Bättre att välja kraftigare bindning?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Från en kommentar av Marshal på blistergear i Bindings 201:

basic engineering principles dictate that as you increase preload on a spring (i.e. add din). you are making it harder to move INITIALLY. the spring rate (k) is a constant.

generally if you need or want more than 1-2 turns of preload on a spring, you would be better off swapping to a higher stiffness spring.

my hypothesis is that making a boot harder to move initially in the bindings travel makes it more likely to cause injury. DIN means is that it takes the same amount of force to release. it does not account for the spring stiffness and the amount of travel in the release… higher spring stiffness + more travel = less preload needed = smoother initial travel of the binding = less likely to injure oneself.

in binding speak, IMO a duke 6-16din binding would be best served being skied by someone in the 6 to 9-10 din range (the lower 1/3 to 40% of its range). i fully realize that flies directly in the face of conventional wisdom in ski land, but well… you asked my opinion ;)

one should not be married to a DIN value. every binding is different. there are a few variables: spring stiffness (k), spring preload (p) and elasticity/travel (d). i personally ski at a 13.5 on a marker duke, but a 12 on a salomon 920 (12-20 range), and have equal ability to retain in the binding, but more faith in the 920 not hurting me since the motion is so much smoother.

Håller ni med det att man alltså borde välja en bindning med kraftigare fjäder även om DIN-intervallet på den klenare bindningen skulle räcka till? I mitt fall väljer jag mellan salomon sth 2 wtr 13 eller 16, har vanligen DIN 8-9. Mina mekanikkunskaper är rostiga...

Ja, köp fetaste bindningen du får tag på. Det ser dessutom tufft ut. Jag har FKS180 resp Salomon 920 på de skidor jag använder mest. Kör på ca 14.

Mekanikstudent här!

Det ligger faktiskt någonting i det hans säger, speciellt då det kommer till fjäderfysiken. Fast hur resonemanget att det blir enklare att påbörja kompression då du höjer fjäderkonstanten är jag inte med på, då det istället borde vara tvärtom svårare att övervinna en mer styv fjäders initialtröghet(om än minimal)? Kraften för att trycka ihop/dra ut en fjäder är så vitt jag vet linjär, vilket nog är det som gör en standardiserad DIN-skala möjlig.

Dock är det mycket upp till varje specifik bindning, och sen ska man inte glömma att tjuvsläpp kan vara rätt farligt det med. I en fantastisk värld så hade varje individ fått en anatomisk biomekanisk undersökning och anpassade bindningsinställningar till denna, men vi är inte riktigt där ännu.

Kör själv på 11/12 på två par STH16, och aldrig funderat speciellt mycket mer på det än att det känns rätt för mig, släpper då de ska och sitter på då de ska. Skulle våga påstå att skillnaden är ganska så marginell, dock så brukar bindningar med högre DIN-skala vara dyrare och lite mer välbyggda, vilket kanske kan vara en poäng.

Senast ändrad:
Ja jag fattar inte riktigt hans resonemang men det skadar ju inte att köra på lite kraftigare doningar, skiljer inte speciellt mycket i pris.

En fjäder behöver inte vara linjär även om det är överlägset vanligaste, enklaste och billigaste tillverkningssättet. Genom att variera lindningsdiameter, stigningsdiameter eller tråddiameter så kan man få en progressiv fjäder.

Skulle vilja påstå att en bindning fungerar inom det DIN-område den ar tillverkad för och att marginal finns för att köra en max DIN 12 bindning på just DIN 12. En kraftigare bindning behöver dock inte vara fel eftersom den som redan påpekats är allmänt kraftigare och tåligare och rimligen håller längre med bibehållen prestanda. Sedan är ju inte DIN inställningen skriven i sten. Är det en No-Fall situation så kan det vara bra att kunna dra åt bindningen lite extra. Alltså köp en kraftigare bindning.

Är det inte så att det är bättre med mer elasticitet i Marshals resonemang? Det gör att man kan sätta lägre DIN och ändå klara lägen som en bindning med lägre elasticitet behövt högre DIN-inställning för att fixa utan tjyvsläpp? Högre DIN kan ju vara en fara i andra fallsituationer

snorkel sa:
Är det inte så att det är bättre med mer elasticitet i Marshals resonemang? Det gör att man kan sätta lägre DIN och ändå klara lägen som en bindning med lägre elasticitet behövt högre DIN-inställning för att fixa utan tjyvsläpp? Högre DIN kan ju vara en fara i andra fallsituationer
Jo läser man artikeln så är det ju det han menar, men kommentaren som han skrev fattar jag inte helt. För inte påverkas väl elasticiteten av hur man ställer DIN/RV?

Vad är det man är ute efter egentligen?

En väldigt ostyv fjäder med väldigt hög preload borde väl i teorin göra så att pjäxan sitter i samma läge tills att fjäderkrften övervinns och då kommer den (i princip) att röra sig hela slaglängden? (pga att k-värdet (=force/travel) är väldigt lågt)

Men det är kanske inte det man vill åstakomma? Bättre om bindningen flexar istället för knät? Som sagt så kan en utlöst bindning vara lika illa som en som inte gör det. Varför man hellre vill att den ska röra sig lite fram och tillbaka och inte bara vara "on/off"?

Någon som vet? Tycker att det är rättså intressant, men mina mek-kunskaper är lite haltande

Det man är ute efter skulle jag anta är en rätt så "mjuk" kompression utav fjädern, vilket isåfall skulle avlasta knäleden vid en smäll eller tryck tills dess att inställningen övervinns och hela bindningen löser ut. Scenariot skulle alltså bli:

Kraft påverkar skidåkarens ben - knäleden avlastar - bindningen avlastar - allt är bra då rörelsen i bindningen avlastar de där extra N:en som annars skulle kunna ge trasiga knän. Tanken antar jag är att lite utav den rena "tryckkraften" som kommer underifrån ska spridas genom att ge en liten rörelseresultant istället för att enbart fokuseras uppåt i knät, samt kraften från skidåkarens massa som trycker neråt mot skidan. Inte en aning om exakt hur effektivt det kan tänkas vara, men teoretiskt så borde det hjälpa något innan bindningen löser ut

Jag har funderat en hel del på det här kluriga problemet ...

Om jag förstår det hela rätt är teorin att en mindre komprimerad fjäder (styvare med mindre förspänning) skulle ge större elasicitet i bindningen än en mer komprimerad fjäder (mjukare med mer förspänning). Om fjädern verkligen är linjär och bindningen är välkonstruerad borde det inte spela någon roll. Problemet med låg (kort) elasticitet ligger ju snarare i bindningens konstruktion, dvs. hur lång väg är det från bindningens första rörelse tills den släpper skon. Här har rimligtvis även friktion mellan sko och bindning en avgörande betydelse.

Nu har jag iofs. ingen detaljkoll på hur en bindning är konstruerad men rimligtvis borde det heller inte vara något problem att köra med en styv fjäder så länge den initialt inte är för styv. Dvs. det borde inte vara någon nackdel även om det troligtvis inte heller är någon fördel i en välkonstruerad bindning.

En slutlig fundering kring den allmänt förekommande rekommendationen att man ska välja bindning så att man ligger ungefär i mitten på DIN-skalan. Är det egentligen bara bullshit eller finbs det en teori bakom det. Kan det kanske vara så att stålfjädrar i teorin är linjära men verkligheten något helt annan och det är i "mittläget" de är närmast linjära och fungerar bäst???

/MM

Mountain_Man sa:
text text

En slutlig fundering kring den allmänt förekommande rekommendationen att man ska välja bindning så att man ligger ungefär i mitten på DIN-skalan. Är det egentligen bara bullshit eller finbs det en teori bakom det. Kan det kanske vara så att stålfjädrar i teorin är linjära men verkligheten något helt annan och det är i "mittläget" de är närmast linjära och fungerar bäst???

/MM
Ja det verkar ju som om Marshal inte håller med om det. Han menar ju att bindningar fungerar bäst i det lägre DIN-området. Om han vet vad han snackar om vad gäller det här vet jag inte, har aldrig hört någon annan påstå detta.

Fjäderkonstanen är ju den samma i en linjär fjäder dvs: newton per måttenhet. dvs fjäden komprimeras X millimeter för varje Newton man lägger på, dvs linjärt förhållande.

Hela tanken med din skalan är ju att man ska ställa in efter vikt och pjäxsulans längd, väger man som mig 55kg så är det ju helt onödigt och ställa in bindningen på DIN 14, behövs ju en ordentlig kraft för att få bindningen att utlösa, fixar mina stackars leder det?

lite läsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

Senast ändrad:
Okey ... låt oss anta att fjäderns väg verkligen är proportionell mot kraften (linjär). Hur påverkar då bindningen konstruktion? Sannolikt är inte mekaniken i bindningen lika linjär, eller? Både mekanik, intern och extern friktion påverkar.

Jag tror faktiskt inte det finn en generell sanning utan att det snarare är så att skilda bindningar beter sig väldigt olika, vilket också Marshal påpekar. Men om det är en högkvalitativ bindning med en bra konstruktion och förstklassig fjäder borde det inte vara något problem att ligga lågt på DIN-skalan. Men jag tror inte att detta gäller alla bindningar. Gissningsvis är varken fjäder eller mekanik helt linjär i sin funktion på enklare bindningar.

/MM

@MM Det är ju som du skriver helt riktigt att elasticiteten beror av konstruktionen.

Man kan ju jämföra med en fjädring på t ex en motorcykel. För att jämförelsen ska fungera så motsvarar bindningens utlösning när motorcykelns fjädring går i botten. En lång fjädringsväg tillåter en mjukare fjäder som bygger upp kraften över en längre sträcka. En kortare fjädringsväg kräver en styvare fjäder för att inte slå i botten/lösa ut i onödan. En mjukare fjäder gör det alltså skonsammare men kräver en annan konstruktion. Nu sker ju den mesta fjädringen vid skidåkning i knäna men vid hårda slag skall bindningen kunna ta en smäll utan att lösa ut.

I praktiken blir det väl så att ett kort slag med stor kraft kan få en bindning med kort elasticitet att lösa ut medan samma smäll på en bindning med längre elasticitet kan fjädra tillbaka i de fall kraften upphört innan pjäxan trillat ut helt.

Tror ej fjäderkoefficienten spelar så stor roll för knäskador vid samma DIN inställning. Den kraft som skall övervinnas är densamma. Kan t.o.m vara så att det är bättre med en trögare fjäder. Ta samma bindning men två olika fjädrar. Bindningen fjädrar 15 mm innan den släpper vid DIN 10. När bindningen fjädrar från 0-15 mm så bygger fjädern upp en kraft från förspänt läge till DIN 10 då den släpper. Den mjuka fjädern måste då vara hårdare förspänd än den hårdare fjädern om de skall släppa vid samma värde. Den hårdare fjädern ger då även en större dynamik i elasticiteten medan den slappa fjädern inte ger så stor skillnad i motkraft vid 0 resp 15 mm och därför trillar ur lättare. Alltså borde en kraftigare fjäder vara att föredra i alla lägen så länge man håller sig inom rätt DIN intervall.

Tror dock att vikt/flex på skidor och pjäxor samt hur de snabba dynamiska förloppen ser ut betyder mer an statiska fjäderegenskaper. Vore intressant med en dynamometer i 3D och mikrosekundupplösning för att se vad som egentligen händer.

Senast ändrad:
Men var är det som gör det "elastiska" motståndet?
Ligger det i fjädern så måste ju en längre mjukare fjäder vara bättre (tänk motorcross cykel, rallybil => lång fjädringsväg =bra).
Stötarna tar ju stötdämparen hand om, så stötdämpare är vad vi behöver i bindningarna eller?

Henrik skriver lite i ämnet på sin blogg.

http://blogg.hendryxskis.se/#home

@snorkel
Men då innebär rimligtvis detta resonemang att tex. en DIN 16 bindning är mer elastisk på 9 än på 14. Kanske är det så ... även om det låter oroväckande.

@Ake_Astrom
Låter verkligen som Marker är inne på något intressant! :-)

/MM

@MM Vad menar du med mer elastisk? Bindningen ger de millimetrar den är designad för. Om fjädern är hårdare spänd krävs mer kraft innan det händer något. Med samma fjäder så blir elasticiteten lika oavsett DIN värde.

@Ake_Astrom Det är bindningen och inte fjädern som bestämmer längden på elasticitetsområdet. Vid motorcykelanalogin så måste man komma ihåg att vid skidåkning är det knäna som är fjädringen. Elasticiteten i bindningen är i praktiken mer att jämföra med genomslagsgummit på motorcykelstötdämparen. Det är ju inte så att elasticiteten i bindningen nyttjas i varje sväng.

Stötdämpare är exakt vad som behövs som föreslås i den länkade bloggen.

@snorkel
Vad jag menar med en bindnings elasticitet är dess förmåga att ta upp "slag" utan att lösa ut ... Trodde det var det hela den här diskussionen gick ut på.

/MM

Mountain_Man sa:
@snorkel
Vad jag menar med en bindnings elasticitet är dess förmåga att ta upp "slag" utan att lösa ut ... Trodde det var det hela den här diskussionen gick ut på.

/MM
Jag frågade eftersom du verkar ha fått något om bakfoten, mitt resonemang säger inte att DIN 9 ger mer elasticitet än DIN 14.

Vid jämförelse av bindningar brukar elasticiteten anges i mm den kan röra sig innan pjäxan släpper, dvs oavsett DIN värde. Hårdare DIN inställning tål kraftigare smällar vid samma elasticitet.

@snorkel

OK. Då missuppfattade jag dig! Jag trodde du menade att en fjäder med mindre förspänning är bättre än en med större förspänning när du skrev "Alltså borde en kraftigare fjäder vara att föredra ...". Men valet av fjäder har alltså inget med förspänningen att göra, bara att en hårdare fjäder i grunden är ett bättre alternativ om den erbjuder rätt DIN. Uppfattat! :-)

/MM

Senast ändrad:

@MM En hårdare fjäder kräver mindre förspänning än en mjukare fjäder om båda fjädrarna efter x mm av elasticitet =(hoptryckning) skall uppnå samma kraft.

T ex i en bindning med hård fjäder börjar elasticiteten att röra på sig vid DIN 9 för att sedan lösa ut vid DIN 10. Samma bindning med en mjukare fjäder måste vara hårdare förspänd, t ex DIN 9,5 för att sedan lösa ut vid DIN 10. Inbillar mig att en hårdare fjäder därför är bättre, liksom mer "bromssträcka" mellan 9 och 10 än mellan 9,5 och 10.

@Snorkel jag förstår inte.
Något i bindningen tillåter "elastisiteten".
Detta något borde väl vara en konstruktion som tillåter viss längd på rörelse med visst motstånd?
Vilket av dessa kan vi påverka (om vi kan påverka något), troligtvis inte längden möjligen motståndet om det är kopplat till fjädern.
Eller är det egna fjädrar som inte har någon koppling till den vi kan använda för att ändra DIN?

Är inte tanken att DIN 9 är DIN 9 oavsett hårdheten på fjäder från början?
Jag kan förstå att vid kortare elastisitet så behöver den vara "hårdare" för att minska tjuvsläpp vid slag och vid längre så klarar man släppen med en "mjukare".

Men om längden är densamma så bör väl DIN inställningen vara så låg som möjligt och samma DIN tal oavsett hårdhetstal på fjädern?

För DIN talet skall väl motsvara kraften som behövs för att bindningen skall börja "röra" sig?

Eller har jag missförstått väldigt mycket om bindningar?

Väldigt intressant läsning!!!
Ni verkar alla väldigt kunniga men jag har haft lite problem men att hänga med på alla resonemang... Skulle ni kunna göra en enkel sammanfattning när ni har rett ut det då jag tycker att ämnet är riktigt intressant?

@Ake_Astrom

I jämförelsen av fjädrar antas allt annat lika annars blir det svårt. Det är ju relativt vanligt med bindningar med samma konstruktion men olika DIN intervall. Då skiljer i princip endast fjädern och det är det som diskuteras om det är bättre att välja den kraftigare modellen. En kraftigare bindning kan ju ha delar i metall istället för plast men i övrigt lika konstruktion med undantag för just fjädern..

På vägen innan bindningen löser ut vid förinställt värde så trycks fjädern ihop. Där skiljer det mellan en mjuk och hård fjäder. Eftersom en hård fjäder ger högre motstånd måste den starta på ett lägre värde om den skall tryckas ihop lika mycket som en klenare fjäder om båda skall släppa vid samma DIN. Hoptryckning ökar fjädermotståndet.

@snorkel
Jag får nog erkänna att jag saknar kunskap om principerna för hur en bindning skall arbeta och är uppbygd helt enkelt.

Rent generellt så får man väl hoppas att en dyrare bindning är byggd med dyrare material och mer precision på tillverkningen => bättre funktion och längre hållbarhet vid motsvarande belastning som en billigare bindning.

Men annars så tror jag att en bindning med större elasticitet kombinerat med någon form av stötdämpning borde vara rätt väg att gå och följaktligen ett bättre val om det fanns tillgängligt alternativt att endast det ena av dessa 2 fortfarande är att föredra framför att endast välja den bindning med det högre DIN talet.

Vill minnas att jag läste någon tråd där man förespråkade att välja ett DIN tal på bindningen där man hamnade så "nära" mitten med sitt önskade tal och det förklarades med att fjädern arbetar bäst där.

Jag kanske minns fel eller det kanske inte gäller längre.

Aha ... nu har slanten trillat ned! Om bindningen för övrigt är identisk och den hårda fjädern är lika lång som den mjuka. Blir effekten större skillnad i kraft från första rörelsen till utlösning (för att "övervinna" elasticiteten) med den hårda fjädern än med den mjuka efersom "spelet" är lika långt för båda fjädrarna. Yes! :-)

För en avancerad åkare som kör i lite högre hastigheter kan det då absolut vara ide' att gå på bindningen med hårdare fjäder. Men för den mindra avancerade som kör i lägre hastigheter är det sannolikt en fördel att få en "mjukare" elasticitet ...

Bifogar bilder på Atomic Tracker 13 och dito 16 som illustrerar detta tydligt. Se skillnaden i skalan. (Tyvärr är bilderna inte identiska i storlek , men orkar inte fixa det nu ...)

/MM

Senast ändrad:
Om DIN talet = kraften som behövs för att bindningen skall lösa ut så bör ju inte kraften skilja mer än marginellt mellan en mjukare och en hårdare fjäder (förutsatt att värdet finns med på skalan av möjliga inställningar)?
Fördelar vi sedan den kraften på lika lång väg så bör ju vägen bli kortare för den med högre startvärde till utlösningsvärdet?
Och då har vi väl ingen vinst i väg med en kraftigare fjäder?

Har vi ett högre värde på elasticiteten än det DIN värde som är inställt så bör väl bindningen lösa ut innan hela elasticitet längden är använd?

Jag är förvirrad och hänger inte med.

Kan vi sortera lite.
Elasticitet?
Har den något som helst gemensamt med den fjäder som vi förspänner för att få "rätt" kraft till bindningens utlösning?
Eller är det inget som vi kan påverka varesig på längd eller kraft?

Är DIN talet den förmodade kraften som skall behövas för att bindningen skall lösa ut?
Om det är så och fjädern skiljer sig i "fjädringsmotstånd" så bör väl en mjukare fjäder ta längre väg innan samma kraft är uppnådd (lägre startvärde)?

Enkelt uttryckt krävs det en större kraft för att trycka ihop en hård fjäder jämfört med en mjuk. Yes, självklart. Om då skillnaden i längd mellan den första rörelsen hos skon och till det läge den löser ut är konstant (x) oavsett fjäder och förspänning blir skillnaden i kraft som behöv för denna rörelse (x) större hos en hård fjäder än hos en mjuk. Detta beror på att längden x är konstant oavsett fjäder och förspänning (DIN inställning).

Mina bilder ovan visar tydligt hur skalan på 16 bindningen är mer kompakt än på 13 bindningen. Jag tror nog jag förstått ... :-)

/MM

@Mountain_Man
Jag försöker dra mig till minnes den lilla del jag har läst om fjädrar (kommer inte ihåg formeln) när jag gick i skolan.
Men vill minnas att en grövre diameter ger högre start värde medans antalet varv påverkar "mjukheten/trögheten" (stigningen) =>färre varv = mjukare fjäder.

Med det som bakgrund kan vi tillverka 2 fjädrar med olika startvärde men samma kraftökning motsvarar samma längdförändring.

Men för att inte tappa rörelse så behöver den grövre fjädern ha en lägre kraft ökning på motsvarande längd som den smalare fjädern.
Då uppnår vi det som beskrivs men tappar då även den högre delen på skalan (förutsatt samma slaglängd).

Så skall vi kunna utnyttja hela fjäderns DIN skala och samma slaglängd så är vi tillbaks till en kortare rörelse vid högre startvärde.

Eller är jag helt ute och simmar?
Kanske tankeförmågan är hämmad av de 3 timmarna jag tillbringat på gymmet idag
:)

@Ake_Astrom
Jag har städat garaget vilket direkt kan jämföras med en dag på gymmet. ;-) Uppenbart gäller resonemanget på mina Atomic Tracker utifrån hur skalan på tåbindningen ser ut. Klart tätare mellan DIN-nivåerna på 16 än på 13. Som du kan se är båda bindningarna inställda på 9 men pressar man ihop fjädern lika långt på båda hamnar man tydligt på skilda nivåer. Jag köper
@snorkel s resonemang.

/MM

@Ake_Astrom Fler varv på fjädern gör den mjukare. Det blir en torsionskraft i tvärsnittet på tråden som fjädern är lindad av och vinkeln den vrids blir mindre på en fjäder med många varv vid lika hoptryckning. Se formel, N i nämnaren ger mjukare fjäder vid fler varv.

Spring rate= Gdˆ4/(8NDˆ3)

G=Torsion modulus for steel
d=Wire Diameter in Inches
N=Number of Active Coils
D=Mean Coil Diameter in Inches.
8=A Constant for all Coil Springs

Bindningen löser inte ut innan hela elasticitetslängden är förbrukad. Upphör kraften som vill vrida ur pjäxan innan elasticitetslängden är utnyttjad så fjädrar bindningen tillbaka pjäxan och du kan åka vidare. Elasticiteten är att jämföra med fjädringslängden på ett fordon och när den går i botten så löser bindningen ut.

Mer om fjädrar.

Senast ändrad:

@snorkel!
Jag börjar med att försöka förstå elasticiteten.

Att bindningen inte löser ut innan hela elasticiteten är förbrukad måste väl betyda att elasticiteten förändras beroende på vilken förspänning vi ställer in?
Alternativt så är alltid elasticiteten lägre än det det lägsta värde vi kan ställa in på DIN skalan?

Vilket är det som gäller?

Gör ett försök att reda ut lite saker slite snabbt såhär innan man måste springa till jobbet.

1. Förspänningen har i bindningsfallet inget att göra med slaglängden. Om man kollar på tex marker griffon så sitter fjädern emellen vingarna på tådelen. Vingarna måste vara lika mycket utroterade för att släppa pjäxan oavsett hur mycket du har förspännt den.
480x640px-6ecaa156_binding.jpeg

2. Som Snorkel skriver så krävs det mindre initial kraft för att få en styvare fjäder att börja röra sig. Gjorde en liten graf som förhoppningsvis kanske rätar ut något frågetecken. Binding inställd på DIN10.

En mjukare fjäder måste alltså vara hårdare förspännd för att släppa vid samma belastning som en styvare.

@Kazle
Alltså är elasticiteten som funktion helt skild från fjädern som vi spänner för rätt DIN tal?
Dvs. ej påverkbar för oss.

Att det krävs mindre kraft för att börja påverka en fjäder som är "klenare" än en "starkare" är nog inget som någon betvivlar :)

Ake_Astrom sa:
Att det krävs mindre kraft för att börja påverka en fjäder som är "klenare" än en "starkare" är nog inget som någon betvivlar :)
Det är precis det som inte är fallet nu. Vet inte om du bara skrev fel, men det krävs mer kraft för att börja röra en mjukare fjäder än vice versa. Detta pga förspänningen

Senast ändrad:

@Kazle
Lämna kraften så länge.
Jag skrev en fråga.
Alltså är elasticiteten som funktion helt skild från fjädern som vi spänner för rätt DIN tal?
Stämmer det?

Sen kan fortsätta reda ut eventuella missförstånd om vilken kraft som behövs när vi klarat av frågan så att jag inte blir mer förvirrad.

:)

Frågan är ju egentligen hur DIN värdet är definierat. Om det är ett mått på kraften som krävs för att bindningen löser ut eller om det är ett mått på kraften som krävs för att bindningen ska börja röra sig ifrån neutralläget?

Kan dock finnas någon form av sanning i detta. Borde vara bättre att ha en löst ställd kraftig bindning då den borde ha mer elasticitet och vara mer progressiv när den löser ut. Inställningen av DIN värdet på en bindning borde vara en justering på fjäderns förspänning.

Tar man två bindningar, en med lågt max Din och en med högt max DIN och ställer dem på samma värde borde följande hända:
Din 4-10 bindning på DIN 10: Håller emot och släpper sedan hastigt
Din 7-16 bindning på DIN 10: Börjar lösa ut tidigare men ökar kraften mer när den börjar lösa ut

Gjorde ett exempel med två fjädrar som har samma kraft vid 6mm kompression ifrån neutralläget
Den blåa har 5N/mm och ingen förspänning
Den röda har 2.5N/mm men 6mm förspänning

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp