Behov av medbrottslingar. Japan 12/13

Hej!

Jag, Victor är en kille på 21 år från det halvdanska landet Skåne Jag är sugen på Japan nästa säsong och söker efter medbrottslingar! datum, tid eller något annat sånt är inte spikat, utan är mer ute efter att hitta någon/några att åka dit med. så är mycket öppen för de flesta förslagen! Jag har åkt skidor i hela mitt liv. Mesta dels i alperna men har också varit i USA en vända.

Sedan ni som redan varit där någon gång tidigare, vad har ni för tips? Vart är bra att åka och var är bra att bo? bör man skaffa sig transportmedel? liftkort! allt! hit me!

Om det finns fler själar där ute som vill iväg mot sushins förlovade land så hojta till här! this is the place to be! det är ju lika bra att starta i god tid!

Kommigen nu mina damer och herrar!

Tja!
Har också funderat en del på japan. Spenderade senaste säsongen i kanada. Så i vinter blir det japan eller kanada igen. Men jag är öppen för förslag. Tänkte åka i början av januari, det är allt som är klart.

Gotte! Jag tänker spendera en månad i japan,förmodligen hela januari eller februari! Sedan bege sig vidare alperna eller usa!

Vi är ett litet gäng som kommer att landa i Hakuba om allt går i lås, blir nog även en utflykt till Niseko. Åker ner i slutet av December och hem någon gång under e första två veckorna i mars.

Hur många här är nu aktuella för Japan? :) Någon som har koll på bästa sätt att fixa boende, kanske till och med har plats för en till? :o

Har planer för japan, dock först nästa säsong..

Men undrar lite, hur många orter finns det att åka till, hört mest om Niseko?

Finns det några som är mest vanliga för oss svenskar osv osv?

pilotkallingar sa:
Men undrar lite, hur många orter finns det att åka till, hört mest om Niseko?
Många. 500+, men många av dem är mycket små. "Större" (Japanske standard, inte europeiska) orter ungefär 30, kanske..

Jag var i Hakuba förra året och har planer om att dra till Japan för den kommande säsongen också.

Kommer dyka upp någon gång i januari vet inte var ännu och stannar väl drygt en månad. Kommer kanske ensam eller kanske med vänner får se lite!

Är redigt sugen på att spendera ett par månader i japan! Funderar faktiskt på att ta och boka flygbiljetten mot Tokyo inom de närmaste dagarna. SAS har tur och retur biljetter för cirkus 5,5 pix!

Så kommer förmodligen befinna mig i Hakuba området mellan januari och mars. Boende är inte spikat men hakuba podwer lodging känns som ett alternativ efter vad man har läst. Så hoppas att det är någon mer som är sugen på riktigt djup pow!!

Har lite planer på att avsluta en asienvistelse med 3-4 veckors puderåkning i japan, mitten av januari till mitten av februari.

Någon som varit där eller har koll på hur det är med boende, priser på utrustning (kan bli jobbigt att bära med sig bräda och varma kläder ett par veckor i thailand, malaysa, vietnamn ;) )

/ jonny andersson

Slarvid sa:
Är redigt sugen på att spendera ett par månader i japan! Funderar faktiskt på att ta och boka flygbiljetten mot Tokyo inom de närmaste dagarna. SAS har tur och retur biljetter för cirkus 5,5 pix!

Så kommer förmodligen befinna mig i Hakuba området mellan januari och mars. Boende är inte spikat men hakuba podwer lodging känns som ett alternativ efter vad man har läst. Så hoppas att det är någon mer som är sugen på riktigt djup pow!!
Skit i Powder Lodging och kör White Horse i stället.

Lee-nus sa:
Jävligt mycket trevligare. Av egen erfarenhet att döma. Sen har iofs White Horse typ åtta hotell, även om de ska droppa nåt till kommande säsong, men Monkey Rider är, om jag inte misstar mig, både billigare och bättre än PL.
Trevligare/bättre kan jag inte säga något om, men jag får det till 4000 JPY per natt för 4-persdelat dorm på Monkey Rider och 2500 jpy per natt för 4-delat dorm på PL (förutsatt "long term stay"). Man kan förvisso komma lägre i pris på MR genom att ta ett 6-delat dorm, men det blir fortfarande ~3300 jpy/natt (och man behöver boka 6 pers samtidigt).

Eller har jag lyckats missa någon rabatt på MR om man stannar länge?

Vattendroppe sa:
Lee-nus sa:
Jävligt mycket trevligare. Av egen erfarenhet att döma. Sen har iofs White Horse typ åtta hotell, även om de ska droppa nåt till kommande säsong, men Monkey Rider är, om jag inte misstar mig, både billigare och bättre än PL.
Trevligare/bättre kan jag inte säga något om, men jag får det till 4000 JPY per natt för 4-persdelat dorm på Monkey Rider och 2500 jpy per natt för 4-delat dorm på PL (förutsatt "long term stay"). Man kan förvisso komma lägre i pris på MR genom att ta ett 6-delat dorm, men det blir fortfarande ~3300 jpy/natt (och man behöver boka 6 pers samtidigt).

Eller har jag lyckats missa någon rabatt på MR om man stannar länge?
Ok, nya rates kanske. Kan sägas att frukost + transfer ingår på MR, dock knappast värd 1500 JPY. Läget är väl i största allmänhet rätt mycket bättre annars, plus att man kan ta sydsidan raka vägen hem till dörren...

Lee-nus sa:
Ok, nya rates kanske. Kan sägas att frukost + transfer ingår på MR, dock knappast värd 1500 JPY. Läget är väl i största allmänhet rätt mycket bättre annars, plus att man kan ta sydsidan raka vägen hem till dörren...
Tråkigt om det höjts på MR isf, billigare boende hade varit väldigt välkommet! Tyvärr är min ekonomi ställd som sådan att mina fötter nog får tåla lite promenad för 1500 jpy/dag.

Va brukar en månadskostnad ligga på för logi och käk?
Och då äre säsongsboende och inte nå hotell som kostar 800/natten ;)

Va i alperna sist och där va hyran ca 3000 sek
och maten+sprit 5000sek

Sådär då var flygbiljetten bokad! Hoppas nu att det finns mer skidsugna som hänger på tåget! :)

Senast ändrad:
Jag var en snabb sväng till Japan förra säsongen, 1 vecka i Hakuba och 1 vecka i Myoko Akkakura. Mitt tips är att hålla sig borta från de västerländska hotellen och istället att satsa på Japanska hotell. Mycket bättre priser och service.
Något annat jag lade märke till är hur små orterna är. Så ska ni vara där längre än en två veckor se till att ni besöker flera, annars kan jag garantera att ni kommer bli uttråkade.
När det kommer till att resa kan jag rekommendera JR East Flexible 4 days (http://www.jreast.co.jp/e/eastpass/). Med detta kort får du resa helt fritt i japans tågnät (inkl höghastighetståg) 4 dagar under en 30-dagars period. Kostar 20k JPY om du är över 25 eller 16k om du är under. Finns att köpa när man landar på Narita.
För övrigt tyckte jag att priserna var väldigt bra i Japan. Allt var lite under Svenska priser förutom när det kom till Öl, den var svindyr. Så ska man dricka billigt får man hålla sig till risvin (Sakke eller Shochu) men det smakar fan. Å andra sidan är det extremt få Japaner på skidsemester som dricker så glöm after ski och partynätter.
När det kommer till skidåkningen så är den riktigt bra. Ofta så sätter man sig i en liten kort lift och åker all (jättegles och fantastisk) skog som finns direkt tillgängligt till liften. Det är inga halvtimmesåk direkt men vad gör det när man så snart är där igen? Terrängen är väldigt kuperad åt alla tänkbara håll, så risken att köra fast är stor. Dessutom är hela Japan vulkanmark, så varma källor finns som man kan ramla ner i om man har otur. I de orterna jag var i så var det inga problem att åka i skogen. Men ryktet sade att om man gick under avspärrningsrep så kunde de knycka liftkortet. Dock verkade det helt okej att åka till sidan av avspärrningsrepet och sen traversera in bakom det...
Bästa tiden att åka till japan verkar vara slutet av December till början av Februari. Jag kom i mitten av Februari och då hade de största snöfallen börjat avta.

Jag kommer eventuellt åka dit igen från 21 december till slutet av Januari. I så fall vore det kul att ha någon att åka ner med.

Lee-nus sa:
Slarvid sa:

Skit i Powder Lodging och kör White Horse i stället.
Vet du hur det brukar se ut med bokningar så här dags, bör man boka boende snart eller kan man chilla lite? Och förutom PL och White house, finns det andra boenden i samma prisklass i Hakuba?

Olangu sa:
Jag var en snabb sväng till Japan förra säsongen, 1 vecka i Hakuba och 1 vecka i Myoko Akkakura. Mitt tips är att hålla sig borta från de västerländska hotellen och istället att satsa på Japanska hotell. Mycket bättre priser och service.
Något annat jag lade märke till är hur små orterna är. Så ska ni vara där längre än en två veckor se till att ni besöker flera, annars kan jag garantera att ni kommer bli uttråkade.
Tycker du på riktigt att Hakuba är litet...?

Lee-nus sa:
Tycker du på riktigt att Hakuba är litet...?
Okej, jag kan gå med på att Hakuba i gynnsamma förhållanden kan hålla lite mer än två veckor. Problemet när jag var där att Happo One och Hakuba 47 i jämförelse fick väldigt lite snö. Så man hängde mest i Cortina. Men även om man räknar in alla berg i närheten så blir det inga stora arealer i jämförelse med många av de Europeiska och Nordamerikanska orterna.

Jag och en kompis sitter och planerar en resa till Niseko.
Början av jan till slutet feb/början mars är tanken, det svåraste är att hitta bra och hyffsat billigt boende.
50,000 yen är ju inga problem att lägga per person.

Någon sugen eller har tips på boende så hojta till.

Tillbaka
Topp