Billiga flyg och transfer till Val Thorens

rossnicke

Ny medlem
Hej

Vi är tre killar som ska ner till Val Thorens v.5
Vi har bokat med UCPA men valt att ta oss ner själva. Lite drygt med buss ändå från Dalarna.

Någon som vet vad som är billigast och hur det med anslutningsbussar från flygplasterna ?
Har hittat bussar från Geneve till Val Thorens. Men var lite väl dyrt.

Är det billigare att flyga till Grenoble eller Chambery och ta buss därifrån vilka bolag flyger med mera ? Eller ska man fixa en hyrbil där nere kanske?

Tacksam för svar från er som tagit er ner på egen hand hur ni gjort?

Mvh. ROSSNICKE

Visst går det att ta sej för egen maskin till dom franska orterna i Tarentaise.
Reguljära bussar med hyfsad turtäthet på fredag lördag och söndag. Geneve är det enklast. Från Lyon går det men inte lika täta turer. Alla bussar upp till Val Thorens har byte i Moutiers
Från Grenoble och Chambery går det inga direkförbindelser. Det är små flygplatser som i huvudsak används av charterflyg i helgerna. Biluthyrare finns men har begränsade öppettider.

Hyrbil från Geneve eller Lyon är det enklaste men också dyraste sättet
Hyr man bil i Geneve är det avsevärt billigare att hyra från den franska sektorn. Man chekar ut som vanligt men går igenom till den franska sektorn. Men då skall man veta att motorvägsavgiften i Schweiz inte ingår i hyrpriset. Man får leta sej in i frankrike på mindre vägar, blir man stoppad av snuten utan motorvägskvittot på rutan får man böta ett rejält belopp.

Alla hyrbolag har vissa inskränkningar beträffande ålder. Dom tar även extra betalt för skidkit till bilarna. Snökedjor är obligatoriskt på vägen upp till Val om vädret kräver.

Att tänka på vid egen transport.

Ca 20 mil enkel från Geneve. Något närmare från Lyon. Snökaos är inte ovanligt under tidig säsong. Vägen kan vara avstängd. Fransoserna kör som krattor i halt väglag.
Ingen tar ansvar för att ni kommer fram. På plats skall man hitta en gratis parkeringsplats vilket år nästan omöjligt på dom större orterna.

Mitt råd är, boka om er resa till att innefatta transport, det blir mycket enklare och billigare och någon annan löser ev. problem

Senast ändrad:
Hejsan.
Jag och mina kompisar har också tänkt åka till val thorens i vinter. Jag har kollat upp en hel del och jag tror det billigaste blir att flyga till Geneve (eller paris om man lyckas hitta något jätte billigt flyg dit) och sen åka tåg så långt som möjligt. Tågen finns på www.sncf.fr. Tågen går ju inte ända fram så sista biten får man ta buss.

Tåg kan vara en variant det också. Misstänke att dom är lite känsligare för om det kommer snö när det gäller växlar med mera.

Man kan flyga till Grenoble med Fly Nordic ligger lite närmare än Geneve. Därifrån kan man ta ATS= Aiport Transfer Service. Dom möter en på flygplatsen och kör till orten. Kändes betryggande något billigare eller likvärdigt med buss.

Jenny vilken vecka ska ni ner ?

Tex Langly säljer flygstolar inklusive tranfer till ValT, just nu ligger dom på ca 3500 + 300 i skidfrakt för aktuell vecka från Arlanda. Något billigare från Kastrup men du bodde väl i Dalarna eller?. Dom flyger till Grenoble vilket ger en hårsmåns kortare transfertid jämfört med Geneve har jag för mig. Dessutom är ju tranfer redan ordnat och anpassat till flyget, så detta är garanterat bekvämast om man vill slippa mecka för mycket själv och ändå bara ska va borta en chartervecka. Ännu enklare hade förstås vart att boka hela resan med tex Langley eller annan resebyrå som har flyg på programmet. De flesta av de större skidreseföretagen har ju ValT om det nu var dit du ville åka.

