Behöver hjälp angående ESTA -> Kanada!

Boulder

Ny medlem
Hej!

Jag sitter i en minst sagt jobbig situation som jag inte vet hur den ska lösas, så jag vänder mig till er.

Jag ska denna vinter säsonga i Whistler i Kanada från slutet av November till början av Maj. Flygresan jag köpt innebär en mellanlandning i Seattle på vägen till Vancouver, något som jag ansökt och betalt ett ESTA för som godkänts.

MEN! Under ett samtal nu med den amerikanska ambassaden i Stockholm fick jag höra att jag MÅSTE lämna den Nordamerikanska kontinenten inom 90dagar, oavsett om jag sedan bor i Mexico, USA eller i Kanada. Detta då hon i receptionen(mycket dryg och otrevlig) menade att ESTA ger mig bara tillträde i 90dagar för "hela kontinenten". Med dessa oroande uppgifter ringde jag kanadensiska ambassaden och fick tillslut prata med en diplomat som självsäkert menade att de själva bestämde hur länge en person får stanna i Kanada, inte USA genom ESTA eller något annat.

Så hur ligger det till här egentligen? Jag är som sagt mycket oroad i detta nu då jag kanske måste köpa en ny flygbiljett för mycket pengar som inte mellanlandar i USA, eller ansöka om något slags visum i USA för en mellanlandning(absurt isf). Kan tilläggas att jag inte har något visum för vistelsen i Kanada, men där får jag stanna i upp till 6månader ändå.

Tack på förhand för hjälp!

Inte för att jag vet riktigt vad som gäller men sunt förnuft säger ju att den amerikanska ambassaden är ju inte samma sak som ambassaden för den amerikanska kontinenten (vare sig nord eller syd).

Den amerikansk ambassaden kan ju bara svara för vad som gäller i det som förkortas som USA (United Stations of Ameríca, eller hur det stavas.) Senast jag kontrollerade en världs atlas så var Kanada ett eget land med egna lagar och regering.

Jag hade också det "problemet" när jag var på säsong i Kanada. USA är sjukt petiga och konstiga när det handlar om deras imigration. Om jag inte minns fel så kan man bara söka ett ESTA tillstånd per år? Vi löste det iallafall genom att köra bil över gränsen till USA från Kanada, då får man direkt 3 månaders turistvisum i USA och det förlänger ditt ESTA. I Kanada kan du stanna hur länge du vill, eller så länge Kanada vill ha kvar dig, men problemet är sen om du ska mellanlanda i USA på vägen hem. Då måste du ha ESTA eller turistvisum i USA igen.

AnteeL sa:
Jag hade också det "problemet" när jag var på säsong i Kanada. USA är sjukt petiga och konstiga när det handlar om deras imigration. Om jag inte minns fel så kan man bara söka ett ESTA tillstånd per år? Vi löste det iallafall genom att köra bil över gränsen till USA från Kanada, då får man direkt 3 månaders turistvisum i USA och det förlänger ditt ESTA. I Kanada kan du stanna hur länge du vill, eller så länge Kanada vill ha kvar dig, men problemet är sen om du ska mellanlanda i USA på vägen hem. Då måste du ha ESTA eller turistvisum i USA igen.
Ok, tack för ditt svar!

Så jag kan utan problem alltså få mitt ESTA godkänt bara jag åker över till USA längs bilväg? Det har jag inte hört.
Min oro i detta läge är att jag enligt kvinnan på amerikanska ambassadens reception menade att "jag aldrig kommer kunna åka till USA med ESTA i hela mitt liv" om jag inte lämnar Nordamerika inom 90dagar. Som sagt, för Kanada är detta inget problem men jag vill ju kunna åka till USA även i framtiden... Så borde jag köpa en ny flight eller hur skulle du/ni gjort i detta läge?

Det sjuka är att jag inte läst om andra som haft samma problem som jag tidigare, fler måste väl ändå ha mellanlandat i USA på väg till Kanada?!

Aldrig hört talas om någon som haft några problem, alls. Flög själv via Chicago när jag säsongade i Revelstoke och det var inga konstigheter alls. Ingen annan som hade några såna problem heller. USA kan ju knappast ha något att göra med hur länge du stannar i Nordamerika om du ska till Kanada, dom är ju som sagt ett eget land.

Två frågor till er som säsongat i Kanada och flugit dit via USA:

Sökte ni något ytterligare godkännande än ESTA från USA?

Mellanlandade ni i USA på väg hem utan problem?

