan":

"Svagheter: "Bakkappan" sprack efter bara 2 veckor. "

"Svagheter: Om man inte har en bräda från Burton så kan man inte använda de mjuka och fluffiga plattorna som fästs i brädan. Istället får man då sätta dit en vanlig hård rackare (som ingår för övrigt). "

Annars har ingen klagat, medelbetyg är 4.9/5 = mer än godkänt.

Frågan är bara om de där sköna fluffiga ;) plattorna är så pass viktiga, och om den inte gör sig bra på en evil twin??

Vad är skillnaden mellan 07 och 08? De vitgröna är ju för läckra!

Bataleon Evil Twin
Tjena grabbar! tebax igen från jobbet...

Jag kör nu på Bataleons egna bindningar från förra året dom där zebra-randiga o har aldrig varit mer nöjd. Innan dess körde jag på DrakeSupersport men där sprack hälkappen efter några dagar, först på högra sen på vänstra sidan... detsamma hände min bror men jag tror dom har fixat det tills i år... Jag gillar även Burton men problemet som jag hade var att dom inte passade till mina boots med storlek 43, för att deras MEDIUM går från 41-43 o deras LARGE är 43+ ...Medium är för litet o Large är sjukt stora.. annars hade jag nog köpt Burton igen eftersom man får reservdelar till dom överallt ifrån... hade ett paar Mission 05/06 först i M sen bytte jag till L men sålde dom sen eftersom ingen passade.. men annars får du tag med dina boots o testa i bindnigarna eftersom det skiljer så otroligt mycket på ytterskorn mått mellan olika märken...
När jag säsongade i Sälen var det typ 8 av 10 som pajade sina Burton Cartel under säsongen o det var också bakkappan som pajade... men tydligen var det för att hälkappan satt fast i bottenplattan med ett litet lock som kan kunde öppna för mera tweak eller låsa för mera stabilitet o respons... o när man sen åkte sittlift så träffade liftstolen precis i hälkappans överkant som inte gav efter eftersom den satt fast o då pajade dom med tiden... men nu använder dom inga såna hälkapps-lås längre så det problem borde vara löst o sen får man alltid nytt på Burtons garanti...

men som sagt, jag är sjukt nöjd med mina Bataleon designade SP-Brotherhood bindningar, framförallt deras gummi-"buffer" mellan bräda o binding är suverän, förstår inte att alla märken har sånt på sina bindnigar (Ride har såna med)...

Bataleon Evil Twin
Vad kostade de dina du har nu då? Jag har ju själv size 43, men mina salomon F2or verkar rätt bigga men sköna! (har långa å smala fötter vilket är rätt jobbigt) Därför klämmer jag verkligen åt mina ridebindningar tills det gör ont. Släpper på dem i liften för att lugna ner fötterna, ändå är jag dock nöjd med mina bindningar.

Detta är ju lite jobbigt så burtons cartel verkade ju bra därför. Men om du nu är supernöjd med dina, so why not :)

Kollade in en gammal tråd, han som köpte bindningarna som säkerligen gjorde att du också köpte den ingooo :) visst skare vara no problemo med mina fötter på 155an, eller borde jag gå upp ett snepp ändå till 157 pga det.. ?

Har för övrigt frågan blue tomato vad de har för förslag till bindning till tvillingen med mina salomin F22 boots och size 43.

Bataleon Evil Twin
Har inte märkt någon buffer på mina ridebindningar ex series, men de är ju trots allt 5 år.
Har faktiskt aldrig fått till min hälkapps, är det skönt att glida med sådan?? :)

Bataleon Evil Twin
Blue tomato rekommenderar nog SP-bindnigarna eftersom deras egna Blue-tomato desidnade bindnigar är SP-Brotherhood bindningar... :)

155! inte 157?!?!? det skulle vara Goliath då iså fall eller? 155 har dessutom bredare midja än 157 Goliath...

Jag hade mycket problem med hälgreppet i mina burton bindningar men det berodde också på skorna som inte satt perfekt,... så jag fick göra som du o spänna åt dom så man knappt kände sina tår när man kom ned till liften... men det problemet försvann totalt med dom jag har nu... o di stl. M/L passar dom perfekt 43:or
=D

Bataleon Evil Twin
tror inte ride hade såna för 5 år sen ;) men dom följer bara med på deras lite dyrare modeller inte deras standart...

menar du det där hälkapps-låset? det fanns bara på burton bindnigar men det har dom jo tagit bort till förra säsongen som tur... jag åkte alltid utan eftersom det blev lite mjukare då o skönare med lite mer tweak,... men ingen större skillnad var det inte... ganska onödigt tyckte jag mest.. bara i vägen..

Bataleon Evil Twin
hehe! :)

Jag har som sagt ngt som går att spänna över "hälen" på min ridebindning. Men fattar inte hur den ska kunna låsa sig så har aldrig prövat.

Men om den nu inte finns längre, vad är det då som kan va problem med cartelbindningen tro? Sizen M eller large? :/

Vart hittar man bataleon the allies då? känns som jag snor din setup här snart ;) vad troru om fötterna, får jag plats på min 155a?? :P

Bataleon Evil Twin
haha ja klart du får plats med dina 43:or på en 252 midja...

Om du vill ha dom Bataleon designade så finns dom på www.boardstore.se
men annars är jo både blue-tomatoes o SP´s egna exakt likadana så välj dom du tycker är snyggast bara.. tycker faktiskt SP´s egna är snyggast i år...

Jag tror inte det är så mycket problem med Cartelbindningen längre, dom har nog fixat det mesta o om det skulle gå sönder så får man alltid en ny från Burton. Dom är bra på sånt.
Min kompis knäckte tre Burton brädor förra säsongen o fick en ny varje gång... (men hans Evil Twin har han inte lyckats knäcka än ;D )

om du funderar på Cartelen så åk in till Stadium med dina boots o testa hur dom passar med dina boots, salomon boots är ganska små i ytterskon så Large kan nog bli för stort så snarare Medium men testa får du se...
den där fluffiga plattan går bara att använda med Burton brädor som har tre skruv-hål.. för alla andra brädor får man en vanlig universal-plastplatta... dom vill såklart att man ska köra på en Burton med...

men jag kan inget annat än rekommerdera SP´s brotherhood/ The Allies dom är helt underbara! dom funkar överallt, bottenplattan är ganska styv men bakkappan mjukare i sidled, inte bakåt, för mer tweaky tweak.. o den där gummi-buffern gör att du aldrig behöver drå åt skruvarna mellan åken o brädans belag tackar nog också... o risken att brädan knäcks längs bindingens kant minskar nog också... hade en Salomon Prospect där översta belaget delaminerades längs kanten av mina Burton Mission...

;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp