Tips för längre skidutflykt

JFalkenstrom

Ny medlem
sitter och drömmer mig bort till vinter, denna säsong tog slut på tok för snabbt. Tänkte till vintern dra iväg på lite mer äventyr än tidigare genom att dra ut och tälta för att därefter huda iväg på dagsturer, tänkte mig bergen runt Åre kanske Sylarna eller dylikt. Så, jag undrar om det är någon som kan ge lite matnyttiga råd inför en sådan strapats. Hur är området att skida i, har bara sett bilder på dem, men ska dit å cykla senare i sommar/höst så kommer kunna se dem live redan då. Topparna ser riktigt bra ut på bild, men de kanske helt rasar vid första lilla snöfallet. Vilken ryggsäck rekommenderas (och hur stor) eller är det dragsläde som gäller upp till basläger, tänkte vara ute 3-4 dagar bara. Vill som sagt bo i tält å inte i turiststationerna. Det är ju sjukt mycket utrustning som måste med upp, även om mycket av skidutrustningen används vid ingången till basläger.

tacksam för alla tips/tricks å alternativa föslag

Jag va uppe å toppturade vid storulvån runt påsk i år. Det va första turen jag gjorde men måste säga att jag blev riktigt nöjd! Finns många fina toppar att välja mellan, sen går det även en "sylarna express" buss varje dag om man tröttnat på bergen runt storulvån.

Nackdelen är väll att det vid dålig väder inte finns så mycket skidåkning att välja mellan. Allt är i stort sätt över trädgränsen.

Hur var terrängen runt där, exponerat och lavinfarligt eller relativt säker? Krävdes det repellering under linjerna? Körde du med guide upp eller var det lätt att hitta bra åk bara med topologisk karta? Var det avancerad klättring upp (yxor motsv) eller kunde man gå hela vägen till toppen? Det som gör mig lite orolig kring sylarna är glaciären, den ska jag hålla mig undan för, vet inte riktigt hur stor den är bara.

Hm, ja sitta fast i ett tält i storm över trädgränsen är ju inte det jag drömmer om att göra direkt :) , blir bra att cykla runt där innan också och kolla lite eventuella lägerplatser.

Runt Storulvån är det nästan enbart lättare klättring som du klarar av med stighudar med undantag för enstaka toppar. Jag va aldrig iväg till sylarna men så vitt jag vet är bergen brantare och åken lite kortare.

Det finns möjlighet till att boka guide på plats, men vi körde helt utan då terrängen inte va allt för komplicerad. Som på alla fjäll finns det ju svagare punkter för laviner men de e ju svårt för mig att säga nu på rak arm var man ska akta sig, men hör med dem som jobbar där uppe om du känner dig osäker.

Av bergen runt storulvån tyckte jag personligen att Storsnasen erbjöd bäst åkning. Getryggen va nästan som en pist, väldigt mycket folk som vallfärdare upp och åkte ner, blå/röd svårighetsgrad på lutningen. Kan ju ses som ett par första åk för att känna lite på snön och terrängen.

Det finns träd så för campingens skull skulle jag inte oroa mig. Men de e just det att trädgräsen enbart innefattar de sista 100 fallhöjdmeterna som dessutom är de allra flackaste. Så åkningen under trädgränsen innefattar ingen vidare skidåkning.

Finns många trevliga åk runt Storulvån, om du vill ha "söndagsåkning" finns det flera alternativ där man inte behöver guide, typ getryggen som nämndes ovanför. Det finns även rätt många lite mer extrema åk men då skulle jag personligen vilja vara med ngn som har koll. Tycker det är läskigt att inte ha full koll på vart man ska ner och det är så brant så man måste börja åka för att veta om man är rätt ;)

Var där för kanske tre veckor sedan och tog två åk på sönner tväråklump. Näbbrännan och Trevors ränna tror jag åken heter om du kollar i en offpistguide. Sjukt goa åk men då gick jag med en som hade koll :)

tack för alla tips och kommentarer. Jag kommer nog plocka upp den guideboken, det verkar perfekt för mitt syfte. Idén är att komma bort lite från alla andra och klara oss själva ute i fjällvärlden (och såklart få orörda åk varje dag), så getryggen är nog ingenting för denna resa, men ska definitivt kolla en de två rännorna du nämner där!

Tillbaka
Topp