Bergsövernattning i Kanada

Mandelmassa

Ny medlem
Vi åker till Kanada över vintern. Som ni förstår är packningen ganska stor med all utrustning som behövs. Ingen av oss har tidigare varit i Kanada och nu diskuterar vi om det är värt att släpa med tält, spritkök, liggunderlag och stora ryggsäckar (vilka också måste inhandlas). Behöver man övernatta för att komma åt vissa grymma åk i Kanada, eller klarar man sig med dagsturer från systemen. Vi kommer att åka i olika system inom BC. Tacksam för snabba svar, flyget går på måndag 16/12. Maxi.

Jag har varit i samma situation som er och kan säga att de flesta åken är definitivt dagsturer så länge det är åkning ni är ute efter och inte "naturupplevelsen". Sprit till trangiakök är f-n i mig omöjligt att hitta så ta med bensin/fotogenkök om ni har sådant kök(man får inte ta med sig T-sprit på planet heller).

Jag tror inte ni behöver ett tält men om ni tar med ett ta med ett riktigt bra tält det kan komma en halv meter snö på en natt och blåsa,minus 25-30 osv.

I Kanada finns en kooperativ sportkedja som heter Mountain Equipment Co-Op (www.mec.ca), om ni landar i Calgary eller Vancouver glid förbi MEC och handla ryggsäckar liggunderlag och dyl där de har svinbra priser på bl a Arc`teryx och egna märken.

Hoppas det är till hjälp annars får ni fråga en gång till.

Jag har både åkt skidor och bedrivit övriga bergsaktiviteter i BC. Självklart nås massor med bra åkning från liftar och/eller över en dag. Lika självklart nås ännu mer om man hikar in ännu längre bort från systemen.
Om det är värt att släpa med all utrustning? Tjae, det känns som ni själva måste besvara den frågan. Vill ni gå på tur – ta med! Vill ni inte gå på tur – ni kommer inte bli besvikna på vad som nås inom en dag!

/ Hawk

Ps. Har ni gott om stålar så ger annars balanselius ovan ett bra tips om Mountain Coop. Nu har jag ingen koll på CAN$ riktigt men för några år sedan var det mycket bra priser.
Mao, vill ni gå på tur, ta inte med ngt, köp allt på plats! Ds.

Jag säger bara ultralätt!

Man behöver väl inte tält för att övernatta ute. Ta med spaden. Gräv bivack. Lätt gaskök för att smälta snö. Kanske lätt sovsäck + lätt liggunderlag.
Man konkar ju inte upp tält i bergen ändå. Titta på hur alpinister färdas.

Light is right

Speed is safety

Go light go fast

Glöm inte att tält är billigt, vi köpte ett tvåmanstält för 200 spänn eller nått typ OK och det tillbringade vi några nätter i (4 pers) pga akut pengabrist...

Inte mysigt men billigt!

Tillbaka
Topp