Behöver hjälp med Gogglelinser

Svensson88

Ny medlem
Tjena.

jag behöver hjälp med val av linser till mina brillor.
jag har ett par Okley Crowbar goggles med ett par svarta poralizerade linser, men har märkt att det kanske inte alltid har varit bästa valet när det snöar.
så tänkte höra mig lite om vilken typ av lins som passar bäst i hård backcountry med tungt snö fall.

och om ni har några tips på vart man ska vända sig för att köpa just sådana.

tack!

prova med en yellow h.i., det är oakleys bästa kontrasthöjande lins. däremot är den mycket ljus, och alltså ingenting för stark sol och liknande. persimmon h.i. och pink iridium är också mycket bra kontrasthöjande linser, något mörkare också. prova söka med google, tror inte det är några svårigheter att hitta. junkyard, boardstore, steepstore och liknande nätbutiker har säkert vad du söker!

obs att h.i.-linserna ej är att förväxla med vanliga yellow och persimmon, det är två olika modeller. dessutom är h.i.-linserna sjukt mycket snyggare. :)

edit: ledsen jeppe... :) du har rätt i det du skriver i alla fall! ;)

Senast ändrad:
hi intense yellow skulle jag satsat på!
den höjer upp kontraster/konturer så man ser och är väl ideal linsen för mulet väder och snöfall?

men finns ju pink iridrium som ska vara typ "allaround" lins och funka både för sol och mulet!

jag är ingen linsexpert.. men tror de är så iallafall!
vet inte vart du kan köpa dom tyvär.. hittade ingen sida nu när jag kollade runt lite :(

(fan. någon var snabbare än mig!)

Senast ändrad:
tack så jätte mycke grabbar!
skit bra hjälp.

Innan jag blir för jobbig :P
just linser o goggles är inte riktigt min sak. men hade kollat på ett par okley H I Yellow linser, men värkar vara så att dom finns i olika färger, men antar att just "Yellow" inte är själva färgen på linsen. Men gul fungerar nog bäst iallafall?

Tack igen :)

Senast ändrad:
Optiker som säljer Oakley brukar ta hem. Det gör dom här i Luleå i alla fall.
Vet att nån Stadiumbutik även kunde ta hem förut, så om du hittar nån sådan med Oakley kan du fråga.

lånar tråden lite och undrar om det finns någon affär i stockholm med bra utbud av crowbar linser? hade tängt och köpa persimmon lins imorgon och det skulle va bra med lite tips:!

Jag lånar också tråden litegranna. Har ett par dragon mace, med brun lins.
Och såklart lider jag av samma problem, helt utmärkta i soligt.
Men skulle vela ha tag på gula linser(helst spegel) men hittar fan inte..

Lånar tråden jag med, har ett par okley crowbar cross briller funkardet att bara slänga dit en vinter lins eller skiljer sig crowbarsen åt?

Är det så att linser och glajjor/"ramar" är unika för varje model och jag inte kan ta för givet att vissa linser finns till vissa glajjor?

HI Yellow tycker jag har för högt ljusgenomsläpp, de lämpar sig bäst till kvällsåkning.

H.I. Persimmon och Pink Iridium är bättre alternativ- funkar fortfarande till kvällsåkning IMO.

För att svara på din andra fråga,
Både färg och ljusgenomsläpp har betydelse, men kanske främst ljusgenomsläppet.

Ska du köpa nya glas så måste glaset givetvis vara av samma modell som bågen, du kan inte trycka in vad som helst där. Crowbarglas till crowbarbågar, spliceglas till splicebågar etc etc
Sen är priserna på nya glas nästan samma som bågar. OM dina befintliga brillor verkligen har polariserat glas, så har du pröjsat ca 2500kr för dem - då hade jag inte fipplat med de svindyra linserna. (vidrör aldrig innerlinsen. ALDRIG!) Köp ett par extra, så kan du byta när du byta i backen, snabbt och smidigt.
Att byta lins på ett par crowbar gör man inte med frusna händer i en snöstorm direkt...

Kommer snart upp en artikel om detta där allt kommer att klargöras

svveet sa:
Lånar tråden jag med, har ett par okley crowbar cross briller funkardet att bara slänga dit en vinter lins eller skiljer sig crowbarsen åt?
Nej det funkar tyvärr inte, annat hålmönster tror jag (vet inte om det är några andra skillnader som påverkar).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp