Beganat vs Nytt

Quvipp

Ny medlem
Beganat vs Nytt
tjena!

ska köpa ett par twin tips sjäv vill jag köpa nya men min mamma säger att jag ska köpa beganat. vad tycker ni? nyttvs beganat?

Beganat vs Nytt
"Beror på hur använd skidan är."

Ne men för att vara seriös... 2 säsonger kan vara allt från 5 dagar till 200 dagar ... Dessa dagar kan vara 100% park eller 100% pist... ett par skidor som är railade med i 5 dagar har nog jämförelsevis sämre stålkanter än ett par välvårdade skidor som gått 200 dagar enbart pist.

Vad har du för budget? Du kan få nya från tyskland snorbilligt...

Beganat vs Nytt
på conrad får man i dagsläget ett par 11/12 suspect med sth 16 (den är printad med atomic logga men samma bindning) för 3450 vilket är ett rätt sjukt pris som ingen alpinbutik i sverige kan matcha

Beganat vs Nytt
lazzzzy sa:
ja men säg en skida som är använd 2 säsonger
Alltså, det kan finnas skidor som är hur välvårdade som helst och kan kosta någon tusenlapp under priset i butik.
Sen kan det finnas skidor som inte alls har varit välvårdade, och kostar typ 1000 spänn.

Men okej, säger att du köper ett par twin-tips som har varit med i 2 säsonger.
Säg att h*n köpte dem för 4500 kr.
Förmodligen så skulle kvalitén vara sådär, repor på ovansidan, på belägget osv.
Så h*n kanske skulle sälja de för typ 2000 - 2500 kr kanske..
Om inte repor eller något stör dig så kör på begagnat annars, kör på nya skidor.

Beganat vs Nytt
linder sa:
"Beror på hur använd skidan är."

Ne men för att vara seriös... 2 säsonger kan vara allt från 5 dagar till 200 dagar ... Dessa dagar kan vara 100% park eller 100% pist... ett par skidor som är railade med i 5 dagar har nog jämförelsevis sämre stålkanter än ett par välvårdade skidor som gått 200 dagar enbart pist.

Vad har du för budget? Du kan få nya från tyskland snorbilligt...
ca 3500 kr

Beganat vs Nytt
För ca 3500kr kan du välja rätt många olika kombinationer på sport-conrad

ett av många exempel är Salomon Suspect + Marker griffons + frakt = ~3400kr

Surfa in på sport-conrad och titta själv :)

Börja med att välja bindning, jag skulle rekommendera några av dessa...
Marker Griffon eller STH 12 Driver, Atomic FFG 14

Sedan när du ska välja skidor så ser du det kompletta priset, lägg sedan till 25€ i frakt så har du det kompletta priset :)

Senast ändrad:
Beganat vs Nytt
Om vi får din längd / vikt och kanske lite info om hur mycket du åkt innan så kan du få riktigt bra förslag :)

Beganat vs Nytt
Är 150 cm lång väger 40 kg och har innan bara åkt pist men nu har jag provat parken och bestämmt mig för att börja åka mer där själv anser jag att jag är en medel god åkare

Beganat vs Nytt
lazzzzy sa:
Är 150 cm lång väger 40 kg och har innan bara åkt pist men nu har jag provat parken och bestämmt mig för att börja åka mer där själv anser jag att jag är en medel god åkare
Du är som min son, han åker på billiga lagg för han kör precis överallt så dom ser ut som skit, har pratat om att köpa ett par Line SFB junior till honom, kan ju va något för dig med att köra puder med oxå.

Beganat vs Nytt
linder sa:
För ca 3500kr kan du välja rätt många olika kombinationer på sport-conrad

ett av många exempel är Salomon Suspect + Marker griffons + frakt = ~3400kr

Surfa in på sport-conrad och titta själv :)

Börja med att välja bindning, jag skulle rekommendera några av dessa...
Marker Griffon eller STH 12 Driver, Atomic FFG 14

Sedan när du ska välja skidor så ser du det kompletta priset, lägg sedan till 25€ i frakt så har du det kompletta priset :)
Då tar han ju hellre STH ALLA DAGAR i veckan.

Beganat vs Nytt
Väger du bara 40kg tycker jag du ska kolla in Marker Squire bindningarna ihop med tex K2 Press i 149, Salomon Threat i 151 eller Völkl Alley i 148cm

Detta är bara 3 skidor jag snabbt hittade till bra pris så finns garanterat mer!
Vill du ha en hållbarare bindning (vilket du inte behöver så kolla på STH 12 eller Griffons)

Gurra sa:
Då tar han ju hellre STH ALLA DAGAR i veckan.
Varför?

Min polare har knäckt fler skistoppers med hans STH 12 än jag med mina Griffons ... Så allt är personligt så det finns egentligen inga fördelar med någon utav dessa. Att sen tillexempel rekommendera högre än 14 utan att veta något om personen är bara idioti. Som nu tex visade det ju sig att killen vägde 40kg så han skulle inte ens kunna åka med ett par STH 16 :D

Tillbaka
Topp