Besviken...

justemil

Medlem
Besviken...
Beställde min longboard från top12 för 9 dagar sedan och nu ser det ut så här.
Ska det verkligen se ut så?
Jag har kört helt vanligt på brädan och varit rädd om den eftersom jag haft den så kort tid.
Jag fick fel kullager när jag beställde brädan inte för att abec 7 eller abec 5 gör någon skillnad men rätt ska vara rätt eller? Fick rätt kullager efter några dagar men en då dåligt tycker jag.

Jag har monterat allt rätt så förstår inte hur det kunnat bli så. Det låter konstigt när man kör eller ja det låter väldigt mycket.

Någon annan som har fått något liknande problem?

Tack på förhand!

Besviken...
har du kört med eller utan risers eller någon typ av shockpads?

och har du kört den hårt eller har du bara glidit på den ?

Senast redigerad av en moderator:
Besviken...
okej, men det blir ofta så om man inte har någon typ av mellan lager mellan truckarna och brädan.

det ser inte ut som någon större fara så lägg lite kartong under truckarna så skyddar det lite iallafall :)

Besviken...
Jo men det låter som hela brädan kan gå sönder när som när jag kör.
Jag menar har bara haft den i 9 dagar och om du ser på bilden så har trucken ''grävt'' sig in i träet.

Besviken...
jo men trucken gör de utan shockpad eller risers eller ngn typ av skydd.

men att den låter som att den ska gå söner, känns konstigt. men försök att beskriva hur ljudet är och om du kanske kan höra vart det kommer ifrån

Besviken...
Låter som det kommer från hjulen, precis som om ett kullager håller på att gå sönder, sen så knakar det typ när man svänger. Precis som om ett av hjulen är miss format.

Besviken...
okej, när det svänger kan det vara busingen som glider mot metallen (ingen fara jobbigt dock har samma sak på ett av min par med tuckar), om det nu är det.

men prova att byta kullager eller något sånt, det är jag mer osäker på.
svårt att göra sånt här över datorn :P

Besviken...
Vad tycker du jag ska göra? fortsätta köra eller?
Det är precis som det hålen är för små för truckarna. Eftersom dem grävt sig in i träet.

Besviken...
okej, det va konstigt.

är det någon skriv/mutter som är lös? ( inte så troligt, men värt att kolla )

du kan ju "inspektera" hjulen efter fel/olikheter och såna saker?

kollar axlarna som hjulen sitter på om det är något med dom?

"inspektera" brädan efter fel eller såna saker?

kan ju börja med såna saker, annars är det kanske inget fel och du får lov att leva med ljudet om du inte hittar felet.

Besviken...
jo men dom gräver in sig bara för att metall är hårt och trä är mjukt.

Besviken...
jo har kollat allt , har skrivit ett mail till top12 och tills jag får svar så kan jag ju åka.
Ska testa att skruva ihop allt igen.
Tack för allt. Skriv om du kommer på något som kanske kan vara till hjälp.

Besviken...
okej , det e lungt här på freeride hjälper vi varandra :)

visst de ska jag göra :)

Besviken...
Det är som såhär... truckarna är plana på ovansidan för att truckar ska egentligen sitta på översidan, sen har dom spaceat till det på undersidan med att trycket sticker ut, så när man kör dropthru brädor så ska man använda sig av risers

oscthumb.php

http://www.sickboards.nl/loaded-risers-p-996.html

Det är inget som behövs och det är inte alls farligt och till 100% inte det som låter

Provat att smörja upp bussningar och pivotcupen?

Sen om man köper en bräda för 1600kr så bör man inte förvänta sig att det är någon värsting ;)

Besviken...
Okej, nej det förväntade jag mig inte men min kompis köpte sin bräda för 1200 och hans låter inte som ett rent helvete när man kör. Kanske jag borde fått med risers eller?

Tack så mycket!

Besviken...
Att truckarna knakar är helt normalt, i princip alla gör det. På vissa försvinner det när man kört in dem och på andra stannar det kvar. Det är en kombination av att bussningarna gnider mot metallen men främst är det hangern som rör sig i pivotcupen. Det aboslut lättaste sättet att lösa detta är: Skruva loss hangern (den hjulen sitter på) och i det hålet på truckarna som den trycks ner i så river du i lite wax från ett stearinljus eller skrapar lite på en tvål, fyll upp några milimeter och tyck sen i hangern och "gotta runt". Om du vill vara säker på att ljudet försvinner kan du även smörja in bussningarna med lite olivolja eller dylikt (Någon naturlig olja för petroleum baserade kommer äta upp bussningarna). Tänk på att oljan kommer göra så att det fastnar en del skit på dem, men det är bara estetiskt och påverkar inte deras funktion.

Om det fortfarande låter som att brädan är trasig när du rullar på den så bör du kolla dina kullager ordentligt.
Man kan göra egna shockpads väldigt enkelt med lite gummimatta som du kan köpa på biltema/classe etc. det är bara att skära till dem så att de ligger mellan trucken och brädan. Gör detta så ska du se att din bräda blir som den borde vart från början ;)

Besviken...
försökt läst igenom det mesta, men kan ha missat.
1. aelgen har rätt med pivot cupen, dra i lite tvål (inte flytande!) i den så är det snabbt fixat
2. Att nåt låter som det håller på att gå sönder kan vara två saker.
2a) Det kan vara hjulen som studsar mot asfalten när du rullar, typ smågrus osv.
2b) Det kan också vara en washer (platta som sitter bredvid bushingsen) som studsar mot kingpin och/eller baseplate när du rullar. Detta kan fixas genom att du skruvar åt kingpinen lite ;)

Tillbaka
Topp