Bataleon Evil Twin

Bataleon Evil Twin
Eller hur det tycker jag vi ska haha. Fan vad tid det tagit ^^ Som sagt, min fot är inte alls 26.4 utan 28.3 cm lång å jag har 45or hehe (28.5) but it will be NO probleme enligt bataleon och blue tomato!

Dvs
evil twin skosize vs waist width:

45 - 25.2 = OKEJ!

Sen kör man ju såklart duck :)

Bataleon Evil Twin
Kvack kvack Mr Frankel-dude,

Kan säga att jag gillar bred duck på min tvilling, 60 cm är max på den och det kör jag, 22°
symmetriskt. Känns galet att inte ha allt spegelvänt på en twin. Brett verkar funka bra med den runda
basen i nosarna också, de är ju inte så aktiva som på en vanlig bräda – man använder kanten mellan
fötterna mer.

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
56cm max?!?! enligt hemsidan ska det jo vara 61 cm på din 151:a... på min 159 är det 63cm som max o 55 som minst...

Bataleon Evil Twin
Oops, kollade fel – 60 cm kör jag, det är yttre hålen på min från förra säsongen, utan någon justering fram/bak med skruvhålen. Då verkar de ha lagt till en cm på årets tvilling.

Bataleon Evil Twin
WhiteMan sa:
har testat en hero och tycker dom e helt värdelösa:/
Hehe det där med stancen är ett mysterium precis som allt annat :)
En dag? Då förstår jag dig nog då alla andra också kvakkat efter bara en dags körning, triple base tech, hallå ! :P

Testa 3-4 dagar istället så kommer du älska det.

Bataleon Evil Twin
tror inte ens Whiteman har testat den en hel dag... två åk kanske...
o Ja, då känns det ovant jämfört med en vanlig platt bräda (det är väl det som är pöangen)...

O förresten läste jag nu i ett amerikansk forum att BURTON (!!!) har prototyper med en Triple base liknande base!!!

men den är mera rund, som en skateboard, mera som ett "U" inte som Bataleons tre olika bases "\_/"!!!! dom är ju tvungna att kringå Bataleons patenterade "Triple base"...

o inte nog med det, VÖLKL har tydligen också börjat experimentera med "triple base liknande" base-former!!!

Bataleon Evil Twin
JAG SA JU DET!!! Alla kommer att gå över till triple base tech, frågan är bara om bataleon har patent på det? :P Okej det har alltså patent, galet vad rika de kommer bli! :)

I told ya i told ya!

Bataleon Evil Twin
Det finns flera tillverkare som kommit på att nosarna behöver mindre grepp, och området mellan fötterna mer grepp, på en snowboard. Bataleon är en av dem. Lib tech en annan, med vågig kant (mest mellan fötterna), och upphöjda nosar typ omvänt spann. Elan har en teknik med minskad radie i nosarna för att de ska släppa bättre. Völkl har en "Jibster" sedan några år med en lite rund bas över hela ytan. Och även Burton har en slags smygvariant sedan flera år, där kanterna på de dyrare brädorna sticker ut en halv mm vid bindningarna. Och det finns tillverkare har brädor med nosar som höjs ovanför snön en aning.

De sista tre räknas kanske inte riktigt, men de flesta som verkligen försökt utveckla brädor på sista tiden verkar komma fram till samma sak: mer grepp mellan benen, mindre för nosarna. Och nu kryper tydligen även giganten till korset...

Bataleon Evil Twin
jag tror han som kom på det studerade snowboardens form i fem år o kom sen på det i slutet på -98 tror jag det var... sen försökte dom sälja idén till bl.a. Burton o andra men ingen nappade vilket gjorde att dom bestämmde sig för att göra egna brädor, men dom fick inte sitt patent förrän -03? tror det var nåt sånt.. stog på deras gamla hemsida iaf...
googla på det, det finns säkert nånstans...

alltså allt jag läst på det där forumet är det här:

"im slowly getting convinced, a semi pro I worked with last winter was riding a protype burton, (from this season) , it is concave Ie the centre is lower than the edge, like a skate board, meant to make less contact with objects like rails etc, therefore less catching, you can only just tell, is this the same idea as the bataleon?"

o den andra killen svarade:

"Similar, Volkl do one too with a curved base, but these bases all have a nice gentle curve, and no flat portions - it's if you like still a single base, but with a curve. The triple base stuff is 3 flat surfaces, no curving. So you have that concave effect, but when you look close you can see it's a " \_/ " shape, not a " U " shape. Same principle, but the triple base is patented. Their website explains it far better than I can."

Bataleon Evil Twin
Ja boys vad säger ni om stancen. Verkar cool med toedrags hur som helst. Men körde 53 på förra brädan i stance, denna går att köra 54 som minst, tkr ni jag ska testa 58 vilket det blir om man monterar bindningarna i mitten. Känna ngt brett att stå så, men man måste ju testa, kanska e askönt who knows!?!

Bataleon Evil Twin
Sugen på brädan nu va?

Enda sättet är att testa vad som passar – har alltid hört att bred duck gör att brädan svänger kass, men det funkar klart bättre för mig än smal framåtroterad. En sak blir dock sämre för mig med brett: skära i låg fart. Tror det beror på att brädan skär mer som en hårdare med bred stance, dvs mer stabil, mindre svängbenägen.

Har testat hela vägen ut till att sätta bindningarna med bara två skruv, inre hålen i bindningarna, yttre i brädan, så det blir +2x4= 8 cm till, dvs 68 cm stance, men det var *för* mycket :-) Kände mig som en balettdansös i split... 60 cm är perfa för mig.

Bataleon Evil Twin
60 e fan också mkt alltså :) 7 cm till från förr. men wtf lär bli kalas!

har fått den nu :))))))))) glömde säga det, hehe.har jobbat hela helgen å har prov imorn så hinner inte lägga upp bild ;)

Jag brukar köra ca 15 och ´-11 på 161an k2an, den gick som ett ass!

Bataleon Evil Twin
Tjo,

Sitter med kliande fingrar och vill beställa en evil twin, dock samma problem som alltid, 187 lång, 93 pannor tung och i proportion töntiga 42 i skostorlek...

Känns som 159'an är längden för mig, men orolig att midjan är för bred för mina ankfötter, vad tror ni, kommer det fungera?

Bataleon Evil Twin
Haha, jag tar då inte åt mig :)
Min polare har precis beställt en goliath nu också, YEAH FOR IT!

Tror inte alls du kmr ha problem med att den är "för bred" Som vi säger - enjoy!

Bataleon Evil Twin
Hur mycket måste man slipa ned evil twin för rails?
Räcker det med slipning endast mellan bindningarna?

Hur mycket "förstör" det vanlig åkning?

// frankel

Bataleon Evil Twin
har alla ni beställt era Evil Twins från blue-tomato? för alla här verkar ju beställa dom :)
jag gjorde det iaf...

undrar hur många nu som köpt sig en tvilling efter ha läst denna tråd =)
man lär väl se en del i backarna för dom är ju svåra å missa med årets färg..

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Well, jag beställde tvillingen från Blue Tomato, förra säsongen, den vit-svarta. Lite märkligt egentligen, de kommer ju från Norge, precis bredvid oss. Tvillingarna sprider sig i världen :-)

Ingen aning om kanten och rails, jag railar bara då och då. Har aldrig skärpt kanterna på den, brädan skär bra ändå. Såg dock till att fila ner nosarna när jag fick den, rätt duktigt.

Bataleon Evil Twin
Hehe så gör jag ofta ^^ Sett den bilden - känsla i den alltså :)
Lackar på snön här i stockholm, när kmr den?? Min minipark måste ju få ett startdatum snart :P

Nä det gör de ju inte så där kan jag hålla med dig, men samtidigt eftersom de inte ligger i så spelar det ingen större roll men som du säger what if man skulle landa underligt så kanske det räddar en :)

Bataleon Evil Twin
Funtar oxå på en evil-twin :D

Måste vara skönt att dra butters med tripple-base plankor. men måste göra de lite klurigare att fläska på en fet nosepress på rail?

Bataleon Evil Twin
Somliga säger att det är så, jag tror bara jag kmr våga mer för att den är upphöjd å man slipper oroa sig för kanthugg. Jag tror verkligen på tbt!

Tillbaka
Topp