Bekymrad över val av underställ

Teufel

Ny medlem
Är väldigt lång och smal.

Vad är viktigt med ett underställ i passform?

Måste den sitta tight?

för om de ska sitat tight slutar de ju vid naveln?

ett schysst tips e hockey underställ som är som en overall, klockers när man bailar i vårslasken, så man inte river upp ryggen!
.... men drygt om man ska på dass å björna.

Craft pro warm tror jag det heter, lång och smal! Dock ganska dyrt.. Spring och prova, jag är kär

Tack för era svar på tips om modeller. Ska titta efter, men fortf inte fått svar på mian frågor?

jag har ett mission underställ (för hockey) som är fett bra.. men det är 2 delat. kosta typ 350 kronor :P

Det viktigaste som jag tycker med ett underställ är

1. Att det sitter skönt . det MÅSTE ju inte vara tight. Men det är ju inte så att man har underställ istället för tall tee.

2. Att det håller värmen, Craft gör många sköna underställ men vet inte vad modellerna heter

Sen så om du ska ha tight underställ så ska du ju inte ha för tight då är det vanligt att de typ åker upp över magen och börjar klia om man svettas för mycket.

Sen vet jag som inget mer, jag kör på tight underställ, vet inte varför men ja tror dom får bäst funktion då. dvs. att dom håller värmen bättre. Det kanske är för att det inte kommer in ngn luft mellan kroppen och första plagget ? vad vet jag.

Underställ behöver inte sitta supertight, men det ska inte va som en tall-tee direkt. Många kör nåt gammalt underställ i bomull men det är ju riktigt puckat, särskilt då man bara kanske har en tall-tee och en hood utanpå. Bailar man då blir det blött, kallt och allmänt otrevligt i det personliga områdena på kroppen. Craft har många olika modeller, det finns dom som ska sitta tight och det finns dom som inte ska sitta tight alls. Jag kör Craft Pro Warm som lager ett i alla väder, det är riktigt bra. Man behöver inte ett lager till om det inte är kallare än -15. Har dock ingen koll på priser eftersom jag har spons.

Ett skidunderställ är inte till för att hålla värmen, utan för att hålla dig torr!
Skidåkning är växelvis fysisk ansträngning och stilla sittande nedkylning (åka/lift). När man åker svettas man och blir varm och fuktig, i liften kommer man sedan att börja frysa, risken för sjukdomar och skador ökar avsevärt, plus att det aldrig är kul att frysa.
Så tillbaks till understället;
Ett underställ ska alltså hålla dig torr, du behöver ett underställ som kan transportera bort fukten från huden till de yttre lagrena. För att det ska lyckas med detta krävs det att det sitter tight och "når" fukten, jämför med en disktrasa: Hur mycket suger den upp när du håller den två centimeter ovanför vattenytan, respektive när den har kontakt med vattnet? Svaret på din fråga blir alltså ett "ja".

Vidare föredrar jag, och många med mig, ullunderställ framför syntet. Bägge materialen har sina fördelar och nackdelar. Ullunderställ tar upp fukten bättre, men torkar långsammare; ett ullunderställ börjar inte lukta illa lika snabbt som ett syntet dito, men håller å andra sidan inte lika länge.

Om underställ finns det mycket åsikter, men som vanligt har bara jag rätt :-)

Edit: ITAB har ett underställ som är helt okej men framförallt prisvärt, kolla deras måttabell om det passar dig, http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16947&sida=

Senast ändrad:
För att fungera ultimat ska dom sitta tight så att fukten transporteras bort från kroppen. Meningen med underställ är ju just att dom ska transportera bort fukt så man inte blir blöt (kall). Är det kallt kan man ha ett tjockare underställ för värme och då får man även ett lager luft mellan det tjocka och det tunna vilket hjälper till med att isolera.

Ingen aning om några modeller, men försök ta dig iväg och fråga i någon affär så hittar du säkert någon som kan hjälpa dig.

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Vidare föredrar jag, och många med mig, ullunderställ framför syntet. Bägge materialen har sina fördelar och nackdelar. Ullunderställ tar upp fukten bättre, men torkar långsammare; ett ullunderställ börjar inte lukta illa lika snabbt som ett syntet dito, men håller å andra sidan inte lika länge.

:-)
Dessutom har ull fördelen att den behåller sina värmande egenskaper när den blir fuktig

Tack för hjälpen allihopa! Problemet blir nu att hitta ett underatäll som sitter åt och inte slutar vid naveln. Någon som är lång och taning som kan tippsa om något ställ?

VAr inne på helly hansens hemsida, enligt deras klädesrekomendation borde jag köpa L eller Xl. Knappast då jag testade kompisens "hunduli" underståll i storlek M och de satt inte åt alls..

Vinter-Paul sa:
Dessutom har ull fördelen att den behåller sina värmande egenskaper när den blir fuktig
Sant, dessutom håller den kroppstemperaturen reglerad åt bägge håll, dvs du blir mindre varm på sommaren än utan. Ull är nästan lika bra som snus!

Satsa på någon av de nya ulltygskvaliteterna som sportwool och smartwool. Grymt sköna underställ som värmer även om de är lite fuktiga och inte blir lika sunkiga som syntetställen.

Det intressanta att de till och med känns svala när det är varmt, t.ex på väg uppför.

Rätta mig om jag har fel, men är inte Smartwool i stort sett samma textil som det svenska WoolPower, tidigare Ullfrotté?

Hur lång är lång och hur smal är smal?
Själv är jag ca 1,83m och väger just under 70kg och ser mig själv som ganska "smal". Jag kör med Helly Hansens underställ och tycker inte att längden är några problem, tror att jag kör på medium och det sitter tight och fint.

Men som någon säkert redan har sagt. Åk till en affär och prova dig fram. Bara för att kompisens "hunduli" i "M" inte passar behöver det ju inte betyda att H/H eller tex Craft inte passar

L_vgren sa:
Själv är jag ca 1,83m och väger just under 70kg och ser mig själv som ganska "smal". Jag kör med Helly Hansens underställ och tycker inte att längden är några problem, tror att jag kör på medium och det sitter tight och fint.

Men som någon säkert redan har sagt. Åk till en affär och prova dig fram. Bara för att kompisens "hunduli" i "M" inte passar behöver det ju inte betyda att H/H eller tex Craft inte passar
Är 184 väger 66kg.. Jag får ta mig ut i ovädret och titta runt lite. Tack för din info! :)

Bäst och billigast är väl swedol som har de är gjort för att arbeta i hela dagarna i vilket väder som helst, jag själv har kört märket fristad då jag tycker om de bäst och kör både skidor och enduro men då har jag aldrig kört under -20 dit har de fungerat bra i alla fall men vill man ha varmare för man ska stå och stirra på hopp i parken eller kör i kallare klimat så är deras woolpower jag tror man ska ha men som sagt jag tycker bäst om fristads.
Fristads ligger på drygt 800 med byxor och tröja.
Ourcolt har ett klart dugligt ställ för 100 lappen med både byxa och tröja.

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=32

Ice Breakers grejer i merinoull ska du ha (eller vad som helst i ull/merinoull egentligen. ). Finns bl a på Addnature i stockholm. Bästa understället jag haft. Och som sagt, det är meningen att det ska sitta tajt.

Teufel sa:
L_vgren sa:
Själv är jag ca 1,83m och väger just under 70kg och ser mig själv som ganska \"smal\". Jag kör med Helly Hansens underställ och tycker inte att längden är några problem, tror att jag kör på medium och det sitter tight och fint.

Men som någon säkert redan har sagt. Åk till en affär och prova dig fram. Bara för att kompisens \"hunduli\" i \"M\" inte passar behöver det ju inte betyda att H/H eller tex Craft inte passar
Är 184 väger 66kg.. Jag får ta mig ut i ovädret och titta runt lite. Tack för din info! :)
Är 184 och väger runt 60, har också ett HH som sitter för jävla tight på mig. Så kanske vore något? :P

EKarlsson sa:
Teufel sa:
L_vgren sa:
Själv är jag ca 1,83m och väger just under 70kg och ser mig själv som ganska \"smal\". Jag kör med Helly Hansens underställ och tycker inte att längden är några problem, tror att jag kör på medium och det sitter tight och fint.

Men som någon säkert redan har sagt. Åk till en affär och prova dig fram. Bara för att kompisens \"hunduli\" i \"M\" inte passar behöver det ju inte betyda att H/H eller tex Craft inte passar
Är 184 och väger runt 60, har också ett HH som sitter för jävla tight på mig. Så kanske vore något? :P
Vilken storlek?

Icebreaker! Du kan aldrig dra på dig en sur Craft-tröja igen efter att ha provat en Icebreaker. Torr, varm, perfekt passform och sist men inte minst - luktfri!!

OK, den kostar lite mer men jag lovar: Den är värd varenda krona...

Jag har funderat på det där och bestämt mig för att gå till overall-underställ. JAg kör med tvådelat underställ långfilsingar o tröja, täckbrallor, ryggskydd, jacka med snölås och får ändå myntinkast... Nä nu får det vara nog.

Jag har aldrig på mina många år i backarna behövt gå o skita och hoppas att jag inte ska behöva heller. Om jag hamnar i ett akutläge borde jag nog tänkt efter innan jag gav mig ut

Kaskar sa:
Jag har funderat på det där och bestämt mig för att gå till overall-underställ. JAg kör med tvådelat underställ långfilsingar o tröja, täckbrallor, ryggskydd, jacka med snölås och får ändå myntinkast... Nä nu får det vara nog.

Jag har aldrig på mina många år i backarna behövt gå o skita och hoppas att jag inte ska behöva heller. Om jag hamnar i ett akutläge borde jag nog tänkt efter innan jag gav mig ut
du underskattar Murphy, förvänta dig ett akutbesök

JL76 sa:
Kaskar sa:

du underskattar Murphy, förvänta dig ett akutbesök
Ställen kostar ju inte mer än 250 spänn och jag är sugen på ett par nya brallor. Så om nöd uppstår är det bara att brassa på :)

beror på om du är bräd eller skidåkare. är du skidåkare är de skönt å ha tighta byxor. ja brukar ofta köra på stora överdelar, skönt å kunna dra ner dom :)

Tillbaka
Topp