Bättre brädor i Chamonix?

JosefinApelsin

Ny medlem
Jag ska ner och säsonga i Chamonix och tänkte därför införskaffa en ny bräda. Jag undrar om det är bättre att köpa brädan på plats nere i Frankrike eller att köpa en här hemma. Är utbudet och priset bättre där?
Tidigare har jag bara hyrt brädor och vet inte precis vilken sorts bräda man ska kika efter som relativ nybörjare och tjej med tunn plånbok. Några förslag?

Jag vet inte om det är billigare i Frankrike eller inte men vad jag däremot vet är att både den franska valutan och euron har blivit dyrare bara de senaste veckorna... nått att fundera på kanske.
Lycka till!!!

Burton är ju alltid ett säkert kort. Dock rimmar det ju lite illa med tunn plånbok. Huruvida priset blir bättre iCham, har jag ingen aning om. Vad jag DÄREMOT har koll på är att OneOff kör sin årliga sälja-ut-förra-årets-modeller-svinbilligt-rea! Klart värd att kolla in! Vet inte hur mycket info som finn på nätet, men deras hemsida hittar du iaf på www.oneoff.com.

Lycka till!
Ride on!

Utbudet är inte helt oväntat större i en ort som chamonix. Hittar man däremot en modell som funkar här hemma behöver man ju inte stort utbud... Sen som det påpekats innan har ju kronan sjunkt mot euron och francen. Det borde finnas brädor på rea att köpa här hemma...

Tja köp inget här om du ska till cham, allt du hittar här finns där,enda skillnaden är att det är billigare. Det gäller skidor brädor och all övrig utrustning. det jag tror inte finns är extrem bräder eller någo av deras utrustning.
en annan fördel med att köpa på plats är om sakerna går sönder och du vill reklamera dessa.
Du brukar även få testa bräda och tillochmed boots för en liten summa innan du köper, och att få göra det på plats är ju bra.
Och du köp nu ingen kort bräda för att du är nybörjare.
Det blir bara svårare.

lycka till med köpen.

Tack för tipsen allesammans!
Jag ska nu ta mig en riktig funderare över hur jag ska göra. Tror att det lutar åt att köpa i Chamonix, om nu inte Euron åker alldeles förskräckligt i höjden. Tänker ändå kolla in rean på Oneoff och se om det finns något prisvärt, i sådana fall får jag ju slå till. Vi får väl se om det blir en inte alltför kort bräda, men om man inte är så tung (59 kg) är det väl svårt att manövrera en längre bräda, eller?

Ha det gott!

M v h,
Josefin

TJA om du väger 59 så ska du ha en "rätt mjuk" bräda det är de som är viktigt för dig, inte att den är kort. Om den är kort sjunker den lättare när du åker lössnö, vilket jag hoppas att du ska göra om du ska till cham.

Å ska du puderknarka, så se för f**n till att skaffa en direktionell bräda som du kan bakmontera ordentligt!!!! I övrigt så är det sant, som det är sagt att vikten är mer avgörande för vilket flex du ska ha - inte längd. Längden bestäms snarare av hur fort du tänker åka (lång=fort & stabilt), på vilket underlag (lång=puder) samt hur mycket du tänker flippa & snurra (lång=långsammare rotation)... Men allt sånt kan snubbarna & snubborna på OneOff hjälpa dig med!

Lycka till!
Ride on!

Tillbaka
Topp