Det går inte enhälligt skrika att 80-90 mm är för smalt. Själv älskar jag breda skidor, åker Megawatt och i liftbaserad åkning, och turer med lift som utgångspunkt. Grymt när det är mjukt. Men inte i alla lägen. Getryggen, Kebnekaise och Sunnmøre är inte Rogers Pass. Rätt prylar för rätt ställe. Man måste även tänka på vilken sko man har. Med en TLT 5 är Stoke maxbredd på svenskt hårt före.
För längre turer i Alperna blir det för min del 100 mm medan i fjällen där det oftast är skitföre, hårt och djävligt satsar jag på riktigt lätta prylar. Turens fokus blir inte att jaga puder som inte finns utan få till en intressant tur, även uppför. Gärna längre och om det finns lite brantåkning. I Sverige och Norge blir det ofta en del åkning på platten, topparna är så små att om man vill få ihop mer än 2000 höjdmeter på en dag blir det att knata emellan topparna.
De flesta som skriker bredare skidor har inte gjort så många och långa turer i Skandinavien. Har man Golden som bas är det en helt annan femma. Då skulle jag aldrig haft något smalare än Stoke, men troligtvis bredare än så.
Jag går rätt många turer varje vinter i Snasahögarna (och har gjort det i 20 år), Storulvån, som är Sveriges populäraste topptursområde. Där kan jag verkligen se att fler och fler börjar gå tillbaka till lite smalare och lättare skidor, lättare pjäxor och bindningar. Från att för några år sedan ha "alpkittet" med Dukes, alpinpjuck, hjälm och ryggskydd har nu samma person TLT5 pjuck, Dynafit Speed bindningar och skidor i bredd från Broad Peak till maximalt Stoke. Istället för att med "alpkittet" bara orka gå på Getryggen och åka ett flackt åk hinner de med tre toppar på en dag. Med lite mer vana klarar de fem toppar.
Det är inte alls samma härliga puderjakt som i Rogers Pass, men det är verkligheten i Svenska fjällen.
Om nu trådskaparen vill ha grejor för svenska förhållanden rekommenderar jag K2 Wayback (88 i midjan och grymt lätta jmf med prestanda, 279€ hos ökänd tysk), Dynafit Speed och TLT 5 (smal fot eller bra bootfitter, rekommenderar Åre Skidsport att trycka turpjuck).