G3 onyx, trasig platta, reparationstips mottages tacksamt

Torio

Ny medlem
Hej, råkade ut för lite materielskada igår

Så nu vill jag ju gärna reparera

Det är en "G3-onyx" bindning som helt enkelt har knäckts i basplattan, en platta som möjliggör att använda bindningen på flera par skidor, och dessutom att variera hur fram/bakmonterad bindningen är.

Som ni ser har jag en extra sådan.

Jag har nu ett par alternativ:

1: Borra ur den trasiga plattan och borra i den nya.
- Kan man göra så eller kommer det inte att sitta ordentligt?

2: Montera främre plattan 7,5 mm framåt (eller bakåt) och sedan använda de fram/bakmonteringsfunktionen till att få bindningen i rätt plats. Risken här är att hålen kommer för nära varandra.

3: Köpa en ny bindning som har annorlunda hålstruktur och montera den.

4: Sci-fi-lösningen, muta någon kompis som har tillgång till universitetets 3d-printer att skriva ut en ny med hålen förflyttade. Troligtvis jävligt meckigt. Möjligt alternativ är att borra nya hål i plattan med en pelarborrmaskin.

EDIT:

5: Köpa inserts liknande dessa:
http://quiverkiller.com/
Och borra dessa i mina gamla hål.

:SLUT EDIT

Vad skulle ni göra? Kan ni se några direkta problem med någon av metoderna?

Tilläggas ska göras att jag bor i Schweiz så mina pengar är sedan ett par dagar värda ungefär 30% mindre så jag vill försöka komma så billigt undan som möjligt.

Tack på förhand
Viktor

Senast ändrad:
Testa först att skruva ur (du menar väl skruva och inte borra ur??) den gamla plattan, i med lite nytt lim (gärna långsamthärdande epoxy som värms en aning så att träkärnan suger upp limmet och förstärks) och skruva dit den nya. Du märker om hålen är ok om skruven tar. Roterar skruven är gängan paj och hålet går inte att använda utan modifiering. Det ska sitta ordentligt, men dra inte tokhårt för det är inga problem att dra sönder även ett fräscht hål om man verkligen våldar med skruvmejseln. Tar skruvarna är du klar. Om de inte gör det finns det diverse trick att ta till, både förebyggande innan du skruvar i skruven och efter att du har märkt att skruven inte tar.

Förebyggande INNAN iskruvning:
Ta en tandpetare och peta i lite epoxy (inte snabb) i varje hål. "Lacka" runt i hålet så att väggarna täcks. Värm med varmluftspistol eller hårtork så att det blir lite lagom varmt (det ska fortfarande gå att lägga handen på utan att bränna sig). Ställ sedan skidan rakt upp mot en vägg och vänta tills det härdar. Kolla så att du inte har lagt i för mycket lim så att det börjar rinna längs topsheetet. Nu kommer limmet att rinna ner i botten på varje hål och bilda en ås som styr skruven hårdare mot motstående vägg. Dessutom armerar man befintliga gängor och risken blir nu minimal att du strippar gängan.

EFTER att man har dragit sönder en eller flera gängor:
Ta loss plattan igen. Borra upp hålen och sätt i någon form av insert eller helicoil. Det finns mässingsinserts, quiverkillers, plastinserts och klassiska helicoils mm. Alla fungerar om man använder dom rätt.
various-inserts_12x.jpg

Senast ändrad:
MnO sa:
Testa först att skruva ur (du menar väl skruva och inte borra ur??) ...
Ja självklart ;), i min sorg tänkte jag min inte för ordentligt...

Tack för ett väldigt uttömmande svar, ska pallra mig till närmsta byggbutik så snart jag kan för att köpa epoxy!

Torio sa:
ska pallra mig till närmsta byggbutik så snart jag kan för att köpa epoxy!
Köp sådan med minst 5-6 timmars härdningstid nu bara. INTE snabbvarianten. Det är kass när man ska göra sådana här grejor, eftersom den är för tjock och härdar för snabbt för att träkärnan ska hinna suga upp den.

Tillbaka
Topp