Med vänlig hälsning
Johan

Tex Langly säljer flygstolar inklusive tranfer till ValT, just nu ligger dom på ca 3500 + 300 i skidfrakt för aktuell vecka från Arlanda. Något billigare från Kastrup men du bodde väl i Dalarna eller?. Dom flyger till Grenoble vilket ger en hårsmåns kortare transfertid jämfört med Geneve har jag för mig. Dessutom är ju tranfer redan ordnat och anpassat till flyget, så detta är garanterat bekvämast om man vill slippa mecka för mycket själv och ändå bara ska va borta en chartervecka. Ännu enklare hade förstås vart att boka hela resan med tex Langley eller annan resebyrå som har flyg på programmet. De flesta av de större skidreseföretagen har ju ValT om det nu var dit du ville åka.

Med vänlig hälsning
Johan

Reiser ned til Val Thorens i begynnelsen av december, og har funnet at det helt klart billigste er å fly til Paris og ta tog derifra. Toget går helt til Moutiers, som ligger ca 3 mil fra Val T, og herifra går det bus hver dag.

For meg blir det ca:
Fly til Paris, 350kr.
Tog + buss, 650kr, totalt ca 1000++.

Toget er tgv, så det tar bare noen timer fra Paris.
Det eneste negative er at man må inn på undergrunnen i Paris (fra flyplassen til toget) med all bagasjen, noe
som sikkert er jævlig stress.

Senast ändrad:
Jenny: Från Grenoble kostar ATS 100 Euro om man delar färden med någon annan.

Johannorling: Jo jag bor i Dalarna, ska kolla med Langly blir ju ungefär samma pris som det jag tittat på totalt. Skönr när allt är bokat och klart. Inte så kul att ira bort sig på fransk tågstation eller dyligt, när man inte kan ett ord franska.

/Nicklas

För att komma enklast undan till en rimlig peng från flygplats till skidort.

På varje skidorts hemsida finns en länk till ett antal taxigubbar.
Ta kontakt med flera och begär offert. ATS som nämns här har relativt höga priser. Enkelt att gå in på deras hemsida och få ett fast pris. Dom har standardpriser och prutar inte. Det är ett stort bolag och har anställda shaffisar till skillnad mot dom flesta lokalgubbarna som kör sina egna bilar.
Priset man kan förhandla sej till kan variera ganska mycket beroende på hur sugna dom är. Någon kanske har en transport till flygplatsen och är sugen på en returresa. Att kunna franska hjälper naturligtvis, för många taxigubbar är inte särskilt bra på engelska.
Och har dom inte returlass blir det tomresa hem och utebliven förtjänst.
Sen beror ju antalet man är i gänget hur stor bil/buss dom behöver använda. Min erfarenhet att är man fler än 6 pers blir det inte lätt att få plats med allt bagage i en normalminibus, som är laglig för max 8 pers inkl föraren. Mitt gäng har betalat ca mellan 3000 och 4500 från Geneve / Lyon till orter bla . La Plagne, St Foy, Maurienne dalen. Då har vi varit 6 pers.
Är man fler blir det att ta till ett större fordon med högre pris.
Transferbussarna är naturligtvis billigare men det skall ju passa med flygtiderna och man måste ta till stora marginaler för ev flygförseningar.
Tyvärr är ju Frankrike till skillnad mot Schweiz inte särskilt bra på kollektivtransport. Tåg är ju kanonbra om man tex åker från Paris, med TGV direkt till Moutiers, Bourg St Maurice mfl. Men från Geneve är det en heldag att ta sej tex till Val Thorens.

Hyrbil ok men parkeringen på dom större orterna år skitdyrt.
Bil ska man ha om man väljer att bo i pereferin eller vill kunna förflytta sej till omkringliggande orter.
För hyrbil på Geneve ( franska sekton ) har jag betalt ca 5000 totalt för en medel combi med plats för 4 pers o bagage. För en stor en hamnar man lätt på 8-10 000.

Skall man välja ort med egen transport blir faktiskt Schweiz inte dyrare än Frankrike när allt är inräknat. Kliva på tåget direkt på Geneve eller Zurich och kliva av på ett stort antal orter är riktigt bekvämt Och Personer boende utanför Schweiz har betydande rabatter. På en sk transferbiljett åker man hur långt som helst inom landet inkl sista biten med postbus för ett fast pris och biljetten kan köpas här hemma med ett blygsamt tillägg.
Från Geneve går tåget österut varje timme till tex Verbier, Zermatt o mellanliggande orter.

Trevlig resa

Tillbaka
Topp