big trouble / mojo 90?

Grilljanne

Aktiv medlem
big trouble / mojo 90?
tjapp,
jag undrar om det är någon som har nån erfarenhet gällande dessa två skidor..?
Skulle gärna vilja veta deras svagheter ´respektive styrkor...
Är nämligen så att jag funderar på att köpa någon av dessa två tills nästa säsong, (blir alltså förra årets modell, 06:an), men är tveksam till vilka jag ska välja...

Det jag vill med skidan är att den ska vara ganska allround o fungera hyffsat överallt, d.v.s. i pisten, parken o offpisten...
Helst ska den ligga på runt 90mm i midjan, så att de flyter hyffsat offpist, men ändå funkar ok i pisten + att den ska ha twintip så man kan åka lite park med den också...
Så det första jag undrar är om någon här har någon erfarenhet av nån av dessa två skidor? Och annars om nån vet något bra alternativ som är rätt lik de här två...?

Hittar bara 1 (!) recension på big trouble:n här på freeride...inte så mkt att gå på direkt...

Aa just det.. jag väger ca. 70kg och är väl 1,76 lång ungefär...
/simon

Senast ändrad:
big trouble / mojo 90?
Jag körde på Mojo 90 förra säsongen och jag är helnöjd. En skida som fungerar riktigt bra i pisten, inte alls svår att få upp på kant även fast den ändå är 90 mm bred. Stabil i parken, dom fick tyvärr inte smaka så mkt puder med jag tror att dom funkar fint för svenska puderförhållanden iaf.

//Stefan

big trouble / mojo 90?
Tycker att Mojo 90 helt klart är en bättre skida, du har helt klart bättre känsla i mojon. Big T tycker jag känns lite klumpig och inte alls lika lättåkt i pist. Utanför är det ungefär samma känsla. Är inte i parken så mycket fö att kunna bedömma skillnader där....akulle helt klart valt Mojo 90. OM du dessutom lägger till hur skidtesterna har gått dom senaste 3 åren så är det givet att du ska välja mojon. Head bygger jäkligt bra skidor just nu.
Välj 177 längden....
Jag är 178 och väger 80 kilo.

big trouble / mojo 90?
Jag har bara kört på Mojon av de två, men vad jag har förstått så skall BT:n vara ganska plankig och fladdrig i uppförandet så jag hade inte satsat på den om jag hade haft likadant utgångsläge på de båda skidorna. Men nu har jag inte det utan jag har faktiskt åkt på Mojon och jag fullkomligt älskar den! Riktigt lekfull skida som man kan ösa mycket med, köp den!!!

big trouble / mojo 90?
okej, tack för svaren...det låter som ni tycker mojo:n är den bättre av de alltså... kanske får bli ett par sånna till i vinter då ;D
De kostar väl ungefär lika mkt också vad jag förstått..?

Nån som har lite mer erfarenhet av big trouble:n och kan berätta lite mer? Hittar inte så många recensioner om den som sagt.... Eller nån som kan rekommendera någon annan skida som ligger i den prisklassen eller billigare och har ungefär de måtten som mojo 90:n och big trouble:n har?

Senast ändrad:
big trouble / mojo 90?
Denkas sa:
ett annat bra tips är att kolla recensioner, vet ej om de finns... men kolla
mm men hittar som sagt inte så många om big trouble:n... har läst ganska många om mojon, men skulle gärna vilja veta lite mer om big trouble:n.......nån?

Senast ändrad:
big trouble / mojo 90?
Jag körde på Big T i vintras. Var inte så nöjd med dem. De bet inte alls när det blev hårt. körde främjandets (huga) alpinvecka (ettan) på dem. inte speciellt lätt att köra kortsväng på dem. Körde på mojon året före det och det är väldigt stor skillnad. Big T är väldigt plankig och gillar bara när det är uppkört och slagigt. Mojon kan du köra väldigt mycket oftare. Gillar Mojon mer som alla andra här.

körde en hel del offpist med Big T o de funkade helt okej till det. som inga problem men de är lite tröga tycker jag. Eller så är det jag som är lat, vet inte vilket. Plus att Big T väger mycket, för och nackdelar med det.

Jag är 180cm o 70kg. Gillar att köra på längre skidor så jag skulle satsat på över 180 på båda skidorna vilka du än väljer.

big trouble / mojo 90?
Om du bara har 2 val, trouble och mojo så ta trouble!
Jag har inte testat trouble bara mojo 90 och jag tror de räcker för mojo 90 är fan de sämsta jag kört och jag har faktiskt ägt salomon crossmax 77, ni som kört på de salomon skidorna förstår vad jag menar... Mojon gör bort sig totalt nästan överallt. Jättefula, ofartstabila, inget bett alls och känslan = NOLL Och för att inte glömma pisten, där fungerar dom inte alls till skillnad mot liknande skidor som är mycket fetare. De har hyffsat flyt om man jämför med pistskidor men absolut inga skidor jag skulle införskaffa som offpist skidor. Parken vet jag ej. sammanfattning: TA INTE MOJO90 FÖR GUDSSKULL!!!!

Senast ändrad:
big trouble / mojo 90?
PeAC sa:
Jag körde på Big T i vintras. Var inte så nöjd med dem. De bet inte alls när det blev hårt. körde främjandets (huga) alpinvecka (ettan) på dem. inte speciellt lätt att köra kortsväng på dem. Körde på mojon året före det och det är väldigt stor skillnad. Big T är väldigt plankig och gillar bara när det är uppkört och slagigt. Mojon kan du köra väldigt mycket oftare. Gillar Mojon mer som alla andra här.

körde en hel del offpist med Big T o de funkade helt okej till det. som inga problem men de är lite tröga tycker jag. Eller så är det jag som är lat, vet inte vilket. Plus att Big T väger mycket, för och nackdelar med det.

Jag är 180cm o 70kg. Gillar att köra på längre skidor så jag skulle satsat på över 180 på båda skidorna vilka du än väljer.
okej, men jag har hört att mojon också väger en del... stämmer inte det eller väger big t ännu mer?
Jo, jag gillar också lite längre skidor, men eftersom jag är 1,76-1,77 ungefär så finns det inte så mkt mer än 1,76-längden att välja på... och då får jag ju ändå en skida som är lika lång som jag själv...1,86 som verkar vara nästa längd kommer nog bli rätt långt om jag ska hålla till i parken o skutta lite...

big trouble / mojo 90?
Har åkt båda, tycker det är ett hyfsat dött lopp, skulle kanske ta M90 om du ska köra mycket park tack vare att det är mjukare flex och den är lite lättare, och tack vare att du inte är så stor skulle jag också välja 176 längden om det inte är powderslaying som gäller enbart.
Kroppslängd funkar bra till allt imo.

big trouble / mojo 90?
jag är inte så glad för big trouble, jag åker själv på troublemaker och älskar dem, men big trouble har inte alls de egenskaperna jag vill ha, kändes för klumpiga (funkar i superpipe då du vill ha mer styvhet) . I 90 mildja är 1080 gun min favorit, gå up lite till och välj SV om du vill ha mer puder.
har inte testat mojo 90

90 i midja är för övrigt lite för mycket om du åker mycket park om du frågar mig, men det är en smaksak

big trouble / mojo 90?
Jesper-at-tahoe sa:
jag är inte så glad för big trouble, jag åker själv på troublemaker och älskar dem, men big trouble har inte alls de egenskaperna jag vill ha, kändes för klumpiga (funkar i superpipe då du vill ha mer styvhet) . I 90 mildja är 1080 gun min favorit, gå up lite till och välj SV om du vill ha mer puder.
har inte testat mojo 90

90 i midja är för övrigt lite för mycket om du åker mycket park om du frågar mig, men det är en smaksak
okej. jo jag håller med om att 90mm är lite för mkt i park... det tycker jag med. det är därför jag mest kommer att använda mina mad_trix till park, men jag ändå kunna använda mojo:na då och då i parken, t.ex. om man har åkt på de hela dagen och vill avrunda dagen i parken liksom och inte orkar åka o byta skidor...

tack för alla svar! jag tror jag har bestämt mig.

big trouble / mojo 90?
JonathanO sa:
tänkte bara säga att prisskillnaden mellan dom två är rätt stor då man kan köpa big trouble (som jag också tror är den bättre skidan) på sportconrad för npgra tusenlappar mindre inkluderat bindning. http://www.sportconrad.de/englisch/Index.asp
jo det är sant, men jag har fått tag i ett par mojo 90, helt oborrade och nya från en privatperson för typ halva priset av nypriset...

Tillbaka
Topp