Men behöver du inte ha visum i Kanda? så då ska det inte spela någon roll med ESTA. ESTA är ju mestadels ett smidigt sätt att få "visum" om man inte ska vara i USA längre än 90 dagar.

har jag för mig, Rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad:
Hej halloj!

Det kvinnan sa på den amerikanska ambassaden är ju knäppt. Du lämnar ju USA ganska så per omgående efter att du kommit dit.

Jag flög med Continental när jag körde min första säsong i Whistler, och då mellanlandade jag både i New York och Houston innan jag slutligen kom fram till Vancouver. Flög samma väg tillbaka och hade en vecka i New York på hemvägen. Inga problem med visum någonstans alls!

Tuta å kör, köp inte ny flygbiljett.

Mvh,

Sebastian

SebastianD sa:
Hej halloj!

Det kvinnan sa på den amerikanska ambassaden är ju knäppt. Du lämnar ju USA ganska så per omgående efter att du kommit dit.

Jag flög med Continental när jag körde min första säsong i Whistler, och då mellanlandade jag både i New York och Houston innan jag slutligen kom fram till Vancouver. Flög samma väg tillbaka och hade en vecka i New York på hemvägen. Inga problem med visum någonstans alls!

Tuta å kör, köp inte ny flygbiljett.

Mvh,

Sebastian
Ok, det känns skönt att höra din story!!

Åkte du innan de hade inför ESTA-kravet eller efter?
Det känns ju som att jag inte kommer få en ny ESTA-ansökan godkänd vid en mellandlandning i staterna på väg hem, med tanke på det ambassaden bryskt sade?

Jag kan verkligen inte förstå vad deras problem skulle vara då jag kommer vara i Kanada, inte i USA för mer än 90dagar. För övrigt är personalen på den amerikanska ambassaden bland de mest dryga och ohjälpsamma jag pratat med någonsin. Skrämmande hur ovälkommen de lyckas få en att känna sig.

Men som sagt: Jag vill bara inte få några problem med min vistelse i Kanada från slutet av november till början av maj. Jag vill heller inte få några problem med att besöka USA i mitt framtida liv.

Tack för er feedback på denna fråga.

Jag flög hem från Los Angeles så hade inte direkt samma problem, men jag vet att när man korsar gränsen via land och inte flyg så är det annorlunda regler. Tror inte ens ESTA behövs om det är så. Jag åkte flera gånger över till USA när jag bodde i Fernie utan problem, och det var långt efter 3 månader efter jag kom till USA första gången. Just att vara i Kanada under 6 månader är ju inget problem. Men det kan bli problem med mellanlandningen påväg hem. Är inte helt säker, var 4 år sedan jag var där också så kan ha ändrats. Men så gjorde jag iallafall.

A

Tja,

Jag flög från Sverige 2008 och hem 2009. Då fanns nog inte ESTA, bara det electronic visa waiver program, jag trodde det var samma, sorry.

Jag kan dock fortfarande inte se hur det skulle kunna påverka ditt resemönster.

Vid alla resor via USA till exempel, GOT-JFK-YVR eller GOT-SEA-YVR så måste man alltid ta ut bagage och lämna in det igen när man har landat på den första flygplatsen i USA.

Lycka till!

MVh,

Sebastian

Jag flög ARN-CHICAGO-CALGARY och var i Kanada i över 90 dagar i vintras. Inga problem alls på hemvägen. Sökte bara ESTA. Som jag förstod det så räknades inte mellanlandningen, utan om du valde att åka tillbaka till USA så hade du 90 dagar. Inte så att man kan åka mellan länderna och få massa nya dagar utan så förstod jag att det var första gången man åkte. Det ska hur som helst inte vara något problem.

AugustAhlnas sa:
Jag flög ARN-CHICAGO-CALGARY och var i Kanada i över 90 dagar i vintras. Inga problem alls på hemvägen. Sökte bara ESTA. Som jag förstod det så räknades inte mellanlandningen, utan om du valde att åka tillbaka till USA så hade du 90 dagar. Inte så att man kan åka mellan länderna och få massa nya dagar utan så förstod jag att det var första gången man åkte. Det ska hur som helst inte vara något problem.
Skönt att höra!

Sökte du ett nytt ESTA på väg hem då eller använde du samma som du åkte dit med?
Enligt amerikanska ambassaden började dessa dagar ticka direkt vid mellanlandningen i USA, men de kan väl ändå inte på denna basis bestämma hur länge Kanada får ta emot mig som svensk, tänker jag.

Senast ändrad:
antonsvenson sa:
Esta gäller väl bara i USA ändå? Har du sökt visum för att vara i Kanada?
Det är det som stör mig, ESTA är ett inresetillstånd till USA så jag kan verkligen inte köpa det den amerikanska ambassaden säger. Detta borde inte ha något med Kanada att göra tycker man.

Nej, har inget visum till Kanada men det behövs inte som svensk.

Senast ändrad:
det är därför jag hatar att resa genom USA. Men jag skulle tror inte det kommer bli några svårigheter med det ändå. Vad jag förstår från ESTA så får man nya 90 dagar bara man lämnar USA.
jag reste till Costa rica förra vintern och mellanlandade i Atlanta, där fick jag 90 dagars visum genom ESTA. På hemresan mellanlandade jag i New York och där fick jag nya 90 dagar. så tror allt kommer lösa sig.

Det finns gränser för en anledning. Det hon på USAs ambassad menade gäller självklart för USA och enbart för USA. Hon kan inte göra lagar i Kanada. Men frågan är ju om du beställt hembiljett från Kanda-USA-Sverige. Då kan det bli ett jävla tjaffs.

Sammmyboy sa:
Det finns gränser för en anledning. Det hon på USAs ambassad menade gäller självklart för USA och enbart för USA. Hon kan inte göra lagar i Kanada. Men frågan är ju om du beställt hembiljett från Kanda-USA-Sverige. Då kan det bli ett jävla tjaffs.
Jag har ännu inte beställt hembiljett men detta måste göras relativt snart då jag behöver visa upp detta hos den kanadensiska tullen. Då är det frågan om jag behöver krångla till det med en biljett som inte mellanlandar i USA.
Men att döma av vad andra skriver så verkar det inte ha varit något problem med att mellanlanda i USA på väg hem, trots att 90dagar har passerat?

Jag blir bara konfunderad av detta...

Boulder sa:
AugustAhlnas sa:
Skönt att höra!

Sökte du ett nytt ESTA på väg hem då eller använde du samma som du åkte dit med?
Enligt amerikanska ambassaden började dessa dagar ticka direkt vid mellanlandningen i USA, men de kan väl ändå inte på denna basis bestämma hur länge Kanada får ta emot mig som svensk, tänker jag.
Samma ESTA hade jag, men annars borde det bara vara att söka nytt också. Dom ser ju hur många dagar man har varit i USA. Bättre att inte strula med amerikanska ambassaden också, har en F.D kompis som hade ett ärende med ambassaden och de trodde inte på honom vilket resulterade i att varje gång inom 10 år som han ska söka ESTA så måste han ner till ambassaden och förklara varför han ska in i USA. Detta var inte pga en mellanlandning men ändå. US embassy aint nothing to fuck with! Sök Esta, få det, åk. Det kommer inte bli som i The terminal. På hemvägen kan man gå igenom den amerikanska tullen redan i Kanada, eller i Calgary kunde man det i alla fall. Då tror jag det syns att man ska till Sverige och så länge man ska ur USA så är de hur glada och trevliga som helst.

AugustAhlnas sa:
Boulder sa:
AugustAhlnas sa:
Skönt att höra!

Samma ESTA hade jag, men annars borde det bara vara att söka nytt också. Dom ser ju hur många dagar man har varit i USA. Bättre att inte strula med amerikanska ambassaden också, har en F.D kompis som hade ett ärende med ambassaden och de trodde inte på honom vilket resulterade i att varje gång inom 10 år som han ska söka ESTA så måste han ner till ambassaden och förklara varför han ska in i USA. Detta var inte pga en mellanlandning men ändå. US embassy aint nothing to fuck with! Sök Esta, få det, åk. Det kommer inte bli som i The terminal. På hemvägen kan man gå igenom den amerikanska tullen redan i Kanada, eller i Calgary kunde man det i alla fall. Då tror jag det syns att man ska till Sverige och så länge man ska ur USA så är de hur glada och trevliga som helst.
Ok man, du ska ha stort tack för inputen!

Då åker jag som planerat och försöker släppa ångesten. Kom som en riktig chock då man inte läst om detta som den amerikanska ambassaden ville få det till. I så fall skulle var och varannan säsongare i Kanada blivit utslängd pga ESTA-reglementet.

Boulder sa:
AugustAhlnas sa:
Boulder sa:
Skönt att höra!

Ok man, du ska ha stort tack för inputen!

Då åker jag som planerat och försöker släppa ångesten. Kom som en riktig chock då man inte läst om detta som den amerikanska ambassaden ville få det till. I så fall skulle var och varannan säsongare i Kanada blivit utslängd pga ESTA-reglementet.
Ja alltså utslängd blir du ju definitivt inte. Det är om de undrar när du ska hem. Men som sagt sök ett nytt ESTA i värsta fall då, det kostar ju inte så mycket.

ESTA är giltigt i två år så du ska inte behöva söka något nytt för hemresan.

Jag gjorde samma resa som August förra säsongen utan några problem med mellanlandningen i USA.

Boulder sa:
Sammmyboy sa:
Jag har ännu inte beställt hembiljett men detta måste göras relativt snart då jag behöver visa upp detta hos den kanadensiska tullen. Då är det frågan om jag behöver krångla till det med en biljett som inte mellanlandar i USA.
Men att döma av vad andra skriver så verkar det inte ha varit något problem med att mellanlanda i USA på väg hem, trots att 90dagar har passerat?

Jag blir bara konfunderad av detta...
Problemet ligger i usa ligger i att komma igenom passkontrollen till gaten för flyget hem. Dom är så jävla kinkig på sånt där. Men försök om du kan boka utan att mellanlanda i the land of the "free"

Ett tips i alla regelsammanhang

1 Fråga ALDRIG någon först. Läs först på us.gov hemsida och ambassadens hemsida vad som gäller. Det är i alla fall det skriftliga som gäller och inte vad någon muntligen säger.

2 Om det står motstridiga saker så fråga först då specifikt om vad som faktiskt gäller. Om förklaringen verkar vettig så köp den.

Men först och främst. Läs på för det är alltid det skriftliga som gäller.

fikse en billig resa til guatemala i ca 3-4 dager, for så å dra tilbake til canada gjennom usa. da for du fornyet dine 90 dager`s limit

NBorg sa:
ESTA är giltigt i två år så du ska inte behöva söka något nytt för hemresan.

Jag gjorde samma resa som August förra säsongen utan några problem med mellanlandningen i USA.
Precis, 2 år är det som gäller. De 90 dagarna är den tid man får stanna som längst vid varje tillfälle man besöker USA under dessa 2 år.

Glöm ej att kolla om bagaget går hela vägen eller om du ska hämta upp och checka in bagaget i USA. Bagaget är taggat hela vägen, du ska igenom immegration, hämta upp bagaget vid bandet, ta den genom kontrollen och lämna väskorna igen. Inga problem det är väl skyltat och man behöver inte ut i incheckningen igen.

Senast ändrad:
norlasse sa:
fikse en billig resa til guatemala i ca 3-4 dager, for så å dra tilbake til canada gjennom usa. da for du fornyet dine 90 dager`s limit
Tyvärr är det inte så, i varje fall inte med USA.
Med ESTA visa har du 90 dagar i över en 180 dagars period vilket betyder att du måste vara ur landet i 90 dagar för att få en ny period, Det är giltigt i 2 år men man måste hålla de perioderna.

Det konstiga är att alla gånger jag kört bil över den kanadensiska gränsen från USA så har de kollat när jag kom in i USA och när jag skulle lämna USA, de sade då att det är 90 dagar i hela Nordamerika. Detta var de kanadensiska tullmännen.

Dock vad jag har kunnat läst mig till så är det 6 månader i Kanada utan visum så det tullarna sa stämmer ju inte.

Ni som har säsongat, har ni jobbat då och därmed haft ett arbetsvisum i Kanada? Isåfall så är det ju ingen fara då du bara spenderar ett par dagar i USA som då "läggs" på ESTA, då exluderas dagarna i Kanada.

Om du mellanlandar i USA så var noga med att berätta för tullpersonen att du är i transit på väg till Kanada, och verkligen skriva det på tulldeklarationen också. Du ska få en signatur vid stämpeln som säger just "transit". Då borde det vara noll problem på tillbakavägen eftersom dom ser att du inte stannat i USA. Sen om ni åker över gränsen till USA under säsongen blir det en annan femma, men ska fortfarande inte vara några problem om ni stannar mindre än 90 dagar i landet. ESTA handlar ju om USA, inte Kanada. Men enklast är ju som alltid att inte flyga genom USA, det är jublet jävla krångel och tidskrävande hur man än vrider och vänder på det.

Tillbaka
Topp