Benhinneinflammation = körd säsong?

McPapi

Medlem
Jag är just nu i St Anton för att spendera min första säsong. De första två dagarna var fantastiska, men efter det har jag fått något jävulskt ont i benhinnorna. Tredje dagen tog jag liften upp, men var tvungen att omedelbart ta den tillbaka ner igen för att det gjorde så ont utan att ens hunnit åka något den dagen.

Sedan i våras har jag haft problem med benhinneinflammation p g a löpning. Även om det blivit betydligt bättre sedan dess har jag fortfarande kvar problemen och kan inte springa mer än 3 min i sträck varvat med 5 min promenad utan att få ont. När jag springer får jag huvudsakligen ont ungefär i mitten av vänster (insida) smalben. När jag åker skidor får jag ont i nedre delen av höger smalben (också inre delen), vilket först gjorde att jag inte trodde det hängde ihop, men antagligen gör det väl det.

Har även upptäckt att mina pjäxor (som i övrigt sitter bra) har ett ca 2-3 cm glapp vid smalbenen, vilket antagligen förvärrar det hela? Åker inte med booster straps, men har hört att det kan hjälpa.

Är det kört med skidåkningen, eller finns det någonting man kan göra? Det jag funderar på nu är att köpa snowboard istället, då det känns som att det inte påfrestar smalbenen lika mycket. Tror ni det kommer hjälpa? Enormt tacksam för alla typer av råd!

Jag hade liknande glapp som du vilket försvann det mesta när jag skaffade booster. För mig var det för att minska på slag mot smalbenen, vilket blev klart bättre, men borde väl även hjälpa dig. Går ju även att fylla glappet, t ex att sätta in en kil bak på innerskon (mellan innersko och skaft). Men har du så ont tvivlar ju jag på att detta löser dina problem, tyvärr.
För övrigt rätt säker på att det finns någon tråd om detta ämne, så sök om du inte redan gjort det.

Lycka till!

Kan även vara stressfraktur?!

Om så kan förutom vila, tillskott på calcium + D-vitamin hjälpa.

Japp, skaffa en boosterstap, det hjälper till viss del.
Sen, har du rakat smalbenen?
Jag gjorde alltid det på mina säsonger för att inte få ont i hårsäckarna på smalbenen.
(ser fånigt ut men det hjälpte mig)
Jag skaffade även tredelspjäxor med omlottinnersko¨ (Dalbello) som också hjälpte till att slippa ha ont i smalbenen.
Eftersom du är i St:Anton så skulle jag börja med att gå till Jennewein (stora butiken, nära Rendlbahn) och prata med Jeff först. (det är bara fråga efter Jeff i butiken) Han är grymt duktig på pjäxor.
Kolla vad han säger. Det skulle jag börjat med.

Det första du behöver göra är ju att verkligen diagnosticera vad det är. Är det en benhinneinflammation beror väl den på att musklerna på framsidan inte får plats i hinnan? (eller nånting sånt) Är det en överbelastningsskada behöver du ju vila och rehaböva upp musklerna (brukar själv få ont i framsidan underben när jag hållit upp med löpningen ett tag. Är det så att du vår slag osv så hjälper ju en Booster strap. Visst man kan ju testa runt med olika grejer men kruxet är ju att de flesta orsakerna är av sådan typ att du behöver jobba lite för att bli av med dem och om du väljer fel åtgärd kan du förvärra problemen. Hitta en sjukgymnast lokalt...

Kan även tipsa om att köra med ett "vadkompressionsskydd" innanför skidstrumpan. Då glider strumpan mot vadskyddet isf direkt mot ditt smalben. Se dock till att köpa ett skydd som har en glatt yta, typ 2XU.

Sorry, men fakta är att det inte finns någon quickfix mot benhinneinflammation. Mitt råd,, leta upp en legitimerad idrotts läkare och kolla med dem. Benhinneinflammation är trots namnet inte en inflammation, så alla råd om inflammations dämpande tabletter är bara att glömma. Det är en förslitningsskada för underbenets muskler och senors fäste mot insidan av skenbenet. Så vilar man läker det av sig själv, fortsätter man köra så är det risk för stressfrakturer. Hitta orsaken till problem. Här låter det som att du ska sluta springa, iaf med den utrustningen som du har nu. Mitt råd är att vila, sök upp en idrotts läkare, kanske du kan få en magisk salva med massa steroider eller nått som kan påskynda läk processen. Du är ju inte i Sverige så dom lär ju ha drag i sina läkemedel. Med rätt krämer/sprutor så kan du säkert börja så smått om en vecka eller två. Du ska nog prova hyra ett par andra pjäxor. Om dom glappar 2-3 cm så sitter dom inte bra. 2-3cm är ju så man kan gömma en par mackor i pjuken till liftfika.

jorgen_b sa:
Sorry, men fakta är att det inte finns någon quickfix mot benhinneinflammation.
Det ska ju dock tilläggas att det ganska sällan är just benhinneinflammation heller. Så iväg till läkare/sjukgymnast pronto

Bud66 sa:
Jag skaffade även tredelspjäxor med omlottinnersko¨ (Dalbello) som också hjälpte till att slippa ha ont i smalbenen.
Eftersom du är i St:Anton så skulle jag börja med att gå till Jennewein (stora butiken, nära Rendlbahn) och prata med Jeff först. (det är bara fråga efter Jeff i butiken) Han är grymt duktig på pjäxor.
Kolla vad han säger. Det skulle jag börjat med.
Har faktiskt redan tredelade Dalbellopjäxor;) Riktigt bra med info om vilka som kan någonting här, uppskattas mycket!

Sätt dig på en stol och be en kompis sätta ditt ben mellan hans eller hennes två. Be kompisen vrida vaden utåt så hårt den kan och hålla den i ytterläget. Då öppnar ni den inflamerade kanalen där det finns vätska. En slags stretching.

McPapi sa:
Jag är just nu i St Anton för att spendera min första säsong. De första två dagarna var fantastiska, men efter det har jag fått något jävulskt ont i benhinnorna. Tredje dagen tog jag liften upp, men var tvungen att omedelbart ta den tillbaka ner igen för att det gjorde så ont utan att ens hunnit åka något den dagen.

Sedan i våras har jag haft problem med benhinneinflammation p g a löpning. Även om det blivit betydligt bättre sedan dess har jag fortfarande kvar problemen och kan inte springa mer än 3 min i sträck varvat med 5 min promenad utan att få ont. När jag springer får jag huvudsakligen ont ungefär i mitten av vänster (insida) smalben. När jag åker skidor får jag ont i nedre delen av höger smalben (också inre delen), vilket först gjorde att jag inte trodde det hängde ihop, men antagligen gör det väl det.

Har även upptäckt att mina pjäxor (som i övrigt sitter bra) har ett ca 2-3 cm glapp vid smalbenen, vilket antagligen förvärrar det hela? Åker inte med booster straps, men har hört att det kan hjälpa.

Är det kört med skidåkningen, eller finns det någonting man kan göra? Det jag funderar på nu är att köpa snowboard istället, då det känns som att det inte påfrestar smalbenen lika mycket. Tror ni det kommer hjälpa? Enormt tacksam för alla typer av råd!
Jag hade sjukliga problem i ca 1,5 år med mina benhinnor, då var det från fotbollen mina problem uppkom. Jag gick till sjukgymnaster, gjorde formgjutna sulor och massa stretch/vila utan att det hjälpte. Sen fick jag tips att köpa barfotaskor, fimefingers tror jag dom hette. Så sagt och gjort köpte jag såna och tog promenader, hade dom på jobbet och efter ca 4 veckor så var jag bra i benhinnorna + att jag inte stukade fötterna på fotbollsplanen igen. Tror personligen på idéen att bygga upp muskler i fötterna som grund. Sen finns det givetvis olika anledningar till att problemet uppstår och knappast 100% säkert att det var just barfotaskorna som hjälpte mig heller. Men jag gjorde inget annat annorlunda iaf!

Hoppas du får till det!

aderhage sa:
McPapi sa:

Jag hade sjukliga problem i ca 1,5 år med mina benhinnor, då var det från fotbollen mina problem uppkom. Jag gick till sjukgymnaster, gjorde formgjutna sulor och massa stretch/vila utan att det hjälpte. Sen fick jag tips att köpa barfotaskor, fimefingers tror jag dom hette. Så sagt och gjort köpte jag såna och tog promenader, hade dom på jobbet och efter ca 4 veckor så var jag bra i benhinnorna + att jag inte stukade fötterna på fotbollsplanen igen. Tror personligen på idéen att bygga upp muskler i fötterna som grund. Sen finns det givetvis olika anledningar till att problemet uppstår och knappast 100% säkert att det var just barfotaskorna som hjälpte mig heller. Men jag gjorde inget annat annorlunda iaf!

Hoppas du får till det!
Väldigt intressant tips som jag aldrig hört tidigare, tack!! Ska definitivt testa det när jag kommer tillbaka till Sverige igen.

Var och hyrde snowboard idag för att testa hur det kändes, och slutade med att jag gick hem med hela kittet i min ägo! Ingen smärta förutom lite ömhet i bakre benet. Återkommer hur det känns när jag åkt lite mer, men verkar väldigt lovande för tillfället.

Tillbaka
Topp