Belagsifyllning....

coste

Medlem
Belagsifyllning....
Har en repa jag måste fylla i, men jag har aldrig gjort sånt förrut... Var inne på oneoff och fixade en sån belagsstång eller vad det heter, men jag är osäker på hur jag ska göra för att det blir bra. Han gav 3 olika förslag tror jag... antingen att man droppar i med hjälp av ett ljus, eller att man tar limpistol och lägger i (limpistol har jag). Sista alternativet var att man "malde ner" stången lite och la i småbitar i repan och tog strykjärnet som man vallar med... Nu undrar jag vilket som är bäst... Min polare har vallningsstrykjärn så det är inga problem... men jag undrar om det inte sätter sig belagsgrej på strykjärnet som inte går bort?? Tacksam för hjälp!

Belagsifyllning....
Skippa belagstång! Om repan är så pass grov att den inte går att fylla med grundvalla, låt bli! Om du ingen erfarenhet har av att preparera skidor, rekomenderar jag dig att lämna in skidan till något proffs, fråga på närmaste skidbutik eller alpina klubb. De kan säkert hjälpa dig.

Belagsifyllning....
äh, du kan lätt laga repan själv! det som blir problem vanligtvis är om repan går in i kärnan intill stålkanten. då är du tvungen att vara extra noggrann.
intill stålkanten använder jag först två-komponents epoxylim som jag sedan droppar i med belag. låter det stelna så det är riktigt fast innan jag går lös med en grov fil. epoxylimmet kan dock ta väldigt lång tid på sig att stelna om det inte är rätt blandat, men det märker du. du får mycket sämre glid med epoxylim.
är repan inte så djup räcker det med belagsstången.
det är sjukt dyrt att laga repor på skiduthyrningar o dylika faciliteter, gör det själv så lär du dig något också.

Belagsifyllning....
Eldar du så blir lagningen oundvikligen svart av sotet, det går inte att komma undan men det fyller bra. Limpistol har jag testat en gång men jag fick aldrig belagsstången att smälta tillräckligt, varpå den inte fäste ordentligt i belaget utan föll av när jag sicklade. Ska du smälta med stykjärn så kan belaget skadas eller släppa, eftersom du måste hålla strykjärnet stilla över samma punkt hela tiden och på hög värme.

Om jag var dig så skulle jag börja med limpistolen, du kanske har en bättre sådan än vad jag hade. Om det inte funkar så är det inte värre än att lagningen faller loss. Om limpistolen inte funkar så skulle jag gått vidare till tändaren, det blir svart men skadar inte brädan i övrigt. Blir du missnöjd med sotet så kan du alltid karva bort lagningen igen med en kniv. Går du loss med strykjärnet så finns risken att du förstör belaget, men om det funkar så blir resultatet kanske det bästa. Beror på vilken risk du vill ta :)

Men det kanske finns någon annan som har andra erfarenheter?

Belagsifyllning....
strykjärn funkar bäst tycker då jag, men har man aldrig gjort det rekar jag att prova på ett par skrotskidor först så man inte pajar belaget

Belagsifyllning....
Jag tror jag skippar limpistolen och kör på tändaren istället, då limpistolen inte passade :P...
Nu är det så att min repa ligger intill stålkanten, och den är så djup att den går in i kärnan... MÅSTE man använda epoxylim då? och varför? funkar det inte bara att droppa i belaget? ska man värma belaget runtom med en värmepistol eller hårtork eller liknande innan? Och PeAC: var är det du går lös med en grov fil? Är det inte bara att dra bort överflödig fyllnad med typ en isskrapa eller något?

Snödjup

Tillbaka
Topp