Behöver hjälp med val av skidor..

Donkeyride

Ny medlem
Läst runt lite i tidigare poster men inte hittat det jag själv söker så Ni får hjälpa mig.

Har inför denna säsong tänkt köpa ett par beg. telis skidor. Jag åker mest i pist, är 180 cm samt väger ca 80kg. Åker i ett par scarpa T1:or.

Har åkt telisar i ca 5 år på ett par riktigt gamla smala. Hyrde förra året ett par modernare bredare, vet inte vilket märke eller sort, och insåg att jag måste uppgradera mig till ett par mer moderna skidor.

Jag behöver hjälp med vilken längd eller annat som är bra att tänka på när man väljer skida och bindningar, anser mig inte som nybörjare och vill därför att skidan skall hålla i några år. Vad är lämpliga mått i övrigt på skidan X-X-X?

Tack på förhand

Ser at det er tilsalgs et par Blizzard Titan Pro her. Det er ski som eg trur vil passe deg. Dei er krevende å kjøre, kanskje ikkje best i pisten men funker der og. Etter at eg fekk mine blei det fort meir offpist for det er gøyere der med slike ski. Det er ei ski å arbeide med ei stundog bort og vil holde i lang tid. Svært fartsstabil, stiv, lagom brei, lang(193) men det er ok hvis du er god nok. Titan Nine eller Mantra er også fine ski for telis, men Titan Pro er bedre! Eg har gjort ting med dei som eg ikkje trudde var mulig for meg. Har kjørt telemark i snart 30 år, og dette er dei beste skia eg har prøvd! Du får dei kun brukt, dersom su vil ha nye finner du dei her: http://www.titicaca.ch/flashsite/main.html dei heiter Solo Crea Pro.

Tycker att det kan vara värt att titta lite på Dynastars legendserie. ex Legend 8000 eller Mytic Rider. Tror 8000 skulle vara en fin skida om man kört på smalplank tidigare! Sedan är det ju lite var och hur man åker men för att få mest möjligt av ett par modernare skidor, iaf på nervägen, skulle jag rekommendera ett par t2'or eller helst t1'or och ett par bindningar som är styva i sidled ex. rottefella r6/r8!
Lycka till!

Tack för svaren.
Vad tror Ni om 178 alternativt 184 cm för ett par Dynastar legend 8000 vad gäller min vikt och längd. Tycker nog att ett par 193 cm känns för långa.

Ska kolla runt på Blizzards Titan serie eftersom du lovordar dem: "Har kjørt telemark i snart 30 år, og dette er dei beste skia eg har prøvd!"

Ska man välja en s.k. Freeride/ allmountain skida när det gäller Telemark om man vill ha en allroundskida?

Eg trur 178 blir kort. Vi er ofte redd for lange ski, men det spørs jo din kjørestil og kva du synes er gøy. Liker du å "danse" i korte svinger eller vil kjøre mest i skog, er det kanskje greitt med 178, men liker du fart og kontroll i vanskelige forhold bør du velge184 eller 191. Junior som er 180/70 kjører fint på mine Titan Pro som er 193, han har sjøl Mantra på 177. Eg ville valgt "Freeride/ allmountain skida när det gäller Telemark" men det er fordi eg liker dei egenskapane. Mi forrige ski var Salomon X-scream. Flott ski som var god i pist, men for svak offpist. Det åpna seg ein ny verden med nye skia mine, det er som skia vil ut av pisten.
Kolla: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=36997 og https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=36995 At dei har hatt alpinbinding spiller ingen rolle. Sett på R8 og dra på! Lykke til!

Vafan nog är väl ett par Titan Pro lite overkill, det är ju typ det styvaste som går att köpa. Kanske inte helt rätt om man inte vet att man är ute efter just extremt hårda och köttiga skidor?

Jag har dock inte åkt på dem..

Kolla kanske på nya Dynastar Pro Rider som fått mycket bra kritik i år. Sök här på forumet för info.

Tillbaka
Topp