Behöver en riktigt bred pjäxa

Mina fötter mäter 295 mm långa och 120 mm breda. Att köpa skor har alltid varit ett problem, och när jag började åka skidor blev även pjäxor ett stort problem. Jag vill köpa ett par pjäxor som passar både till friåkning och parkåkning. Jag har gjort research på diverse ställen men inga pjäxor är ens i närheten så breda som de skulle behöva vara. Är det någon som har något bra förslag på en pjäxa som skulle passa någorlunda bra?
Tack på förhand!

Strolz kan nog fixa det mesta så vidare man vill betala. Dom kan säkert plocka fram ett skal till dig. Parkåkning Strolz? Den frågan får någon annan svara på.

Senast ändrad:
Du behöver en bra bootfitter, inte rekommendationer på pjäxor. Var är din fot bred? Är den lika bred obelastad (behöver du sula som ger stöd)? Min fot är t.ex bred i fram och smal i hälen så jag passar inte värst bra i pjäxor som är breda hela vägen. Min fot blir dessutom smalare med riktigt stöd från en sula. Har du hög vrist? Breda pjäxor brukar ha högt insteg också och har du inte det kommer pjäxan sitta för löst.

Tänk på att läster för pjäxor anges i storlek 26. En pjäxa med 104mm läst är alltså bredare än så i storlek 29.

Jag har också problem med bred fot. Mitt problem är att jag är ordentligt plattfot och foten blir riktigt bred när den är belastad. Den är ca 110mm framtill och min fot är ca 265-270mm långa.

Jag har hyrt en Rossingnol Evo70 (str 27,5) som har läst 104mm. Jag upplever att den trycker på utsidan vid belastning, har inte hunnit åka än men jag känner ju bara genom att ha den på mig att det förmodligen inte kommer vara skönt efter lite tid i backen. Jag valde denna pjäxa då det var den bredaste dom hade att erbjuda. Men jag vill ha en styvare pjäxa, runt flex100 med minst 105mm i läst.

När det gäller sulor, finns det speciella till pjäxor? Nu tror jag inte det kommer hjälpa mig, då jag har samma problem i skridskor och där hjälper då inte sulor. Där har jag testat mig fram till förbannelse.

Så, någon som kan tipsa om en pjäxa som är minst 105mm (finns 110mm) och har flex100. Helst ska dom inte kosta mer än 2500-3500kr. Men visst, om enda möjligheten att hitta en pjäxa som sitter bra och är skön att lägga ut mer så må det vara så.

Edit: Har sökt lite på onlinebutiker, men det är inte alla som skriver ut lästen. Och det är lite störande när de skriver "Läst: Bred". Var börjar deras definition av en bred läst? Vid 100? Ja, hur långt är ett snöre?

Senast ändrad:
Köp inget som du hittar över nätet. Har du ingen bra markbutik med bootfitting i närheten, åk dit det finns alternativt köp på plats där du ska åka. Ska du upp en vecka någonstans så har du då möjligheten att göra flera tryckningar under veckan istället för att köra lite vinst och förlust från nätet.

Kommer du bara till rätt ställe ska inte det vara några problem :)

Jag har 360norr på orten där jag bor. Jag vet att dom kan trycka ut pjäxor. Dom tar betalt per punkt, vilket säkert alla andra gör också. Eller menar du såna där pjäxor som ska värmas och sedan formas efter foten?
Hursom så har jag unikt breda fötter. Främst högerfoten. Foten är närmre 110mm på bredaste stället. Det är iallafall en liten chansning jag gör, har jag tur så funkar dessa pjäxor utan åtgärd, eller så funkar dom med sula. I annat fall får jag skicka tillbaka dom och isåfall tar jag hjälp av 360norr i Vännäs.
Förväntad leverans på tisdag. Jag får återkomma och meddela hur dom funkar :)

Senast ändrad:
Fick pjäxorna idag. Satt väldigt bra när jag testade dom hemma så det var bara att ge sig ut i backen och testa dom på riktigt. Blev drygt två timmars åkning och jag är sjukt nöjd med pjäxorna. Har nog aldrig åkt i några som suttit så bra på mina missbildade fötter :lol: Well, nog tryckte det lite vid ankelknölar men det var inte mycket. Och på bredaste stället tryckte det inte mycket, inte så att det gjorde ont. Sen är dom nya så nog lär dom forma sig en aning så jag förväntar mig att de ska passa bättre efter några dagars skidåkning.

Nu hade jag tur, som köpte på nätet utan att testa. Men som sagt, har du bred fot och/eller har stor fot i övrigt kan jag rekommendera er att testa denna. Tecnica Ten.2 HVL (High Volume Liner). Jag har 120 flex pjäxan. Det finns en 100 flex också.

Har inga mått etc men jag har mycket breda fötter och pjäxor från HEAD har fungerat bra för mig!

Körde i flera år med en alldeles för stor Salomon pjäxa i storlek 28 för att rymma mina 115 mm breda och ganska höga fötter. Hade alltid ont i fötterna. Jag bet i det sura äpplet och fick ett par Fischer Vacum, modell Ranger 12, tryckta åt mig med gjuten sula och diverse bootfitting. Nu har jag 26,5 i storlek och upplever pjäxorna som rymmligare än Salomon i storlek 28. Har nästan inget ont alls numera, bara de första 2 skiddagarna på säsongen. Jag är grymt nöjd trots att kalaset gick på över 8000 kr.

Yttervik sa:
Körde i flera år med en alldeles för stor Salomon pjäxa i storlek 28 för att rymma mina 115 mm breda och ganska höga fötter. Hade alltid ont i fötterna. Jag bet i det sura äpplet och fick ett par Fischer Vacum, modell Ranger 12, tryckta åt mig med gjuten sula och diverse bootfitting. Nu har jag 26,5 i storlek och upplever pjäxorna som rymmligare än Salomon i storlek 28. Har nästan inget ont alls numera, bara de första 2 skiddagarna på säsongen. Jag är grymt nöjd trots att kalaset gick på över 8000 kr.
Då hade du kunnat köpa Stoltz :)

Yttervik sa:
Så är det, man bryr sig inte så mycket om pengarna när det är nödvändigt för att slippa smärta. Skidåkning ska vara njutning!

Tillbaka
Topp