termons sa:
Min erfarenhet av tour 12 EPF vs baron vs kingpin.
Vet inte om MNO testat Epf modelen men har alltid undrat över MNO:s dåliga erfarenhet av tour 12.
Jag har ju inte någon större erfarenhet vad gäller testande av bindningar men..tycker att tour 12epf elasticitet är mycket nära baron efter att kört en hel del på båda. Ingen av bindningarna har någonsin tjuvlöst. Droppar inga stora dropp men kör rätt hårt annars.
Kingpins elasticitet är betydligt sämre än tour 12 epf eller baron.
Kan tillägga att åker på din9.
Det skiljer väldigt mycket på olika åkare när det gäller känsligheten för olika elasticitetsmått. Jag har ett tydligt exempel på detta i form av min tvillingbror MarkusO, mig själv och xJonx i Opiniongruppen. Vi har åkt mycket ihop och en gång i tiden hade min bror ett par Rocker2 med F12:or ( i det fallet inte EPF-varianten, men det spelar ingen roll i sammanhanget eftersom det är exakt samma funktion i fjäderkompressionen i tådelen). Jon åker klart hårdast av oss tre. Jag och brorsan åker ungefär lika och det beror på dagsform vem som kommer ner först.
MarkusO körde i veckor med F12:an och hade inga som helst problem med den. Jag (som har exakt samma sulmått) kliver i för test och jag kom inte ens 50m innan den släppte. Jag testar igen och gör ännu mer klart att det är helt snöfritt på sulorna och tar ett par svängar och tror att det sitter. Ner i den första antydan till brant och ett par svängar ner släpper det igen, nu på båda skidorna samtidigt. Efter det tar jag det riktigt lugnt, men är tvungen att ta ner farten lite i slutet på åket och glömmer bort läget för en sekund och trycker till i en sväng. Klack-klack och jag åker på pjäxorna igen.
Jon tar sen över F12:orna och har också samma sulmått. Han vrider upp DIN:et en aning till 11 och kommer 200 meter innan han kliver ur på samma sätt i en pressad kortsväng. "Ok, jag får ta det lugnt", säger han och kör ner genom en skogsdunge i uppkört. Det rullar iväg en aning och han måste ta ner farten över lite skrot. Klack-klack igen och båda skidorna sticker, varvid Jon tumlar runt och fastnar med sitt ABS-lavinryggsutlösningshandtag i ett träd och blåser upp ballongen. Alltså rejält blå röv för mig och blå röv plus utlöst lavinrygga för Jon efter två åk var med F12. Någon vinter senare är jag i färd med att kitta upp med ett par kolstinna turlagg och eftersom det har skett en generationsväxling i F12 och den numera är bestyckad med EPF-plattformen (och att jag får dom rejält billigt) får dom en ny chans och jag beställer och monterar ett par på Opinion 118 i carbonvariant. Skidan testas i Hundfjället och det går finfint över flacken i lugna skär. Väl nere i branten bredvid liften sätter jag press på skidan och trycker direkt ur båda skidorna. Kliver i igen och får nästa tjuvsläpp så fort farten ökar. Nästa åk: Samma sak. Jag tar mig helt enkelt inte ner för branten, utan får ta omvägen via blåingen som går runt i mindre lutning. Röven åter blå. Den kvällen lägger jag ett par timmar till att skruva isär en Baron och en F12 för att försöka reda ut varför den inte fungerar för mig.
Även denna gång kan min genetiska kopia i form av min bror åka på mina skidor utan några som helst problem. Jon vågar inte ens testa den här gången.
När du nämner Kingpin för övrigt så kan jag inte åka på Kingpin 10 överhuvudtaget, framförallt inte i hyrversion. Och då ställer jag den på 10. Den trycker jag ur direkt. Nu senast på skidtestet försökte jag igen, men kom inte mer än en fjärdedel ner för testpisten innan den släppte första gången. Och 100m senare drog jag ur den igen. Kingpin 13 däremot har framförallt Jon bättre erfarenhet av och den sitter på en helt annan nivå än F12 (även om Jon just nu rehabbar axeln efter att ha slagit sönder den efter ett tjuvsläpp med just Kingpin 13). Guardian har jag också jätteproblem med, om än i hälen istället för tån i det fallet. Så jag är en notorisk tjuvsläppare skulle jag säga. Men faktum är att konstruktionen ÄR helt olika och F12 är byggd för att släppa väldigt mycket tidigare. Marker körde ju Biometric i 15 år och många åkte dessa utan några som helst problem, samtidigt som vissa inte kunde skata på parkeringen ens med den varianten.
Och ja, förresten. Bindningarna är i samtliga fall rätt inställda vad gäller förspänning och sulhöjd.