Behöver råd om nya skidor!

goahead och andre1234>

Jo, jag kan nog säga med eftertryck säga att jag har rätt bra koll på skidors mått och användningsområden. Givetvis handlar det om personliga åsikter i många fall när det gäller rekommendationer angående skidval. Frågan som ställs är alldeles för vid för att det ska gå att formulera ett heltäckande svar, men jag kan ju försöka mig på att knappra ner lite allmängiltiga råd. Längd, bredd och modellval för ett par skidor beror på en massa olika faktorer. Din egen längd och vikt, hur du åker, var du åker, din fysiska status, hur du vill åka nu, vad du siktar på i åkteknik, vilken åkning du prioriterar i relation till vilket kompromissande du är beredda att göra i egenskaper utifrån det, vilken bakgrund du har när det gäller skidors storlek, ekonomi, skidans grafik mm, mm i en expanderande salig röra.

Midjemåttet är numera kanske den mest viktiga angivelsen för att utläsa en skidas användningsområde. I en grov beskrivning kan man dela upp marknaden enligt följande:

63-68mm: Rena pistskidor i form av allt från nybörjarskidor till rena raceskidor.

69-72mm: Något breddade pistskidor. Fortfarande fullt pistorienterade, men med visst allroundtillägg.

73-78mm: Allroundskidor. Ett oerhört stort antal modeller i olika form och färg. Skidor för den stora omedvetna massan som vill ha ett par skidor och inte vill fundera på detaljer. Grovt generaliserat är den här gruppen rappa i pisten och hyfsat dugliga utanför. Absolut inget för den som med någon som helst regelbundenhet åker offpist. Innefattar även de smalaste twintipsen.

79-84mm: Något bredare än ovanstående och därmed även något bättre utanför pistmarkeringarna. Ett bra val för en åkare som åker i Sverige och bara vill ha ett par skidor. Allroundtwins.

85-90mm: Nu börjar det bli grejor som fungerar i lössnö med behållning, men fortfarande är inte bredden något som tydligt ger negativa effekter i pisten. Breda allroundtwins ingår här.

91-99mm: Midfats. Allroundskidor för den drivne åkaren som åker i stora anläggningar med alpklassad fallhöjd. Gör inte bort sig i lös snö så länge som det inte är riktigt djupt. Fungerar helt ok i pisten och inger ofta en pålitlig lugn känsla, men kräver märkbart mer kraft i åkningen för att man inte ska sega till. Stora krav på bra pjäxor för att åkaren inte ska tappa direkthet i kraftöverföringen. Det vanliga valet för varje-dag-skidor för alpsäsongaren. Gruppen innefattar även de flesta bc-jibblagg.

100-109mm: Fetingar. Segare i pisten än midfats, men fortfarande användbara som allroundskidor i stora system. Märkbart sega i kantning och kräver viss invänjning för att man inte ska hämmas på fast underlag. Flyttar dig snabbt ett par snäpp upp på åkteknikskalan i puder om du har åkt på smalare skidor innan.

>110mm. Puderskidor. Ett komplement att ta till under de allra djupaste dagarna under en säsong. Svårt att motivera ett par sådana skidor för den som inte säsongar. Gör underverk för att verkligen förgylla dom allra bästa dagarna.

Vad du ska välja för längd är beroende på vilken av ovanstående grupper du väljer. Som referens kan jag ju säga att jag (181cm/75kg) har följande skidor (med midjemått i parantes):

165cm slalomrace (64mm) för piståkning i låglandsbackar med liten fallhöjd.
175cm gs/sl-hybrid (66mm) för piståkning i svenska medelstora anläggningar.
188cm gs-race (65mm) (gs=giant slalom, sl=slalom) för piståkning i alperna och brännaråkning i pist.
190cm midfat (95mm) backup för all åkning där det finns minsta hopp om offpist.
195cm midfat (95mm) för all åkning där det finns minsta hopp om offpist.

