Beslutsångest! hjälp mig att välja skidor!

PeeGee

Medlem
jaha, efter många "ooh dessa ska jag lätt ha!" ger jag upp!

Ska bumma 5 månader i Fernie i vinter så jag behöver nya lagg!

Först va jag inne på s7orna sen JJs, sen chetlers o nu börjar jag fundera på Line Ep pro. hhmm

Vill ha en skida som är lätt att svänga med eftersom jag gillar skogsåkning, dessutom gillar jag att svänga :lol:

Är ingen mästare på att jibba omkring i offpisten, men började lite smått förra säsongen och vill kunna leka rundor rätt mycket i år. Körde på ett par nordica blower förra säsongen, inte lätt att slänga iväg en 3a från ett drop med de dära ska ni veta :D. Droppar ganska mycket, dock inga "jamie pierre drop", men men...

Men vill samtidigt kunna köra i 500 knyck på ett fett berg och ta en sväng eller två utan att jag flaxar iväg som en fågel.

om de fungerar någerlunda i pisten hade det varit ett stort plus, dock inte nödvändigt.

Är en duktig åkare som köttar ganska mycket, väger 70-75.

Så va säger ni? Några förslag?

tackar och bugar för framtida hjälp.

// PG

Ja så länge du ska kötta i 500 knyck på ett fett berg utan att flaxa och ha ngn av de skidorna som du räknade upp där under dina fötter så får du hoppas att det är mjukt. Ingen av de skidorna trivs så otroligt bra i högre farter om det inte är tokdjup snö (och då kan man åka fort på nästan vad som helst). Men av de skidorna du har räknat upp så vore väl Bentchetler i 192 vara den mest "passande" till det du vill göra. Spana även in Moment bibby Pro 190.

Söker sj en liknande skida som du gör. Hoppas denna skida blir the money för mig. har tidigare kört på allt från Rossignol B-Squad Pro (järnspett....typ) till EP Pro (överkokt nudel) och börjar sakta men säkert hitta ngt bra som ligger ca i mitten.

Efter erfarenheter från skidorna jag körde på förra året så kan man sju säga att även mjuka skidor går att köra fort med. Dock blir den egna insatsen desto högre (både risk och energi) då man får dämpa och korrigera alla smällar sj ist för att bara plöja över dom som man gör med skida som B-Squad och Blower.

Vore ganska bra att få veta längd! Om du är under 185 är JJsen nog riktigta pärlor för dig.

Perkal sa:
Vore ganska bra att få veta längd! Om du är under 185 är JJsen nog riktigta pärlor för dig.
Kan nog vara ett fint alternativ. JJs är bra hårda under foten och löjligt mjuka i tip och tail. Den typen av flex verkar vara en älska eller älska att hata variant. Sj föredrar jag rundare flex just för att det känns som att mer av skidan tar upp smällarna och inte bara det styva partiet.

Om du är ute efter något lite bredare, eftersom du sneglat på BC och EPP, så kan jag röra till det lite extra med Moment Night Train och Fat-ypus I-rock, båda två klarar lite mer fart och stök än den genomsnittliga BC-jibbern :)

Alright! Tackar för många svar, jag är lite skeptisk till JJsen eftersom de är "så smala" ska ju trots allt till kanada, deep powder! Ett alternativ är ju att ta med mig mina blowers för de dagar då det är hårt och brant. Men vafan 3 par skidor på planet :O..

Har ett par k2 public enemy också jag ska ha med för att raila sönder (vet att det inte finns mycket till park i fernie).

Kanske blev lite missvisande det där med blåsa i 500 knyck, menade mer att de inte ska vara så där galet fladdriga att de inte har en chans i de hastigheterna, vet att ett BC-jibb skidor inte är till för den åkstilen, men finns ju de BC-jibb skidor som tål det bättre än andra.

Om jag formulerar det så här vill ha en skida som är kick ass till att bc-jibba med, droppa klippor, åka i skog kötta pillows mm och kan klara relativt höga hastigheter i viss mån.

Ett alternativ kanske är att ta med mina blowers och public enemy, beställa ett par bc-jibb från internet eller köpa på plats. Då har jag ju 3 par :P

PeeGee sa:
Alright! Tackar för många svar, jag är lite skeptisk till JJsen eftersom de är "så smala" ska ju trots allt till kanada, deep powder! Ett alternativ är ju att ta med mig mina blowers för de dagar då det är hårt och brant. Men vafan 3 par skidor på planet :O..

Har ett par k2 public enemy också jag ska ha med för att raila sönder (vet att det inte finns mycket till park i fernie).

Kanske blev lite missvisande det där med blåsa i 500 knyck, menade mer att de inte ska vara så där galet fladdriga att de inte har en chans i de hastigheterna, vet att ett BC-jibb skidor inte är till för den åkstilen, men finns ju de BC-jibb skidor som tål det bättre än andra.

Om jag formulerar det så här vill ha en skida som är kick ass till att bc-jibba med, droppa klippor, åka i skog kötta pillows mm och kan klara relativt höga hastigheter i viss mån.

Ett alternativ kanske är att ta med mina blowers och public enemy, beställa ett par bc-jibb från internet eller köpa på plats. Då har jag ju 3 par :P
Jag tror ju mer på att försöka hitta en bra deal här på feta skis och sedan köpa ett par beggade parklagg för en billig peng. Jag antar att Fernie har en "skidbytar-bod" som alla andra skidorter har.

Om du ändå ska till kanada så kan ju kolla på att beställa ett par PMgear Lhasa Pow 191 när du kommit fram (nu vet jag ju inte vad du har för budget iofs). Har inte kört dem själv men har aldrig nånsin läst en dålig review på dem. De stämmer nog inte överens med BC-jibb men de lär smiska på ALLT annat.

Senast ändrad:
Hehe, har precis frågat honom ;) men tack i alla fall :D.. Läste hans recension om dom på hans blogg från revelstoke :)..

PeeGee sa:
Hehe, har precis frågat honom ;) men tack i alla fall :D.. Läste hans recension om dom på hans blogg från revelstoke :)..
Va? Har jag missat detta? Vart? Svarar gärna på frågor men hittar ingen någonstans i gästboken eller på mailen? :/

hehe, kommenterade på din blogg tror jag :P Men kommer förmodligen köra på ett par chetler + dukes, blir billigare att köpa chetlers + dukes än att köpa utan binding på conrad. Nice :D

PeeGee sa:
hehe, kommenterade på din blogg tror jag :P Men kommer förmodligen köra på ett par chetler + dukes, blir billigare att köpa chetlers + dukes än att köpa utan binding på conrad. Nice :D
Ok, kommer med ett svar på pm imorgon anyways :)

hehe, schysst! Men la nysss en beställning på chetlers! Men kan va kul att höra din åsikt i alla fall :D

Fliker in.
Jag är ca 187 och väger 78 kg. Blir night train 186 för korta för mig?
Är ute efter samma egenskaper som PeeGee, men utan jibbet. Har varit inne som fan på BC eftersom dom är så billiga på Conrad, men börjar tvivla när jag läser alla recensioner om att dom är så pass jibbiga.
Vad tror experterna?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp