Big Pen eller Sevun?

visu

Medlem
Big Pen eller Sevun?
Funderar på att köpa nya skidor och behöver lite köpråd.. Har de senaste säsongerna kört på 3 olika gotama (190), de två första ersattes efter dels knäckning och dels tappad bindning (KÖP ALDRIG MARKER FREE!)... Kör även ett par K2 Seth telemark. Är ca 180 lång och väger 67 kg.
Det jag just nu är mest sugen på är sälja sethen, sätta på telis bindning på gotaman och sen köpa antingen ett par extrem big pen 187 eller ett par black crows sevun 191. Har åkt völkl i stort sett hela livet så lite osäker på att byta märke, men vore ju samtidigt kul att prova nått nytt.
Är nog mest sugen på Sevun men läst att de ska vara rätt hårda, osäker om jag ska klara av dem. Någon med erfarenhet? Svårt att hitta vettiga recensioner..
Big Pen har jag läst lite mer om, verkligen fått bra kritik, men lite osäker på kvalitén?
Sen gillar jag å hike-a en del också.. Vet inte hur bra det funkar med big pens rocker?
All form av feedback och/eller köptips uppskattas.. Men vore kul med nått fetare än gotaman.

Big Pen eller Sevun?
Åka skidor och MnO & co har testat Sevun, läser man deras utlåtanden är du alldeles för lätt för att ens fundera på den.

Big Pen eller Sevun?
Big pen är fantastisk. Har själv åkt völkl mycket och tycker stabiliteten återfinns i big pen. Vad gäller kvalitén så verkar mina än så länge hålla riktigt bra. Jämfört med gotaman som trillar isär av sig själv så är väl det mesta plus.

Dock, hike/a med big pen blir sköna träningspass. De är stora och tunga som stryk när det inte lutar åt "rätt" håll.

Kan tyvärr inte jmf med Sevun.

Big Pen eller Sevun?
Har nu åkt drygt 2 veckor på mina Big Pen och kan bara säga att leendet sitter som klistrat
Skidåkningen har aldrig varit roligare än nu med B-P.
De är grymt stabila men samtidigt ger de en härlig kontakt med snön hur än underlaget och farten må vara.
Sladda,carva,Svensk blåis resport o puder gör den bättre än någon annan Fatski jag provat.
Köp du blir nöjd,jag lovar ;-)
Mvh Musse

Big Pen eller Sevun?
Köp Sevun om du kan få tag i dom. Inte det enklaste. Dom är väl mer eller mindre slutsålda i hela världen och det kommer inte tillverkas fler i år.

Big Pen eller Sevun?
Är i chamonix just nu å sevun är totalt slut här, skrattade åt mig när jag frågade efter dem.. Tror faktiskt Big Pen passar mig bättre också, nu är bara frågan om jag ens kan få tag på dem.... Några tips?

Big Pen eller Sevun?
Jag gillar Sevun skarpt men den kräver i utgångspunkt en lite tyngre och stark åkare. Så tror tyvärr att du kanske är lite för lätt för dom om du inte har väldigt god teknik.
Vet att det kan vara lite småsvårt att få tag på dom eftersom att det inte tillverkas flera i år. Men här finns de iaf kvar ifall du skulle vara intresserad:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_320_397&products_id=7137

Men är du i Chamonix så skulle jag råda dig att gå till något ställe och provåka dom först innan du bestämmer dig. Black Crows kommer ju från Chamonix så det borde ju inte vara något stort problem att hitta någon butik som har Sevun som demoskida.

Big Pen har jag inga egna erfarenheter av så dessa vill jag inte uttala mig om än

Big Pen eller Sevun?
Sevun fanns i en butik (Neige adventure, onthemountain.ch) i Nendaz för två veckor sen, det 1-1.5h från Chamonix.
Tror inte dom säljer, men om du verkligen vill köpa den så kan det ju vara värt att ringa först. Dom hade ett par inne.

Big Pen eller Sevun?
tack för tipsen, men va bara en vecko-session i Chamonix tyvärr.. Lite gett upp på Sevun å börjar överväga om det ens är värt att köpa nya lagg den här säsongen. Ska till Lofoten å knata senare på säsongen å då känns det inte ultimat med varken sevun eller big pen (inte nuvarande gotama m. duke heller iofs)... Man skulle ju iofs kunna sätta telisbindning på gotaman å gå på dom å lämna eventuellt nyköp hemma..

Hursomhelst, någon som vet om Extrem kommer tillverka Big Pen även till nästa säsong? Inte sett nått från dem på den svenska skidmässan (vad det nu heter) eller ISPO som freeride täcker just nu.

Big Pen eller Sevun?
förhoppningsvis tillverkas de även under nästa säsong, annars kan du nog hitta restpar lite här och var på vårrea eller höstrea, eftersom det nog är svårt för butikerna att bedöma rätt mängd skidor att ta in av en tokfet modell som är ny för säsongen..

min egen erfarenhet av big pen (en dag i åre) är att den är tokgrym! flöt grymt bra i den lössnö som gick att hitta, gick bra att få upp på skär i isig pist (även om det tar lite extra tid från sväng till sväng pga bredden) och var allmänt asrolig.
att ha den som turskida är nog inte att rekommendera dock, tack vare den extrema skärningen..

jag vet att en hel del folk har sneglat på K2 hardside som turskida, kollat in den?

Big Pen eller Sevun?
om du är i Chamonix , gà in pà Snell o làna ett par BigDump eller ett par Salomon Rocker, béda är sjukt roliga. Personligen föredrar jag Rocker lagg. men dom är ju inte lika bra i pisten, men jag försöker hélla mig utanför den ialla fall.

Big Pen eller Sevun?
Är inte alltför positivt inställd till rena turskidor/mer turinriktade skidor, har hellre ett par som är riktigt kul utför så får man kämpa lite uppför, alltid värt det.

Tillbaka
Topp