Mitt sortiment är valt utifrån den åkning jag bedriver. Jag har de senaste två åren åkt nästan enbart offpistbetonad åkning i alperna, men det blir också en hel del dagar i den lokala lilla stadsbacken. Jag åker väldigt sällan i de svenska fjällen, med undantag för några försäsongshelger. Därför känner jag inget behov av 80mm:s-skidor, men jag hade säkerligen tittat åt det hållet om jag hade spenderat mer tid i lite större svenska skidorter.

Det är alltså omöjligt att rekommendera en viss längd utan att specificera vad du ska ha skidan till. Är du relativt ny och ungefär lika stor som jag och ska köpa ett par skidor som fungerar jämnt hade jag valt en 175-180cm skida med 75-80mm midja och svängradie 17-20 meter och lite lätt uppböjd tail. Det är ett lite tråkigt kompromissval, men det är samtidigt bara att klicka i och köra i alla förhållanden.

Skulle säga
63-70 100/100% 90/10% pist/offpist

70-80 80/20-70/30% pist/offpist

80-90 60/40-50/50% pist/offpist

90-100 40/60-30/70% pist/offpist

100+ 80/20-100% offpist

Det där är ju självklart beroende på skidan i sig också.
Sen får man ju komma ihåg att det inte finns nån perfekt allround skida för all åkning och alla fören.
Och självklart kan du åka pist på en 130 midja och offpist på en 63.

Hej MnO och dallan

Tack för Era svar!

Jag kommer att välja skidor baserad på följande faktorer:

* Skills= nybörjare/medelgod åkare med ambitioner att bli bättre
* Längd 193cm, vikt 80kg, fysisk status bedömmer jag som god
* Kommer oftast åka i pisten
* Låglandsbackar med liten fallhöjd, lokala lilla stadsbackar samt svenska medelstora anläggningar
* Grafik är för min del väldigt viktigt, ekonomi av mindre betydelse

Under följande länk finns en Völkl Snowwolf , frågan är om det kan vara en lämpliga skidor för mig?
Allt vilka modeller bör jag titta på? Tänkte satsa på en 177cm längd.

http://www.sportconrad.de/englisch/...Kategorie=Touring Ski beginner&Set=chck2erSet

Nästa fråga som jag ställer mig är: vad ska jag titta på när det gäller bindningar?

Skulle nog rekommendera en rossignol Z9 i 170/177cm

Z9:an är vad man (jag) kallar för en ny typ av friåknings skida vilket menas flex som en pistskida men bredare midja som en friåkningsskida, den är otroligt kul i små smala pister, prövade 06/07 skidor i Flottsbro och jag tyckte lätt att det var den roligaste skidan av alla (den finns i år med)
Skidan i sig är väldigt stabil och blir väldigt lättsvängd efter man tagit några åk på den, med andra ord kräver den lite inåkning för att bli vän med, kan iofs kännas som att den är lite understyrd ibland.
Jag åkte på 177:an då och tyckte mer om den än 170:an det är väll iofs en effekt av att jag åker på längre skidor själv och tycker inte direkt om korta skidor och föredrar oftast längre svängar.
Väger lika mycket som dig gör jag också och är ungefär lika lång.

Annars har du ju också Atomic M11 som skulle kunna vara ett alternativ du får en lite bredare 76 midja istället för 74, och lite mjukare konstruktion vilket kan vara skönt om du ser dig själv som en nybörjare/medelgod (föredrar själv mjukare skidor).
M11:an har en betydligt kortare svängradie vilket medför att den har mer slalom kännsla och om du frågar mig får möjligtvis inte lika brett åkregister, blir lätt överstyrd i längre svängar.

Där har du två alternativ som skulle kunna vara någonting, angående bindningar tycker jag inte att du behöver fundera så mycket på dom eftersom dom oftast ingår i priset på skidan och matchar väll skidans prestanda i dom flesta fallen.
Anledningar till att kika lite närmre på bindningar tycker jag är motiverat om du skulle hålla på att friåka mer i form av hopp och offpist åkning då bindningarna får gå igenom andra krafter än vid vanlig piståkning.

ag har personligen aldrig tyckt att det vart problem i helt vanliga pister med bindningar som varit inställda på bra mycket mindre än vad jag har på mina friåkningskidor.

andre_1234> Völkl Snowwolf är en turskida och helt fel val. Den ligger under "Touring Ski beginner Sets" på Conrad och du är därmed i fel kategori skidor. Kolla under "Alpine skiing" eller "Freeride" istället.

MnO - Tack för det. Ska kolla under Alpine skiing

Vad tror du om följande Ross?

Detta finns att läsa om ROSSIGNOL ZENIT Z9

ROSSIGNOL ZENIT Z9 : Slalom : Carving

Information: Kommentar: Ingår i paket:
Profil: 126-73-105
Radie: 15,9 (176)
Längder: 154-162-170-176
En mycket bra skida med Zenit Oversize-profil. Ledorden är komfort - stabilitet - kontakt. Rossignols anti-vibrationsteknolologi VAS gör skidan lugn och följsam även i höga farter. Oversizeprofilen passar i pistade nedfarter men även i djupsnö.

Ska försöka att testa en 176cm modell i helgen!

MnO : Såg inte ditt sista inlägg.

ROSSIGNOL ZENIT Z9 finns väl i 170cm samt 176cm utförande tror jag.

Men 170cm blir kanske lite för kort för min del.

Mm jag tycker du skulle ta den i 176, lite beroende på vilken åkstil du har, men gillar du hastigheter så bör du ta den, tycker den blir lite allsidigare också tack vare bärigheten du får på den.

Jag är ytterst tveksam till att hyran i flottsbro har en Z9:a, jag prövade en som tillhörde BIOS som är agent för rossignol i sverige när jag var där.

Vad jag vet så är det samma skida och skillnaderna i benämning beror snarare på fel i inmatning eller detaljkunskap hos skribenten än att det är två olika skidor. Modellen heter officiellt Zenith Z9 Ti Oversize. TPI syftar på plattan som sitter under bindningen och det är ett system som används på flera Rossignolskidor. TPI står för Twin Pulsion Interface och sägs göra att kraften från åkaren koncentreras mot de båda kanterna samtidigt som högfrekventa vibrationer filtreras bort i sann Ross-anda.

Är det någon som vet vad ett par ROSSIGNOL ZENIT Z9 kan tänkas kosta i affären?

Skulle även behöva hitta lite info om Rossignol AXIAL 2 120 PRO bindningar.

Kan ev.få tag på ett par sprillans ROSSIGNOL ZENIT Z9 med AXIAL 2 120 PRO bindningar i Tyskland ( pris 270€ inkl.frakt ). Dock så är det frågan om 170cm utförande. Skulle kanske helst satsa på 176cm modell. :-(

Mm ett litet dilemma, men jag måste säga att 270€ är jäkligt bra pris för dom med den bindningen. 7495:- har skidan kostat i Sverige i år och då fick man en vanlig axium bindning som har din 11, med andra ord en snik bindning på en bra skida, skulle dock komma med axial till nästa år.

Tack för ditt svar dallan

AXIAL 2 120 PRO har DIN: 3.5-12 , vet dock inte hur man bedömmer om det är en snik eller inte snik bindning? Är DIN talet en hänvisning i sammanhanget eller?

Jag får se om jag slår till eller avvaktar. Skulle nog vilja ha 176cm utförande som sagd.

MVH/Andre

Dallan. MnO

Har fått ett erbjudande om att få köpa ett par nya Fischer RC4 Worldcup RC

inkl. Bindningar Fischer Free Flex 13 för 3800kr ( + frakt 200kr från Tyskland ). Normal pris 920 Euro vilket ser ut att stämma bra då en sådan uppsättning kostar 8500kr i Sverige.

Finns i följande länder : 175cm och 180cm

Funderar på om det kan vara ett alternativ till ROSSIGNOL ZENIT Z9 med AXIAL 2 120 PRO bindningar? Dessa finns endast i 170cm utförande. Det blir dock samma pris som för Fischer RC4 Worldcup RC. Kan dock inte få Rossen med längden 176cm

Var i Flottsbro igår. Hade hoppats på att kunna testa skidor i 177cm utförande men tyvärr så hade de endast HEAD i 170cm ( max längd sade de ? ) så att det blven till att ta dessa.

Vad tror ni jag ska/bör satsa på? Är lite trött på att hyra, vill gärna köpa egna skidor och slipa på tekniken under resten av säsongen! :-)

Personligen skulle jag hellre ta Z9:an för att den helt enkelt är allsidigare än RC4:an. Kan inte utala mig om RC4:an eftersom jag inte åkt den, men som sagt för smal midja imo.

Ok, tack för ditt svar dallan

Är sugen på Ross Z9 men i så fall 176cm varianten ( svårt att hitta till bra pris )

Kan ev. Rossignol Bandit B3 Freeride vara ett alternartiv?

Längd: 176cm, Cut: 120/83/110, inkl. Fritschi Freeride Diamir Bindningar

Pris: 550 Euro ( 5200kr exkl.frakt )

MnO

Behöver din hjälp när det gäller skidor till min fru, nybörjare, har åkt 2 gånger senaste veckan på hyr skidor ( 150cm utförande ).

Hon är 164cm och väger 60kg , vilken modell bör/ska vi inrikta oss på? Längd/midjemått?

Det är mycket enklare om man vet vad man ska titta efter! Utgå ifrån Allround skidor. ;-)

Tack på förhand.

Kan ev. ett par ATOMIC METRON B5-M11 med Neox 412 Bindningar var aktuella för frun ( dessa finns i längden 158cm ) eller ska vi titta på rena dam skidor?

andre> Jag skulle rekommendera en skida som är ca 155-160cm lång och som är något breddad (dvs 69-73mm) under foten jämfört med rena pistskidor. En lätt ökad bredd ger ett lugn i beteendet som ofta uppskattas. Alla skidor, oavsett tillverkare, i låg och medelprissegmentet som passar in på dom specifikationerna kommer att fungera och du står inte för någon utmaning när det gäller skidval precis. Hon kommer att bli nöjd med i princip vad som helst, men var aktsam på vikten. Många mindre tjejer ogillar tunga skidor. Exempelvis har vi ju i det här inlägget hört att Atomic Metron fick kritik av just den anledningen (även om det i det här fallet rörde sig om det par med Atomics blytunga hyrbindning). Dynastar har också några modeller som är relativt tunga. En lätt och snärtig konstruktion enligt ovanstående mått är ett säkert val. Ett konkret tips är Salomon Siam i 154 eller 159cm, eller Völkl Unlimited S1 i motsvarande längd.

De flesta sportaffärer skulle nog rekommendera skidor som är runt 150, precis som uthyrarna verkar ha gjort, men mina egna erfarenheter talar för att hon bara efter några dagars åkning kommer att ha fördel av några extra centimeter. 150 är, även för en så pass liten åkare, ruggigt korta skidor. Det blir onödigt svårt att åka på ojämnt underlag eller i slasksnö framåt vårkanten. Min brorsas flickvän är nästan exakt lika stor/liten och hon var nybörjare förra året. Hon köpte först ett par Head C100 149cm och kom igång bra på den. Inför en sen alpvecka förra säsongen kompletterade hon med ett par Fischer Big Stix 8.6 i 170cm som hon efter någon halvdags omställning verkligen gillade. När hon bytte tillbaka igen till 149cm upplevde hon dom som alldeles för små och snälla. Lösningen blev att handla ett par pistskidor till i 160cm. Det paret är numera huvudskidor när hon åker pistbaserad åkning. Vill frugan ha något riktigt smidigt och propsar på skidor neråt 150cm skulle jag säga att det bästa är att köpa det absolut billigaste som finns och sen byta ut dom skidorna efter 10-15 åkdagar när det börjar lossna.

Förresten har jag ett par Fischer Worldcup RC i 175cm. Det är en alldeles utmärkt pistskida med i mina ögon precis lagom skärning och hårdhet. Det är en av marknadens mest lyckade slalom/storslalomhybrider tycker jag. En ren pistskida naturligtvis, men det kan du ju själv räkna ut genom att kolla på specifikationerna. Ska du åka enbart pist är det ett kanonval.

