Big stix 84 eller Monster 85

Hans_Lundblom

Ny medlem
Är det någon som har provat HEAD MONSTER IM85 179 cm och FISHER BIG STIX 84 180 cm.
Jag har ett par Völkl G4 188 cm och funderar på att köpa någon av ovanstående skidor som komplement till dessa eftersom jag tycker att G4orna inte fungerar så bra i djup lössnö. Dessutom så tror jag det skulle var bra med en kortare skida när man åker där det är dåligt med utrymme tex i skogen. Anledningen till att jag funderar på just dessa skidor är att jag kan få dem till hyfsade priser. Jag vet inte heller om jag vill ha en bredare skida eftersom de även ska funka hyfsat i pist.

Hasse

Jag har provat båda de skidor som du nämt och jag tycker att de är ganska likvärdiga. Jag fick en känsla av att Head-skidan var lite mer lättsvängd i pist, men det kan ju vara induviduellt.

Hej!

Vill verkligen klargöra från början att jag INTE menar att vara otrevlig eller ironisk. Men är inte denna fråga mer lämplig under rubriken "Hopp & åkteknik". Det kan väl ändå inte vara värt pengarna att ha ett par G4:or för piståkning eller "lite lössnö" och ett par iM85 exempelvis för "djupare lössnö". Det borde ju vara mer kostnadseffektivt att bättra på tekniken tycker jag det låter som...eller köpa ett par `Völkl Gotama` e d istället...då blir det ju en reell skillnad i alla fall.

// Pork

Jag har åkt en hel del lössnö i mina dagar har tex varit en säsong i Utah och åkte då på ett par Völkl P9 vilka jag tyckte fungerade utmärkt. Så det är inte så att jag har dålig teknik men det kan vara så att G4orna är för styva för mig i pudret (jag väger 73 kg). Kanske skulle de vara bättre för mig i 178 cm eller att jag köper en mjukare skida. Jag tycker att G4 fungerar väldigt bra i pist, ett par decimeter lössnö och uppkörd lössnö och jag gillar värkligen dess suveräna ingrepp. Jag kan hålla med om att det låter lite konstigt att ha ett par G4 för mestadels piståkning och ett par IM85 för lössnö. Men tanken är att om jag hittar ett par andra skidor som ger ett bra flyt i lössnö och samtidigt har ett bra isgrepp så säljer jag antagligen G4orna.

Hasse

Ok...jag förstår. Låter ju rimligt att dom kan upplevas som för styva p g a din vikt. Tror dock att du själv har svarat på din fråga, d v s, du kanske skulle ha ett par kortare G4:or. Det finns ju nämligen en viss risk att du inte gillar monster 85 efter att du åkt på G4 som jag förvisso lyckats att INTE prova, konstigt... Men enligt alla utsagor så är ju G4 den optimala allroundskidan med ett grymt bett även i pisten. Monster, vilka jag däremot testat alla varianter av är nog inte riktigt av samma kaliber. Jag syftar då här på iM85:ans isbett i förhållande till G4:ans....i övrigt skiljer det ju inte sååå mycket vad beträffar övriga mått. Men för all del, testa gärna iM85 dom är ju magiska i de flesta snöförhållanden utom i stenhård pist, inte värdelösa dock, men knappast i klass med G4 som sagt.

P9 i Utah sa du...skönt att höra i dessa tider, där det enda som räknas är hur breda skidor man har ;)

// Johan

Jag har kört mina Monster 85 i de flesta snöförhållanden ,dock inte i djupt puder :-(. De är utmärkta allroundverktyg och hanterar alla förhållanden med glans (även isig pist). Men jämfört med ett par renodlade "lössnöskidor" är de både hårda och vridstyva. Detta gör att de knappast är optimala i "Utahpowder" där en mjukare skida sannolikt är roligare...

Vad jag säger är inte att Monster 85 är en dålig skida i lössnö, bara att man inte får samma känsla som på en mjukare skida! Skulle JAG ha förmånen att bara åka lössnö skulle jag välja en annan skida! Men för de blandade förhållanden vi oftast möts av i såväl Norden som Alperna är Monster 85 ett utmärkt val.

MVH/MM

PS! Cappen (ytskiktet) på Monster 85 2002/2003 är dåligt. Jag har reklamerat ett par skidor och mitt andra par håller på att släppa i nosen... DS.

Jag håller med de som säger att du G4:an antagligen är strået vassare rakt över än Monster och ännu mer än BigStixen. Jag tror inte någon av dessa skidor kommer upplevas riktigt lika bra som G4an.

Personligen har jag kört G4 i alla längder utom 168 och dessutom en del på Völkls bredare skida V-Explosiv. Jag är dessutom lätt, 66 kg, och egentligen inte någon superfantom i lössnö (men har hyfsad koll på piståkning). Jag tycker generellt att skidor som 198 G4 eller 190 Explosiv kan vara lite tuffa när man delvis går igenom (dvs hårt under och ett halvtjock löslager där man skär igenom ibland), men i båda fallen är det inga problem när det blir bottenlöst. Möjligen är kan de upplevas dyka lite, men det är väldigt marginellt. Är det bökig mjuk snö och man kör lite fortare är rent av Explosiven (som normal är en lite bockig skida) enklare på grund av att den har mindre skärning.

Jag fattar alltså inte riktigt varför du tror att G4 är för styv just när det blir bottenlöst? Kör du kortsväng och har problem att få runt skidorna? På P9-tiden (har själv haft 4 par P9) åkte man ju väldigt mycket långsammare och "pumpade". Nu låter man i allmänhet mer skidan gå och åker större svängar och snabbare. Även i skogen är den moderna tekniken att (våga) låta skidan löpa och luta in kroppen lite. Moderna skidor flyter så mycket bättre och klarar snabba riktningsförändringar även om de är "stora", men man måste som sagt ge skidan lite fart. Det är extremt viktigt att man i ala fall låter skidan "löpa" (skära, göra sin egen sväng etc) när den passerar fallinjen, sedan kan man om det är tight trycka till lite och sladda runt. Att försöka sladda en modern skida från kant till kant är att göra det väldigt jobbigt för sig. Kort sagt, har svårt att se att det skulle vara styvheten hos G4:an du har problem med. Det borde yttra sig mer i andra situationer än just bottenlöst.

Givetvis kan du välja en 178 G4. Det är en riktigt rolig skida (se min recension där jag diskuterar de olika längdernas egenskaper). Dock är 178:an knappast bättre i lössnö om det inte är extremt tight (och flackt). Jag håller med någon av de som skrev tidigare om att du möjligen borde kolla över din lössnöteknik. Nyckeln är att våga släppa på lite och släppa ut skidorna vid sidan av kroppen.

Vill du verkligen ha ett komplement för bottenlöst skulle jag gå på nå`t betydligt mjukare och bredare, säg t.ex. Pocket Rocket 185 eller 175 eller nåt ännu bredare.

HitMe

Jag åkte på G4:an förra säsongen och iM85 under första delen av den här säsongen. Om man jämför skidorna så tycker jag att iM85 är klart bättre offpist och G4:an strået vassare i pisten.

G4:an fungerar i offpisten men kräver som många skriver en del fart för att fungera. I stökig och tight terräng kan det kännas olustigt att peka spetsarna rakt ner i i fallinjen. I dessa lägen upplever jag iM85:an som klart bättre.

//Herman

Ska du ha ett par OP skidor så håller jag på Asteroider, Sugar Daddys eller om du vill vara lite mer allround Scrattch.

Har kört alla i vinter och förutom Sugar Daddys så funkar dom lika bra i pist som i bottenlöst puder.

Scratchen är grymt fartstabila även i hårt underlag.

Asteroiderna är nog dom bästa allround skidor som jag kört, går lika bra i kortsväng som i skärande svängar.

Sen har jag ett par Kästle XTZ när man tröttnar på att åka tokfort och vill carva lite...

Men G4`an är också en mycket trevlig skida, kört lite på den tidigare, tål att gasa med är väl bästa utrycket och liksom scratchen otroligt fartstabil.

Varken monster eller Stixen har tilltalat mig särskilt mycket när jag provat dom...

Men ska du satsa på ett par skidor så föreslår jag scratchen, kan du tänka dig ett par i pist och ett par riktigt feta så SD och ett par supercarving lagg med "3 cm" skärningsradie :-)

Ska du köra enbart svenska förhållanden så är det kanske inte helt lyckat med en ren puderskida som sugar daddy utan du bör nog ha något som går att svänga i bristande skare och vindpackat... ;-)

Hej!

Var nere i alperna under nyår och provade BigStix84.
Jag blev helt enkelt fast för dem, så jag köpte ett par.
Jag tycker de är helt underbara i offpist, fungerar utmärkt i pist om man får ösa på som man vill.

Ska upp till Åre under påsk,
vi får väl se om jag gillar dessa skidor efter slasken nerför störtloppet.

Ha det!
johan

Hej igen!

Precis som HitMe tror jag att ett par Salomon PocketRocket (eller liknande) är ett utmärkt komplement till dina G4. PR är extremt lätthanterliga och roliga i mjuka förhållanden. De lyfter skönt i lössnön och svänger med blotta tankekraften, du lägger tre svängar där andra lägger en! Perfekt i tajt skogsåkning! Vansinnigt roliga skidor så länge underlaget inte är hårt och farten inte allt för hög. Ett bra komplement till G4orna.

MVH/MM

Helst så skulle jag villa ha ett par skidor som funkar till allt. Fick jag välja så skulle jag ha ett par skidor som påminner om G4orna men har bättre flyt. Jag vill helst inte ha ett sämre isgrepp men stabiliteten kan jag ge lite avkall på om de istället flyter bättre. Känner ni till någon skida som uppfyller dessa krav.

Hasse

Tjaa...den perfekta allroundskidan har nog ännu inte lämnat skidpressen...

Intressant är dock hur skidans hårdhet (flex) påverkar åkegenskaperna. Och här är noterbart att skillnaden mellan två par skidor av samma modell och längd kan vara betydande!

Jag är inne på mitt andra par Monster 85 denna säsong, det första paret reklamerades efter "capsläpp" på sidan. Det senare paret är märkbart hårdare än det första! För mig passar det utmärkt eftersom jag med mina 90 kilo belastar skidan tyngre än de flesta.

Min nuvarande hårdare skida går snäppet bättre i hård pist men behöver också lite mer fart och kraft för att "dansa". I utanförpisten är förhållandet detsamma, men utdelningen är god och jag kan hantera de flesta fören med hedern i behåll. Skidorna kräver dock att man kör på skär (i lössnö är detta iofs. mer diffust begrepp...) , att sladda sig runt fungerar naturligtvis men då är skidorna trista och lätt bångstyriga. Är det trångt eller för brant för att (våga) stå på är lösningen helt enkelt avslastning, hoppsväng för att initiera svängen och sedan förhoppningsvis på skär ur...

Så dessvärre är det även så att till synes lika skidor kan vara olika pga. av variationer i tillverkningen. Men i normalfallet är en kortare skida gjord för en "lättare" åkare (både ur tyngd- och körperspektiv) och blir därför lätthanterligare i lägre farter. Kanske mer beroende på sitt mjukare flex än kortare längd...

MVH/MM

Tillbaka
Topp