Big Daddy - Vansinneslagg?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej alla barn!

Jag är lite sugen på att skaffa mig ett par
renodlade offpist-lagg som komplement till mina Völkl AX4 188 cm (samma skida som G4). Eftersom AX4:an fungerar bra i pisten så är pistegenskaperna hos de nya laggen hyfsat oviktiga. Jag är 181 cm lång, väger 90 pannor i naket tillstånd och kör hyfsat stora svängar. Jag brukar gilla skidor som är lugna och stabila. Många skulle säkert kalla mina favoritskidor för träiga, döda eller bara tråkiga... :)

Själv hade jag tänkt mig något med en midja på ca. 95mm och en längd på 185-190 cm. Modeller som jag tittat på är Dynastar Legend Pro, Völkl Explosive och Atomic Sugar Daddy. Men jag hittar inga i min längd till ett vettigt pris.

Det som ställer till det ytterligare i beslutet är att jag fått ett rejält bra pris på ett par Big Daddy 04/05: 3.000:- (utan bindning). Haken är ju bara att laggen är helt sjukt stora! 107 mm under tassen är inte riktigt vad jag hade
tänkt mig...

Fungerar Big Daddyn bra i skräpsnö, slask och annat skoj. Eller är det bara i bottenlöst puder som den är användbar?

Finns det någon med empirisk erfarenhet av dessa bjässar som kan komma med lite kommentarer? Just nu känner jag mig lite lagom bländad av det låga priset. I slutändan vill jag ju trots allt ha ett par användbara lagg...

Har det verkligen betydelse hur breda skidorna är om du adrig kommer åka pist med dom... Har
man lyxen så ska man väl utnyttja den?
Jag tror mycket på big daddy (trots namnet) atomic gör tots allt bra skidor, jag tror head monster
103 kan vara klart aktuell också. Sedan går ju snacket om att völkl gotama 05 har blivit mycket
styvare (mer en völkl skida alltså).

Appropå titeln: kolla in line prophet... det är en vansinnesskida...

Lycka till/Kalle

Har kört första dagen pa mina nya Big Daddy idag (i andermatt), och jag kan lova att du inte blir besviken!! Dom är grymma att carva stoora svängar med, sa länge det inte är isigt. Pucklar och skräpsnö är bara att damma rakt igenom! Vindpackad offpist har jag för första gangen haft riktigt kul i. Köp dom! mvh Johan

Tillbaka
Topp