Bersguide utbildning

Olle_Ja

Ny medlem
Bersguide utbildning
Tjena!

Jag har hört om en internationell utbildning i Frankrike som heter ENSA tror jag. Man kunde både bli bergsguide och skidguide.
Är det någon som vet något om detta eller rent av har erfarenhet av den utbildningen(om den nu existerar)?
Finns det andra vägar att gå för att arbeta inom dessa områden?

Ses och hörs!

Bersguide utbildning
Hej Olle,

Jo, Du har rätt. ENSA (Ecole Nationale de Ski et d`Alpinisme) ligger i Chamonix, Frankrike och är nog världens mest kända skola för just bergsguider.

Är Du sjäv intresseard av att bli bergsguide, eller undrar Du av någon annan anledning.

Om Du funderar på en karriär som bergsguide finns även en mängd andra skolor. Att bli antagen till bergsguidsutbildningen på ENSA är inte lätt, det måste Du vara medveten om. De som antas är i samtliga fall mycket duktiga skidåkare/klättrare redan innan utbildningen startar. Ett annat problem är att utbildningen är på franska, så det gäller att ha koll på språket.

Bergsguideutbildningen är en högskoleutbildning som tar flera år.

Jag föreslår att Du läser lite på ENSA:s officiella hemsida innan Du går vidare i Dina funderingar. Se: http://www.ensa.jeunesse-sports.fr/anglais/formations/montagne/index.htm

/ Aders

Bersguide utbildning
Bara så att du vet, om du vill bli bergsguide räcker det inte med att kunna skidor.. det är klättringen som är svårast!

Deras prov för skidbiten är rätt "lätta"! Sen tar det nog de flesta minst 5 år, man blir skadad etc.. detta gäller även om du ska bli "vanlig" skidlärare..

Men bli inte avskräckt, det finns ju en hel massa guider - i alla fall franska!

/d

Bersguide utbildning
Ok!

Jo, jag har haft starka funderingar på att jobba inom detta sen jag var liten. Verkar vara riktigt shcysst jobb. Fritt och troligen världens bästa arbetsplatser!

ENSA verkar vara rätt tungt då, ska jobba i chamonix denna säsong så jag får väl se om jag lär mig någon franska då. Egentligen spelar det väl inte så stor roll för mig på vilken skola man pluggar på, bara utbildningen är internationellt godkänd så att man kan jobba på flera olika platser i världen, även om ENSA då kanske ger lite bättre förutsättningar för detta.

Tack!

Bersguide utbildning
drar upp tråden igen då jag är nyfiken.

Finns det någon motsvarande utbionding som någon kan länka till där språket är svenska norska eller möjligtvis engelska?
Har sökt litegrand men inte riktigt funnit vad jag letat efter.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp