behöver jag ryggskydd?

• Trådstartare Trådstartare fartmaja
  • Start datum Start datum
F

fartmaja

Guest
behöver jag ryggskydd?
jag åker oftast 2 veckor per år, skidor, mest pist. är ryggskydd värt pengarna för den sortens åkning? det kostar ju en del men samtidigt känns det lite farligt att vara utan när man kommer upp i höga farter.. nåt tips/råd?

behöver jag ryggskydd?
det är skönt som fan o ha ryggskydd om man ramlar hårt, men ska du ba svänga lite i pisten är det ju kanske onödigt. brukar du ramla mycket?

behöver jag ryggskydd?
åker du riktigt fort eller bara svänger du ner lite sakta?

behöver jag ryggskydd?
Det är ju inte alltid sin egen åkförmåga eller brist på den som orsakar krascher med mer eller mindre svåra skador.
jag åker alltid med ryggplatta efter att ha kommit fram till att det finns många ägg i backen som kan ramma en utan förvarning. och skulle jag själv dra omkull så är det ju bra med skydd för d viktiga delarna av kroppen dvs. hjärnan/skallen och ryggrad.. för 1000 pix så är det en billiga men dock effektiv reducering av risken för invaliditet eller dödsfall..

behöver jag ryggskydd?
brukar inte ramla så mycket men har börjat åka rejält mycket fortare de senaste åren så det känns som att närsomhelst kan det smälla, då är det ju gött att slippa vara orolig. ryggen är ju trots allt ganska viktig.. så tack för alla tips!

behöver jag ryggskydd?
daqios sa:
brukar inte ramla så mycket men har börjat åka rejält mycket fortare de senaste åren så det känns som att närsomhelst kan det smälla, då är det ju gött att slippa vara orolig. ryggen är ju trots allt ganska viktig.. så tack för alla tips!
Du ska nog inte tänka "då är det ju gött att slippa vara orolig" du blir inte odödlig för att du har ryggskydd.

behöver jag ryggskydd?
äe men man kan ju känna sig liiite mer säker, om något skulle hända.

behöver jag ryggskydd?
Man kör ju inte rally bara för att man har säkerhetsbältte heller! Men det är ju bra att ha i fall något går åt skogen.

Jag rekommenderar ryggskydd!

behöver jag ryggskydd?
Ha skydd. Better safe than sorry. Hjälmar och ryggskydd är billigare. Dessutom känns det bättre att stå på lite extra när man är bättre skyddad, då vågar man lite mer, eller snarare, är man dåligt skyddad så bör man vara mer försiktig. Så därmed inte sagt att man ska vara åka som ett dumhuvud bara för att man har kruka och skal på sig.

Så ja, ha skydd. Det är bra hur man än åker.

behöver jag ryggskydd?
ryggskydd ryggskkydd ryggskydd!!! de e grymt å ha... förra året när jag låg å carva i PISSTEN så kom de nån j**la tysk stört lopps noob å brände rätt in i mej.. då va jag glad att jag hade skydd på mig.... de som kommer backom ska ju faaaan väja!

behöver jag ryggskydd?
Jag blev trött i ryggen när jag inte hade det.. hade vant mig vid "stelheten" i det, och sen åkte jag utan en dag..det var då jag kände av det!

behöver jag ryggskydd?
d med at bli trött i ryggen hoppas jag var menat som ironi..
ett ryggskydd är inte ngn bärande eller på ngt sätt stöd för en rygg.. det är ett kros- skydd(kross som i krosskada).. det är böjligt i båda riktningar och inte alls speciellt stelt..(om du/ni köper rätt typ av ryggplatta) den hindrar inte mot en överböjnig av ryggen, men skyddar mot smällar.. iden är att sprida en smäll över en större yta för att på d sättet förhindra att just en punkt av ryggen för ta hela kraften..

behöver jag ryggskydd?
Man vet aldrig när stora kraschen kommer, jag rekommenderar ryggskydd efter att ha sett polarens rejäla kraschlandning på diverse större klippor. Har själv kört med det i princip alla dagar på hela säsongen, sjukt naken utan det numera :)

behöver jag ryggskydd?
Ja absolut, en olycka kan inträffa även i pisten. Fick en rejäl ryggskada när jag railade för inte så länge sedan (mars) och sedan dess har jag haft ryggskydd.
Köpte mitt för 500:- på intersport, värd pengarna=D,

Senast ändrad:
behöver jag ryggskydd?
Helt klart värt att köpa ryggskydd och hjälm om man inte har det.. Billigare livförsäkring hittar man nog inte... Olyckor kan ske var som helst på berget, har inget med plats och göra.. Visst det är lättare att skada sig om man utmanar ödet i park eller droppar klippor men som folk sagt ovan så kan folk åka in i dig.. du kan få fel skär, ett hugg, vad som helst även i pisten.. Kör alltid med både ryggskydd och hjälm, känns helt fel att inte använda när man har haft det på sig ett tag..

sture-sson, ett ryggskydd borde väl kunna hjälpa mot överböjning av rygg i fel riktning?
Det går ju inte att böja hur mkt som helst åt fel håll så alltså borde det finnas en funktion i det också..

behöver jag ryggskydd?
Nej, det är inte värt det enligt mig ifall man inte åker ofta, hoppar, railar eller åker störtlopp seriöst, använde inte ryggskydd tills halva sessången ifjol! å de gick
fint men jag hörde om en som blev förlamad efter ett hopp jämt en vecka innan
så då gick jag å köpte mig ett.

men bara åker lätt ner för pisten så ser jag ingen anledning
inte med tanke på priset på ett ryggskydd

jag skulle inte gjort det men jag tycker att alla borde ha ryggskydd iallafall

Senast ändrad:
behöver jag ryggskydd?
nej.. ryggskyddet hindrar inte en överböjning.. visst det finns ju ett visst motstånd i ett ryggskydd jämför med att inte ha det.. men vik ditt (om du har ett ryggskydd) så mkt du kan åt "fel" håll, den vinkel du kommer att få på skyddet är förbi vad en ryggrad klarar av att böjas utan att gå av vid en ett fall på det sättet (tänk på att lägga till den kraft som själva smällen genererar så kommer det passera skyddets kapacitet att hindra ngn skada..

men hur många ggr faller en skidåkare så detta kommer hända? har aldrig sett ngn som fallit på det sättet så man bildar ett U fast åt fel håll...

behöver jag ryggskydd?
"men hur många ggr faller en skidåkare så detta kommer hända? har aldrig sett ngn som fallit på det sättet så man bildar ett U fast åt fel håll..."

antalgigen gör man bara det 1 gång i livet... för en ryggrad är väl inte riktigt bara att tejpa ihop med silvrtejp?

behöver jag ryggskydd?
vilken fråga, det är ungefär som"behöver jag hjälm". klart som fan att det är bra att ha så mycket skydd som möjligt och där inkluderat ryggskydd, självklart skall du ha ett ryggskydd om du har den minsta lilla fundering på det.

behöver jag ryggskydd?
hmm ja.. väldigt inteligent svar..
meningen men min påstående är ju inte att jag faktiskt har sett detta hända eller att man skulle överleva en sådan vridning.. poängen som är ganska tydlig om mna läser mitt svar på den fråga jag svarar på.. är att ryggskyddet inte hjälper mot detta utan enbart är tänkt som ett krosskydd..

alltså.. den risk/chans att du faller på ett sådan sätt är så liten att detta inte är relevant för ett skydd av den typ ryggskydden är.. om detta skulle vara en händelse som är mer trolig skulle detta givetvis vara en del av skyddets funktion ..

samma sak som att ett benskydd enbart skyddar på framsidan av skenbenet, men du skulle kunna få ett slag eller spark på vaden som är så kraftig att att smalbenet går av.. men detta är högst otroligt MEN dock möjlig.. detta var poängen av mitt inlägg ovan!

behöver jag ryggskydd?
Eftersom ingen har tagit upp det hittils:

Ryggskydd skyddar sannolikt mot spaden.
Om du åker med ditt spadblad i ryggsäcken så finns risken att du vid en riktigt rejäl krasch faller så illa att spadbladet trycks mot ryggraden. Den kraften som kan knäcka en kota kan sannolikt uppstå även om själva spadbladet ligger kvar i väskan, den måste alltså inte penetrera genom denna. Det är kraft per yta som räknas. Ett ryggskydd med hård platta skyddar antagligen helt mot denna risk.

Vidare så är det som ovan nämts klokt att ha ryggskydd när man åker med risk att slå i hårda föremål dvs, sten, rails, is el dyl.

Däremot är det myyycket viktigare med hjälm än med ryggskydd statistiskt sett.

Tillbaka
Topp