Hej MnO

Tack för ditt svar! Uppskattar det verkligen.

En fråga angående bredden på båda modeller.

Völkl har mått 112-66-99 och Salomon Siam No5 116-70-104 i längden 154 cm

Påverkar inte det valet på något sätt?

Du skrev följande:

63-68mm: Rena pistskidor i form av allt från nybörjarskidor till rena raceskidor.

69-72mm: Något breddade pistskidor. Fortfarande fullt pistorienterade, men med visst allroundtillägg.

Har kollat med Team Sportia precis angående Salomon Siam No5 men tyvärr så var det ganska urplockat när det gäller längder! Fanns endast i 144cm samt 149cm

Vi tänkte satsa på 159cm utförandet. Synd.

Dock så nämnde killen jag pratade med en modell som heter Atomic SX9 komplett med bindning

Pris: 4300kr ( 30% rabatt på det just nu ) = 3000kr

Den finns i längden 159cm. Den är dock ganska pist betonad om jag tolkar bredden rätt:

Mått : 108 - 65 - 94

Några få mm i breddskillnad gör ingen större skillnad. Jag trodde Völkl S1 var 70mm eller nåt sånt iom den skidans "allroundimage". Andra egenskaper hos skidan som flexhårdhet och skärning kan förstärka och/eller kompensera skillnader i bredd när det gäller så små differenser.

Siam i 149cm blir tveklöst för kort.
SX9 är en bra skida som garanterat ger möjlighet att utveckla tekniken långt innan utrustningen sätter begränsningar. Den är en pistskida, ja. Men glöm inte att en 70mm-skida inte på något sätt är en offpistskida heller. Skillnaden är inte jättestor mellan 66 och 70mm.

Salomon Siam finns hos Stadium, Intersport och Team Sportia. Det borde inte vara några problem att luska fram ett par i 159cm med lite runtringande till olika butiker. Jag har haft en liknande diskussion med min andra bror (inte han som nämndes innan) som skulle handla skidor till sin flickvän (163cm/55kg) och vi kom efter mycket överläggande fram till att Siam var det bästa valet. Hon har åkt runt 20 dagar på skidorna nu och är mkt nöjd. Speciellt greppet på hårt underlag får lovord. Min lillebror (176cm/75kg), som har ett jädra driv i åkningen, testade Siam och var uttryckligen förvånad över hur tydligt och bastant isgrepp den skidan visar i låga till måttliga farter. Givetvis trycker han igenom den när farten och trycket ökar med sina 20kg plus, men ett bra isgrepp redan i låga farter inger förtroende för nybörjare.

MnO

Ok, perfekt. Ringde faktikst till Stadium och där hade de sista paret Salomon Siam No5 i 159cm utförande på rea. De kostade innan 3299kr och nu 2499kr komplett med SALOMON C609 Ti bindning. Blir väl till att slå till idag! ;-)

Tack så länge. Då är det bara jag kvar.

Det är väl Streetracern han menar. No offense, men det där är inte riktigt samma typ av skida. Streetracer 10 är en nertunad slalomcarver som riktar sig till en normalbyggd manlig åkare. Man kan inte stirra sig blind på längden. Iofs säger ju Skiller också att den "skulle passa dej", med syftning på andre och det stämmer helt säkert. Streetracer är en rolig skida som svänger mycket och den kan inte vara särskilt svårsåld. Men nu var det ju inte tanken att andre skulle ha skidorna, utan hans fru. Det är en väldigt stor skillnad mellan Siam och Streetracer och den förstnämnda är garanterat ett bättre val för en kvinnlig nybörjare av den aktuella storleken.

Hej MnO

Tack för din insats idag. Salomon skidan inköpt. Förhoppningsvis får frun tillfälle att testa de i helgen. Nu är det min tur att jaga utrustning! ;-)

Ska kolla lite på nätet om det finns något av intresse för min del.

Är väldigt sugen på Ross Z9 ( 176cm ) , sedan har vi nya Fischer RC4 Worldcup RC

Tack på förhand. MVH/Andrè

Snödjup

Tillbaka
Topp