Behöver bindningsråd!

Norqen

Medlem
Behöver bindningsråd!
Hej!
Jag kör med ett par 191 head jimi-skidor och råkade paja mina head mojo 18 och fick ett par freeflex 20x i utbyte. Nu är det så att jag tyckte mojo18 var i hårdaste laget för mina knän och freeflex 20x är ju ännu hårdare och dessutom en x bindning.

Jag väger 95kg och är 185cm och har 28.5 i pjäxa och är tränad. Är lite nybörjare på offpist, men har ganska aggressiv åkstil, gör dock inga dropp än!

Har problem med mitt högra knä. Och råkade ut för vridning i knät förra säsongen när jag åkte på ett par gamla salomon 957 ställda på 11din, som har tagit snart 6månader att bli bra. Dessutom har jag skadat samma knä tidigare.

Nu till mitt problem. Freeflexbindningen passar i hålen från mina gamla mojobindningar, men mojobindningarna var monterade efter mina 28,5pjäxor och freeflexbindningen med dess metalskena som går mellan främre och bakre del av bindningen är endast anpassad för helstorlekar, verkar det som(har inte lyckats lista ut om det går att justera den?). Så det skulle inte gå att skruva ihop den om man skulle montera i mojobindningens hål.

Borde jag köra med dessa bindningar eller är det bättre att strunta i att borra om och montera och istället leta ett par nya och sälja dessa.

Oj det blev långt och lite osammanhängande, hoppas ni förstår ändå =)

tack för all hjälp / Johan

Senast ändrad:
Behöver bindningsråd!
Du ställer in skenan på närmaste storlek (tror inte det spelar någon roll om det är upp eller ned). Sedan finjusterar du förspänningen på bakbindningen (som med vilken annan bindning som helst). Borde inte vara något problem.

/MM

EDIT: Läste lite noggrannare och inser att det inte är ovanstående som är ditt problem ... Sannolikt måste du borra om för att få bindningen att passa. Mitt personliga förslag är att du byter till en binding som är mer lämpad för dig och dina behov (knä). Sannolikt pratar vi en 14 eller 16 bindning. Hör med butiken där du fick den nya bindningen om du inte kan få byta!

/MM

Senast ändrad:
Behöver bindningsråd!
Brukar inte 28 och 28,5 vara samma ytterskal? Kanske inte alla tillverkare som kör så?

Behöver bindningsråd!
Det stämmer nog att skalan är i cm. Och mitt problem är att bindningarna hamnar en halv cm fel i de befintliga hålen. Men det känns som jag kanske ska hitta mig ett par andra bindningar istället för dessa, som är bättre anpassade efter mina behov

Behöver bindningsråd!
Exakt... De där bindningarna blir väldigt hårda för dig! Jag skulle säga att du klarar dig med Tyrolias 15-dinare. Släng upp en annons på Köp&Sälj och se om det inte är någon som vill byta rakt av. Eller gå tillbaka till butiken och se om det inte går att lösa på något sätt.

Med risigt knä och så pass stora fötter som du ändå har behöver du inte så jäkla hårda bindningar, trots din vikt...

Tillbaka
Topp