Behöver hjälp var jag ska montera bindningen!

Teufel

Ny medlem
Äger ett par Amplid Antidogma och vill mittmontera..

Ska jag montera på "skidans egentliga mitt" eller på "balans punkten" Eller där grafiken ovanpå skidan visar mittpunkt??

Ska montera om en timme så snabba svar tack!

Skidans egentligen mitt ska ju vara där pjäxans mitt kommer att vara, iallafall om du ska mittmonterat :)

/Schulle

Schulle sa:
Skidans egentligen mitt ska ju vara där pjäxans mitt kommer att vara, iallafall om du ska mittmonterat :)

/Schulle
Jo det förstår jag såklart, en var är mitten på skidan. Var bruakr man montera om man säger mittmonterat.

Antingen kan du ju väga skidan på fingret, för att hitta tyngdpunkten(Mittpunkten). Eller så mäter du skidan och delar det på 2 :)

/Schulle

Mittmontering är skidans egentliga mitt!
Om skidan tex. är 180cm lång, så bli skidans egentliga mitt på 90cm.
Låt säga att pjäxan är 40cm. Då skall du montera bidningen så att 20cm av pjäxan hamnar bakom/framför 90cm på skidan, när du knäpper i dig bidningen.
Antagligen finns det ett streck på skidans grafik där.

Senast ändrad:
Schulle sa:
Antingen kan du ju väga skidan på fingret, för att hitta tyngdpunkten(Mittpunkten). Eller så mäter du skidan och delar det på 2 :)

/Schulle
Men var väljer folk att montera, så menade jag, vad är bäst? längden delat med 2 eller balanspunkten på fingret?

Varför skall du mittmontera? Bara för att alla andra har det? För att det är lättare att åka baklänges? Efter dina övriga inlägg så tycker jag att du skall montera efter strecken på skidan.

Mannen-som-surfar sa:
Varför skall du mittmontera? Bara för att alla andra har det? För att det är lättare att åka baklänges? Efter dina övriga inlägg så tycker jag att du skall montera efter strecken på skidan.
Har den 3cm bakom "grafikens" center!

Men jag tänkte mittmontera för den skulle bli lekigare.

Lättare att snurra med.. eller mittmontering hjälper inte mycket när det kommer till snurr i luften? mer på rails?

Men blir inte skidan mer lekfull om du mittmonterar den, du vet snurar runt i pisten osv?

Funderar ju på att köpa ObSethed eller Ep Pros eller s7an och då skulle jag inte mittmontera, eller jo på Ep Prosen kanske..

Som sagt... du har ingen koll.

På EP Pro så är den så gott som mittmonterad och om du monterar fram den så kan du verkligen inte åka puder.

Varför skulle den bli lekigare om du mittmonterar den?

Mät din skida då och titta hur långt bakom mitten ditt streck sitter så får du se sedan.

Schulle sa:

/Schulle
Akta dig noga för att använda dig av shulles första tips! är skidan inte helt symetrisk kommer du att hitta balanspunkten framför skidans egentliga mitt (tip är större än tail ergo den väger mer). gå efter monteringspunkten tycket jag, du ligger ju redan 3 cm bakom monteringspunkten, om den sen är true center spelar mindre roll, det blir skillnad i alla fall.

Mannen-som-surfar sa:
Som sagt... du har ingen koll.

På EP Pro så är den så gott som mittmonterad och om du monterar fram den så kan du verkligen inte åka puder.

Varför skulle den bli lekigare om du mittmonterar den?

Mät din skida då och titta hur långt bakom mitten ditt streck sitter så får du se sedan.
Jag vet jag har ingen koll, JAg har alltid hyrt skidor förr och bara kört utan att bry mig om vad jag fått! Nu har jag blivit äldre och måste betla för mig själv mm vilketesulterar i att jag vill ta reda på lite innan jag gör mina val..

Men som sagt jag har ingen koll! och det försöker jag ändra på!

Människor man pratar med förundras över varför jag inte har mittmonterat mina antidogmas? aja...

bjanne sa:
Schulle sa:

/Schulle
Akta dig noga för att använda dig av shulles första tips! är skidan inte helt symetrisk kommer du att hitta balanspunkten framför skidans egentliga mitt (tip är större än tail ergo den väger mer). gå efter monteringspunkten tycket jag, du ligger ju redan 3 cm bakom monteringspunkten, om den sen är true center spelar mindre roll, det blir skillnad i alla fall.
Ja det har du rätt i tack! Nä framför "mitten" vill man ju inte komma! tack!

Ja men om du har hyrt skidor och det har fungerat då är det ju perfekt! Montera efter strecket på skidan som sitter längst fram då skidan är byggd för att åkas efter detta. om du monterar fram skidan mer så förstör du skidans åkegenskap. Så är du ute efter att bara åka baklänges och raila så frammontera skidan. Vill du kunna utnyttja skidan på helga berget så montera efter något av strecken. Enkel logik.

bjanne sa:
Schulle sa:

/Schulle
Nja Armada JJ har tyngre tail....

Hur mycket tror ni mina -3cm från ("grafiken på skidans mittpunkt/strecket") på verkar skidans egenskaper i luften vid spinn?

för nu börjar jag ju tveka om jag bör flytta fram bindingarna ca 3cm?

Du läser tydligen inte inläggen eller?

För det första: Lita ALDRIG på grafiken.
För det andra: Inget som du kommer märka då du har åkt på hyrskidor förut.
För det tredje: Så förstör du "åkegenskapen" på skidan. Alltså om du inte enbart skall ha de i parken och köra baklänges med. Och i detta fallet hade du kunnat köpt en skida från börjam med rätta egenskaper för allt detta då.

bjanne sa:
Schulle sa:

/Schulle
Sorry bjanne! Det tänkte jag inte på ;)

Lånar tråden lite.
Har bestämt mig för att köpa ett par K2 Obsethed. Men hur ska jag montera bindningen? Ska använda den som allround skida. Men utanför pisten så mycket det går!
Har följade att väla mellan:
- Core Center (FS)
- Traditional (FR)
- Marker Shizo Standard

/Rege

Senast ändrad:
Teufel sa:
Hur mycket tror ni mina -3cm från ("grafiken på skidans mittpunkt/strecket") på verkar skidans egenskaper i luften vid spinn?

för nu börjar jag ju tveka om jag bör flytta fram bindingarna ca 3cm?
3cm gör ingen skillnad alls men stor skillnad i åkningen.
Monterar du mitt kan du nästan säga hejdå till puder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp