Behöver hjälp med att välja en ny bräda.

YojimboH

Ny medlem
Halloj alla vinterdårar :)

Då jag känner att min begagnade bräda börjar bli lite väl skruttig och inte alls är det jag behöver så funderar jag på att köpa en ny bräda med nya bindningar, men skulle behöva lite hjälp då jag inte riktigt har kunskapen om vad som är bra.

Info om mig:
Längd - 190cm
Vikt - 80-90kg (just nu, större sannolikhet att jag går upp i vikt än går ner)
Skostorlek - 48 (skor har jag samt så är en widebräda att föredra)

Åkstil: 3 på en skala 1-5 där 5 är proffs
Åker mest i pist samt lite offpist men skulle vilja lära mig att hoppa och göra tricks.

Den jag har kollat lite på är TROOPER 167 WIDE + DUO BLACK XL 10/11 som nu tydligen har kommit som ett paket (länken) men jag har aldrig hört talas om märket LIGHT och undrar då om det är att lita på eller om ni har bättre förslag.

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Om du gillar den så är det väl bara att köpa den...
Men själv skulle jag inte köpt nåt med ett märke som jag aldrig har hört förut.
Kanske bättre att köpa nåt som man har hört är bra och som håller...
Typ burton eller ride eller nåt sånt.

Har aldrig hört talas om det märket så därför skulle jag satsa på något annat.
Kör på en sån Här!. Då får du garanterat jävligt bra grejer.
+ att du kan köpa den Här! mycket billigt
win win=)

Ne precis så jag tänker att jag inte känner igen märket, vilket ingen annan som jag frågat heller gör så jag tar nog och skippar den brädan.

Men jag har hittat en ny som är 5cm kortare men vet inte riktigt hur mycket det gör.
ANGUS 162 WIDE 10/11 och detta märke känner jag väl igen men vet inte om dom kan göra brädor :P

Skulle nog föredra att köpa från en sida som har engelsk eller svensk text :)

rossi gör shyssta brädor nuförtiden, dom köpte ju lib-tech/gnu och stal all deras tech, så de e inte så dumt, Även om angus inte har magtech eller ngt så verkar det vara en hyfsat shysst bräda, obs, den e stenhård :D

YojimboH sa:
Ne precis så jag tänker att jag inte känner igen märket, vilket ingen annan som jag frågat heller gör så jag tar nog och skippar den brädan.

Men jag har hittat en ny som är 5cm kortare men vet inte riktigt hur mycket det gör.
ANGUS 162 WIDE 10/11 och detta märke känner jag väl igen men vet inte om dom kan göra brädor :P

Det känns ju lite säkrare. Men eftersom företaget själv länkar dit så...
och så tjänar man typ 1000-2000spän=)

riccweee sa:
rossi gör shyssta brädor nuförtiden, dom köpte ju lib-tech/gnu och stal all deras tech, så de e inte så dumt, Även om angus inte har magtech eller ngt så verkar det vara en hyfsat shysst bräda, obs, den e stenhård :D
Okej men 7 av 10 är väl inte så värst farligt ändå, tänker på att LIGHT brädan hade 6.
Om jag åker mest pist/offpist (alltså småhopp utifrån och in i pisten) så gör det väl inte så mycket skada ?

snow_flake sa:
YojimboH sa:

Jo grejen är ju lite det att då jag inte åker bräda på proffs-nivå så ligger budgeten så lågt det går och då blir det nog max 4000kr för både bräda och bindningar.

YojimboH sa:
snow_flake sa:
YojimboH sa:

Jo grejen är ju lite det att då jag inte åker bräda på proffs-nivå så ligger budgeten så lågt det går och då blir det nog max 4000kr för både bräda och bindningar.
Jo, jag misstänkte nästan det. Men eftersom det fanns en rossibräda i nästan samma prisklass såkunde jag i alla fall försöka=)

lägg ner burton fs, de e fan inte mycket att hänga i granen alltså. Om ngt, kör typ en custom iaf om du vill ha billig burton. annars.... ride spi kanske?

riccweee sa:
lägg ner burton fs, de e fan inte mycket att hänga i granen alltså. Om ngt, kör typ en custom iaf om du vill ha billig burton. annars.... ride spi kanske?
Som sagt så försöker jag hålla rätt låg budget då jag inte tänkt bli proffs inom snowboard :)

Har du något tips runt 1000kr (helst på Blue-Tomato.com då jag tänkte beställa brädan därifrån) ?

1000kr, Warp är bra skit har jag hört. De görs av plasten till GB-s Big Pac så det är riktig kvalitet.
Näe lägg en slant så åkningen blir rolig istället för att vara dum-snål.

YojimboH sa:
Har du något tips runt 1000kr (helst på Blue-Tomato.com då jag tänkte beställa brädan därifrån) ?
för 1000 riksdaler köper du nog bättre nagot begagnat eller pa reorna som väl redan rullar nu, har för mig att BT spammar ut ofta typ 30% just nu...

IngemarH79 sa:
1000kr, Warp är bra skit har jag hört. De görs av plasten till GB-s Big Pac så det är riktig kvalitet.
Näe lägg en slant så åkningen blir rolig istället för att vara dum-snål.
Grejen att jag är lite snål med pengarna är att jag har en del andra saker jag ska införskaffa mig så måste prioritera lite grann :)

deltab0arder sa:
YojimboH sa:
för 1000 riksdaler köper du nog bättre nagot begagnat eller pa reorna som väl redan rullar nu, har för mig att BT spammar ut ofta typ 30% just nu...
Jo jag sitter och skummar igenom dom nu men jag har fått råd (och jag tycker så jag med) om att jag dels inte ska köpa "Easy Entry" då det känns lite osäkert när 'ryggen' kan öppnas upp under färden så han tycker inte jag ska köpa ett par SP Sport Fastec som jag har kollat på ett tag.

Han tycker dock att jag ska fundera på någon av dessa:
K2 MACH
Forum RECON
Ride LX
K2 SONIC

Har du annars några andra på den sidan under 120EUR (ca 1100kr) som du kan tipsa om, fan det var ju jobbigare att hitta rätt bindningar än själva snowboarden tycker jag :/

Senast ändrad:
Tjenare, då brädan jag tittade på försvann ur sortimentet och jag har haft lite svårt att hitta en ny som intresserat mig så har jag nu äntligen hittat Ride DH2 men nu kommer det till problemet bindningar igen.

De jag tittat på är Ride LX (då det är samma märke och jag gillar att det är samma märke :)
Men då jag fått hört att Ride är ett budgetmärke så försöker jag hitta ett annat par som funkar.

Hur bra är egentligen Flow och funkar dom bra ?
Lite skeptisk mot att ha en vajer som stöd.

Ändrat från blue-tomatoe till dogfunk.com istället då blue inte hade brädan.
Så shot :)

Senast ändrad:
YojimboH sa:
De jag tittat på är Ride LX (då det är samma märke och jag gillar att det är samma märke :)
Men då jag fått hört att Ride är ett budgetmärke så försöker jag hitta ett annat par som funkar.

Hur bra är egentligen Flow och funkar dom bra ?
Jag har aldrig testat flow men tycker det verkar lite sketchy och slappt.

Jag testade Ride Alpha och Ride Delta för 1-2 år sen och tyckte de var helt ok! LX känner jag inte till - tror Ride har bytt namn på alla sina modeller också?

Flow funkar fint det!

Annars är det ju Flux som gäller ;)

delta sa:
Jag har aldrig testat flow men tycker det verkar lite sketchy och slappt.

Jag testade Ride Alpha och Ride Delta för 1-2 år sen och tyckte de var helt ok! LX känner jag inte till - tror Ride har bytt namn på alla sina modeller också?
Ne känns som att det blir till att testa ett par Flow innan köp för dom verkar alldeles för opålitliga enligt mig.

Men ser nu att dom ändrat på dogfunk.com till att dom inte kan skeppa utanför US så jag letar efter en annan affär (helst svensk) som har Ride DH2 Wide ca 160cm :(

Junkyard är enda förutom stadium som säljer Ride.. Kollat på en Ride Berzerker? Finns i wide på junkyard och har fått väldigt bra reviews från andra sidan pölen.. dessutom billig

banne sa:
Junkyard är enda förutom stadium som säljer Ride.. Kollat på en Ride Berzerker? Finns i wide på junkyard och har fått väldigt bra reviews från andra sidan pölen.. dessutom billig
Jag har mailat, Ride och dogfunk ang. skeppning av Ride till andra länder samt till Junkyard om dom kommer beställa in en Wide version av brädan.

Men Berzerker såg ganska trevlig ut den med, gillar bara inte texten på undersidan men smaken kanske ändras med tiden :P

Senast ändrad:
Jag har beställt en RIDE DH2 161cm WIDE nu och väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan nu så det bara bindningarna kvar som jag fortfarande letar efter :P

Tänkte köpa en Pro-tec IPS Back Protector också, någon som vet ett bättre alternativ, tänkte använda den till MC också nästa år ?!

Vet inte om någon fortfarande läser denna tråd men jag gör ett försök ändå :D

- Sitter och bollar mellan Flow eller inte och det jag kommer fram till är... vilka är lättast att sälja begagnat ?
- Finns det några proffs som använder Flow flitigt och verkligen använder dom i tävlingar eller är dom för opålitliga ?

De jag sitter och tittar på nu är dessa:
Union \"Force\"
Union \"DLX\"
Union \"Flite\"
Forum \"Republic\"
Forum \"Faction\"
Flow \"NXT-AT\"
Flow \"M9\"

Stort tacksam för svar och åsikter om Flow vs. vanliga osv.

Tillbaka
Topp