Beslutsångest!

Beslutsångest!
Isch, nu börjar jag bli trött på alla dessa orter man ska välja mellan! Har läst om de flesta orter i Österrike här inne, men kan inte välja!
Är där någon som vill välja åt mig?
=)

Mayrhofen? Är det värt att säsonga där?
Man vill ju ha ut så mycket av skidåkningen som möjligt, många svåra pister och offpiståkning. Samtidigt som utelivet ska vara bra! Kanske inte det lättaste att hitta det!

Sen vet jag att Saalbach har bra åkning och uteliv - men där är ju så dyrt! Om inte säsongarna har någon egen billigare bar...?

Om ni ska åka ner till Alperna nu i vinter - hör av er!
Min kompis som skulle med hoppade av (skit) så nu är man ensam som reser ner - hade varit skojigt att resa ner med någon annan!

Skriv gärna till mig - jag lovar att jag svarar!
svantiloop@sverige.nu

MVH/ Christian Carlsson

Beslutsångest!
En sak kommer före mycket annat när man ska välja ort.

- Höjden

Undersökningar visar att man ska välja en ort med mycket och bra åkning över ~1900 meter. Höjdmeterna därunder kan man i princip räkna bort sett till en hel säsong.
Givetvis kan man få bra förhållanden även därunder, men bara under korta perioder. Nån månad från mitten januari och till slutet av februari spelar det väl lite mindre roll, men senare på säsongen är det helt avgörande.

Saalbach exempelvis går ju fetbort i detta sammanhang. Med en högsta åkhöjd på runt 2100 meter är dåliga förhållanden snarare regel än undantag. Man kan ha tur under en chartervecka, men inte månader i sträck. Naturligtvis lär ju konstsnön ligga djup, men det kanske inte är det man är ute efter i första hand.

Sortera utan skam bort de orter som inte har åkning över 2500 meter. Då blir din lista kortare och du får lättare och välja.

Glöm inte att checka schweiziska orter. Finns nog en hel del guldkorn där.
Beställ katalog på http://www.graubuenden.ch

Beslutsångest!
Yoo..
Håller med Markus helt o hållet!! Mne jag skulle vilja gå ett steg längre och säga välj bort Österrike... Av samma skäl som Markus nämner.. Bergen är mindre och mer skandinaviska i sina former än sina kusiner i Frankrike o Schweiz..
Ett tips: Bjorn Olsson och hans polare här på Freeride sökte någon/några att dela boende med i Verbier. De hade en lägenhet från den 15 januari och framåt. Snacka med dem!
Verbier är ju dessutom ingen fel skidort precis.. Bättre än så blir det inte!!

/D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp