Bent Chetler vs Ross S7

Simonfalt

Ny medlem
Bent Chetler vs Ross S7
Pnyberg du verkar sjukt jävla dryg ska du veta... jag skulle vilja se hur du åker, jag tror du är nån jävla p12 som tror han kan allt och tror han är guden på skidor bara för man har feta skidor nej nej så funkar det inte lilla grabben. man måste för lära sig åka skidor sen prata skidor senare köpa skidor, så är det bara. klaga inte på andra som säger deras skidor är bäst, för hur vet du hur dom känner, man har ju inte samma kropp va?? man har själv sin favorit skida och vafan har du med det och göra... jag har kört på ett 30-40 tal rockerskidor och tycker czar är skönast allround så jag kör på dom, och du ska fan inte komma och säga att dom är inte bäst i allround. jag tycker dom är det och jag vetefan hur du tycker dom är men vi andra tycker det:P

Bent Chetler vs Ross S7
krussidullen sa:
Pnyberg du verkar sjukt jävla dryg ska du veta... jag skulle vilja se hur du åker, jag tror du är nån jävla p12 som tror han kan allt och tror han är guden på skidor bara för man har feta skidor nej nej så funkar det inte lilla grabben. man måste för lära sig åka skidor sen prata skidor senare köpa skidor, så är det bara. klaga inte på andra som säger deras skidor är bäst, för hur vet du hur dom känner, man har ju inte samma kropp va?? man har själv sin favorit skida och vafan har du med det och göra... jag har kört på ett 30-40 tal rockerskidor och tycker czar är skönast allround så jag kör på dom, och du ska fan inte komma och säga att dom är inte bäst i allround. jag tycker dom är det och jag vetefan hur du tycker dom är men vi andra tycker det:P
agro!

Bent Chetler vs Ross S7
krussidullen sa:
Per är hyvens kille och åkare, förstår inte varför det ska bli sådant tjaffs för att han påpekar att ett inlägg är smått irrelevant? Som många andra förstår jag att JJ nämndes men det frågades inte om den skidan (finns det ens en skida som är bäst eller sämst?). Per påpekade också mycket tydligt att det handlar om åkstil/kroppshydda osv... Nog om alla dessa påhopp och otrevliga inlägg, det tillför ingenting och ingen blir gladare av det :)

åter till topic.
Som sagt handlar det nog mest om hur du vill åka, jag hade nog resonerat som så att om jag skulle syssla med mycket jibb och switchåkning hade jag valt BC, mindre jibb S7. Jag tror faktiskt inte att valet är speciellt mycket svårare än så, hoppas du blev lite klokare.

EDIT: Jag körde mina Moment Night Train som varjedagskida i Revelstoke, BC, fungerade helt ok

Senast ändrad:
Bent Chetler vs Ross S7
krussidullen sa:
Jöss vad mkt antagelser du drog där då. För övrigt....vad fan har du med den diskussionen att göra egentligen?`

Precis som Jarle säger så menar jag på att det är rätt orelevant om erjlo88 tycker att JJ är den bästa skidan för det var inte det som det handlade om. Och om han nu tycker det och det ska ge ngt till tråden så är det så får han ta och förklara vad som är bra med skidan och vem han är och hur han åker skidor. För allt vi vet av svaret "Armada JJ 185 är bäst" så kan det betyda att "den är fin att se på och går fint i blå backar".
I övrigt får du gärna påstå att Czaren är guds gåva till skidåkaren men som sagt är inte det en sanning för alla. Det är DET jag försöker säga mister!

Peas!

/PNyberg, sjukt jävla dryg har jag hört.

Bent Chetler vs Ross S7
LITEFORTARE sa:
Om du är öppen för lite andra modeller så vill jag föreslå några andra modeller.
Dessa modeller är lite mer allround.

Det kommer garanterat dagar du inte har 50cm puder.
Eller sitter inne på en trickpåse med en massa switchtrick.
Eller laddar som Henrik Winstedt nedför uvgrundsbranter?.

Salomon Czar
K2 Obsethed
Völkl Gotama

Lycka till
Kul förslag du ger dock.

Czaren som är så kul att åka pist med, riktigt roligt med 45 meters radie. Han skulle till BC, inte Alagna där pisterna är breda som fält. Dessutom är ju czaren lika mycket bc jibb som Bent Chetlern.

Obsethed, stum, tung och astråkig överlag.

Gotaman - här ger jag tummen upp. Gotaman funkar till allting, dock ingen skitkul puderskida.

+1 för S7an

Bent Chetler vs Ross S7
Bland de skidor jag provat så hade jag lätt tagit BD Megawatt, såvida jag inte tänkt landa allt för mycket switch i pudret. Föredrar den över S7 och JJ.

Så nu fick du ytterligare ett OT inlägg och ett till förslag. :D

Bent Chetler vs Ross S7
Får nog också försvara PNyberg, inlägg som "Armada JJ 185 är bäst" borde specificeras lite mer, särskilt om man rekommenderar skidan till nån som inte ens frågat efter den.

I ditt val så kommer du nog bli nöjd med bägge två, om man ska tro på allt hype de bägge får.

Själv rekommenderar jag S7an då den funkar för mig överallt.
Den flyter sjukt, är grymt skön i pisten, vrider runt på en 5a, är stabil i drops, funkar bra i uppkört och på skare.
En riktigt bra skida med andra ord.

Bent Chetler vs Ross S7
(Fortsätter i denna tråden ist. för att göra en ny)

Sitter som många andra och funderar på vilken skida jag ska inhandla inför säsongen. Söker framför allt en rolig skida som främst ska fungera bra i skogen, men även funka till att ta sig ett åk i pisten då och då (förväntar mig givetvis dock inget värsting-isgrepp). Vore även roligt om det gick att dra en repa i parken ibland, så lite "jibb-orinterad" får den gärna vara. Kommer troligtvis mest att åka i Norge/Sverige men kanske även någon/några vecka neråt Alperna.
Har ang. skidorna hittills kommit fram till följande; Den ska vara rockad på något sätt, runt 110-120mm midja och runt 185cm lång.
Skidor som jag har tänkt på är t.ex. Ross s7, Armada JJ, Bent Chetler, 4frnt CRJ. Finns det någon mer skida jag bör kolla in som kan tänkas passa? Har förstått att s7:an inte är lika jibborinterad som BC o.s.v. men den känns ändå jäkligt intressant med tanke på all bra kritik den fått. Den kan väl inte vara HELT värdelös om man vill hoppa o skutta lite?

Mina mått: 178cm/71kg
Kör nu på Scratch Steeze 186cm (och Fischer Addict i parken)

Tack på förhand

Senast ändrad:
Bent Chetler vs Ross S7
Om du trivdes med S6an så kommer ju den med rocker i år. Prata med PNyberg om CRJ, han körde den större delen av vintern.

Bent Chetler vs Ross S7
Jarle sa:
Om du trivdes med S6an så kommer ju den med rocker i år. Prata med PNyberg om CRJ, han körde den större delen av vintern.
Just det, det gör den ju! Den verkar jäkligt intressant den med faktiskt (om man kollar på lite sneak peak's o.s.v.) men frågan är hur den skiljer sig att åka på jämfört med s7an. Det är väl en annan typ av rocker + att skärningen är klassisk på s6an?

Dom skidor jag känner att det står mellan just nu är
Rossi s6 (2011) /s7
Atomic BC
Armada JJ
4frnt CRJ
Line SFB (2011)

Vore grymt tacksam om nån som åkt på någon/några av dessa kan lägga en liten kommentar och säga vad dom tycker ang. offpist/pist/jibb/uppkört o.s.v. Skulle gå betydligt lättare för mig att jämföra dom då!

Bent Chetler vs Ross S7
simonthyrberg sa:
Jarle sa:
Just det, det gör den ju! Den verkar jäkligt intressant den med faktiskt (om man kollar på lite sneak peak's o.s.v.) men frågan är hur den skiljer sig att åka på jämfört med s7an. Det är väl en annan typ av rocker + att skärningen är klassisk på s6an?

Rossi s6 (2011) /s7
Atomic BC
Armada JJ
4frnt CRJ
Line SFB (2011)

Vore grymt tacksam om nån som åkt på någon/några av dessa kan lägga en liten kommentar och säga vad dom tycker ang. offpist/pist/jibb/uppkört o.s.v. Skulle gå betydligt lättare för mig att jämföra dom då!
Extrem Big Pen?
Förutom att de har fullrocker och är i breddspannet som du är intresserad av så har de en sjukt snygg grafik.

Bent Chetler vs Ross S7
Hippieolle sa:
simonthyrberg sa:
Jarle sa:

Rossi s6 (2011) /s7
Atomic BC
Armada JJ
4frnt CRJ
Line SFB (2011)

Extrem Big Pen?
Förutom att de har fullrocker och är i breddspannet som du är intresserad av så har de en sjukt snygg grafik.
Ser också väldigt intressant ut! Den har ju uppenbarligen fått väldigt bra kritik här på fr. Blir väl att lägga till den i funderingarna också :) Tur att det är ett tag kvar till den 21 dec, sjukt svårt att bestämma sig. Alldeles för mkt att välja mellan.. :S

Bent Chetler vs Ross S7
simonthyrberg sa:
Ser också väldigt intressant ut! Den har ju uppenbarligen fått väldigt bra kritik här på fr. Blir väl att lägga till den i funderingarna också :) Tur att det är ett tag kvar till den 21 dec, sjukt svårt att bestämma sig. Alldeles för mkt att välja mellan.. :S
Jag gjorde två åk på dem i Funäsdalen under en skidtestardag och blev helt såld. Trots bredden så känns den absolut inte bångstyrig. Jag köpte dem senare, sent på säsongen, hann inte åka en meter på dem och sålde dem vidare pga. att jag inte kunde betala dubbel hyra vid lägenhetsbyte. Tråkigt nog.

Tillbaka
Topp