Billiga goggles?

Saddl3r

Ny medlem
Billiga goggles?
Tänkte att jag skulle köpa ett par nya goggles eftersom mina är både gamla och fula, så jag kollar runt på lite olika sidor. Ser ett ganska najs par, som kostar... ETTUSEN TREHUNDRA?! ÄR DE GALNA?! Så nu undrar jag om ni vet lagom billiga goggles som ser och fungerar helt okej, utan att kosta lika mycket som ett säsongskort på den lokala skidbacken :mad:

Senast ändrad:
Billiga goggles?
En av de viktigare delarna i utrustningen som är värt att betala för.

Stadiums billiga är ju ganska bra på att trolla bort gropar och höjdskillnader i dåligt väder.

Billiga goggles?
Man får vad man betalar för.
För 200 får man bara skit.
Det är viktigt att skydda ögonen vid skarpt solljus .
Ett par billiga håller inte måttet för UV-strålningen.
Läste ett test om solglasögon,Stadiums billiga höll inte måttet på någon punkt.

Billiga goggles?
För mig som har ett litet synfel är det skidglasögon jag har lagt mest pengar på senaste året inom skidutrustning.

du måste bestämma dig för lite saker innan du köper:

* Vill jag ha en lins som passa sådär till allt eller vill jag en en för varje väder? (ett par med utbytbara linser eller flera olika par?)

* Hur mycket pengar vill jag lägga ner? (ofta får du vad du betalar för)

* Om du kör med hjälm kan det vara bra att ha den med dig när du köper så att du ser att skidglasögonen passar bra till den(passform)

Oakley is the shit! Köper du ett par kommer du köpa flera ;) (egna erfarenheter)

//A

Billiga goggles?
Fakta om testet

I skidbacken är det extra viktigt att skydda barnens ögon från solens strålar. Det finns inget som ger så mycket farligt UV-ljus som kombinationen sol och snö.

– Att bli snöblind kan inte ge bestående synskador, men är väldigt smärtsamt, säger Anders Behndig, överläkare på ögonkliniken vid Umeå universitet.

Även det vanliga ljuset kan vara farligt i för stor mängd. Forskningen visar nämligen att solljus utgör en riskfaktor för att få grå starr senare i livet, enligt Anders Behndig.

– Därför är det viktigt att ha skidglasögon som inte bara skyddar mot UV utan som även dämpar mycket av ljuset.

Alla goggles i Testfaktas test uppfyller kraven för UV-skydd och tar bort en stor del av det synbara ljuset. Men ett par stack ut jämfört med övriga.

– Warp släpper in klart mindre ljus och passar nog bättre för riktigt soligt väder. Linsen är dessutom gråtonad medan övriga är mer orange- och gultonade. Man brukar säga att orange och gult ger högre kontraster medan grått återger färger mer rättvist, säger Stefan Källberg, på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som utfört testet.

Warp-glasen är dessutom tonade så att de släpper in mer ljus ju närmare kanten på glaset man kommer. Variationen är så pass stor att den egentligen bryter mot den branschstandard som laboratoriet utgått från. Enligt standarden får ljusgenomsläppet inte skifta över ytan mer än högst 10 procent och Warps glasögon varierar runt 35 procent.

Hur mycket ljus glasen släpper igenom är inget som betygsatts, eftersom behoven är olika beroende på när och var man åker. En mulen svensk vinterdag vill man till exempel ha in mer ljus än en solig vårdag i alperna.
Mer utslagsgivande för testresultatet är däremot hur pass bra skidglasögonen skyddar mot repor och imma. För att testa reptåligheten placerades varje goggle på en roterande platta med yttre linsytan uppåt. Från ett rör ovanför glasen hälldes grovkorning sand i en jämn ström. Därefter mätte laboratoriet hur matta linserna blivit av behandlingen. Resultatet anges som en ökning i procent av diffust ljus som släpps igenom glaset.

Även Cébé och Everest får dåliga omdömen i detta moment, medan POC och Scott får ses som de mest tåliga glasen i testet.

Imma på glasen går till skillnad från repor att torka bort. Men det är nog så irriterande och kan utgöra en riskfaktor i backen. För att testa motståndet mot imma höll laboratoriet upp varje goggle över ånga under 30 sekunder och bedömde linserna visuellt. När glasen var helt nya och opåverkade hade alla ett bra skydd. Men efter att ha utsatts för ett vattenbad klarade inte Everest-glasen testet.

– De förlorade sitt skydd efter vattenbadet. Det tyder på att beläggningen sitter dåligt och inte klarar väta bra, säger Stefan Källberg.

En annan faktor som är viktig för skyddet mot imma är om glasen har dubbellins eller inte. Skidglasögon med dubbellins separerar den varma och kalla luften vilket gör att de inte blir immiga lika lätt. Fem av sju glas i testet har dubbellins.

Här mäts den optiska brytningen. Foto: Anna Sigge.
Laboratoriet testade även glasens optiska förmåga. På ett par skidglasögon vill man så klart inte ha någon brytning alls. Alla utom Everest uppfyllde kraven för klass 1, vilket är den bästa optiska klassen. På Everests glas finns små lokala fläckar med en otillåten brytning.

– Detta fanns på båda exemplaren i testet vilket tyder på att det inte är ett måndagsexemplar utan ett problem i tillverkningsprocessen. Därmed uppfyller man inte kraven i standarden, säger Stefan Källberg.

Billiga goggles?
tack för testafakta men kör varken på warp eller everst o_O
blir ett par nya

Billiga goggles?
Skidglasögon är skyddsutrustning, de ska både hålla mot grenar, stenar, is och annan skit samtidigt som de inte ska släppa in farlig strålning eller skapa brytningsfel som tröttar ut ögonen/gör att du ser sämre.

Med andra ord, hade du nöjt dig med ett ryggskydd för 3-400:-. Antagligen, men det är ditt eget fel.

Billiga goggles?
Tycker nästan alla märkes skidglasögon säljs till överpriser....:rolleyes:
Anon Helix är ganska bra tycker jag och de är inte allt för dyra! :)

Senast ändrad:
Billiga goggles?
haffa mina på nån outlet med grejer från förra årets kollektioner. betalade 400, har kostat några hundra över tusen. så håll ögonen öppna efter reapriser.

Tillbaka
Topp