Bern Hjälmar

eeeemil

Ny medlem
Bern Hjälmar
Hej, jag undrar om någon vet vart man kan få tag på Bern hjälmar i Sverige, helst i Stockholm. Jag uppskattar alla seriösa.

Tack på förhand
Emil

Senast ändrad:
Bern Hjälmar
dem har väl inte kommit in dit..än iaf inte va ja såg :p

men nån annan som vet nåt ställe? ja vill åxå ha en ! :d

Senast ändrad:
Bern Hjälmar
Är dom som har agenturer i Sverige tror jag så det är svårt att köpa om dom inte har.

//H

Bern Hjälmar
steepstore! dom reade ut massa bern förut iallafall!.. vet inte om dom har kvar några på rea.. annars är de bara kolla dom vanliga extremsports sajterna.. bara å bläddara i forumet så kommer de säkert nått spännande!

Bern Hjälmar
hej, det går att köpa i en affär i sälens by vid rondellen. jag kommer inte ihåg namnet på affären, men de säljer massa olika skoter saker mm....

Bern Hjälmar
Fiberteknologi sa:
De här med att vissa är CE märkta och andra inte. Hur är det med de när de gäller Berns hjälmar egentligen?
enligt min kompis som har en bernhjälm så var iaf den han hade (ser ut som en ridhjälm) inte CE-märkt och inte godkänd för tävlingar och sånt, den räknades inte ens som hjälm, det var en hardhat sa han. Då har han inte alltid 100% koll, så vet inte om det stämmer ;)

Bern Hjälmar
Jag har precis sökt runt och hittat vad jag tror stämmer!

Bern Macon finns som mer skatehjälm. Den håller då inte riktigt samma standard som en annan modell med EPS-material. Och då kallas den för Hardhat.
Den andra EPS varianten är bättre och fullt godkänd för skidåkning, dock hittar jag inga priser.
Sen är de lite luddigt om det är en EPS variant eller Hardhat när man kollar runt på de olika hemsidorna som har den i lager..

Bern Hjälmar
Är väl så att alla modeller finns som EPS eller hard hat.
EPS krävs för att bli CEgodkänd, men bör då kasseras efter en rejäl smäll. Hard hatmodellerna klarar upprepade smällar men enligt uppgift inte de våldsammaste smällarna...

Senast ändrad:
Bern Hjälmar
Bern Fakta!

Bern hjälmarna finns i både EPS vilken är fullt godkänd enligt alla normer (ASTM F 2040 & EN1077B för snösporter samt CPSC & EN 1078 för cykel och skate)
Hard Hat varianten har en mjukare foam vilket ger en bättre passform men blir då icke godkänd inom EU. Hard Hat är den mest populära i USA där BERN är det 3e största hjälmmärket och snabbt växande.. Alla Bern hjälmar har både en vinter samt en sommarinredning för utom Price point varianten som har en enklare inredning.

Bern hjälmarna kommer åtminstonde att finnas på

Adventure Zone i Sälen
Adventure Zone i åre
Jibbshop.se
Hardwear i luleå
Kläppen ski shop
Säfsen ski shop
Niilas i Borlänge

Bern Hjälmar
Försöker skrämma liv i en gammal tråd.

Jag är nämligen på jakt efter ljudtillbehöret passande till en large EPS bernhjälm. Alltså en "Bern Mens EPS Black Audio Knit" för att undvika komplikationer ;)

Har letat som en gnu efter någon som har detta i lager med schysst pris och inte behöver skeppas över atlanten för dyra kostnader.

Vore tacksam om någon hade tips!

Tillbaka
Topp