Bil till Alperna

Dexter

Ny medlem
Bil till Alperna
Tjena! Jag och två goda vänner ska ta bilen ner till Alperna. Vi har inte bestämt vilken väg vi ska åka. Antingen Göteborg-Kiel eller
Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden.
Första etappen är förmodligen St.Anton, dit har jag hört att det är 100 mil från kiel.
Vet någn hur långt det är från Puttgarden.
Finns det någon bra vägkarta på nätet över Europa, alperna?

Bil till Alperna
Tja!

En annan idé är att ta Trelleborg-Travemünde så kommer man nästan direkt på 7an som tar dig rakt igenom tyskland ner till St. Anton!
Det skall jag göra iaf =)

Ha det!

Bil till Alperna
Jag kommer med ytterligare ett förslag.
Har åkt sträckan några gånger och vi kör alltid bron och sedan genom Danmark. Sedan följer du 7:an och kommer rakt till St. Anton. Jag tror att detta är den "officiella" vägen, har åkt med olika folk och alla har kört denna väg.
Trevlig resa!

Bil till Alperna
jag vill inte vara en besserwisser, men
faktum är att den "officiella" vägen, dvs 7:an, är bade längre och krangligare än 9:an. jag harvade förut ocksa pa 7:an pa alla resor mellan sverige och alperna men upptäckte först efter att skaffat bil med navigation att 9:an är bra mycket närmare, mindre trafik (= mindre stau) och man slipper stora delar av mittelgebirge (=mindre risk för daligt väglag). att alla andra kör 7:an vet jag inget om... folk har väl fortfarande fördomar om östtyska vägar eller sa är de bara daligt informerade.....

Bil till Alperna
Lyssna på spook. A9 är bästa vägen. Avprovat och klart.

Speciellt bra funkar det om man tar nattfärjan Trelleborg-Rostock. Avgång runt 23.45 och ankomst i Rostock vid 6-tiden. Sen drar man genom Tyskland under dagen och är framme i Tirol vid.. 17-tiden kanske om det flyter på. Med rishög ala 245 alltså.

Bil till Alperna
jepp! kör med friktionsdäck och helst skall väl man ha snökedjor med ocksa vid eventuella passövergangar, annars kan polisen bli sur....

Bil till Alperna
Snökedjor är tips om du ska genom Schweiz då dom ibland har kontroll i passen... Och har du inte kedjorna med så får du glatt köpa, brukar så folk och sälja. Och då diskuterar vi inte biltema priser!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp