Billigare i Alperna(Frankrike)

BjornWettex

Ny medlem
Ursäkta om detta står någonstans, orkade inte läsa igenom alla trådar... min fråga är om skidkläder och annan utrustning är billigare i frankrike än här?

Hade!!

Ikke mye billigere men litt...
vil si at det er ca 10 % billigere (enn i norge) på de fleste sportsartikler. Barrywox kostet 300 € som er 5-600 kr billigere enn i norge. En ok hjelm (cebe, dainese etc) 90-100 euro. Rossignol bandit kostet over 500 € ... dette er priser fra val d`Isere, og der er det som kjent ganske dyrt fra. men jeg var litt rundt og det var ikke noen spesiell skilnad i pris fra valdi der heller. De store sportsvaruhusene i Albertville og i Sallanches "nedenfor" chamonix er spesielt billige de heller. men litt kan man jo spare, spesielt hvis man kommer i ukene før påske, da er det mye salg på bra utstyr.

Øyvind

Jag fick mina Oakley A-frame för 600 kr i frankrike "Serre Chevalier", tror dom kostar kring 1000 i sverige!

Jag gissar att det beror på vart du kollar och vad du ska ha. Jag bor i Genève i Schweiz och om jag åker över gränsen till Frankrike kan jag handla t.ex. Technicas Diablo Fire-pjäxor för 2.700 kr. De kostar drygt 4.000 i Sverige. En del annat kostar ungefär lika mycket som i Sverige.

Säkert är dock att om du åker till en skidort (möjligen med undantag för Chamonix i och med att det är en mindre stad) så kostar prylarna ungefär lika mycket eller mer jämfört med i Sverige. Om du däremot hamnar i en fransk stad så kan du mycket väl göra fynd.

Det beror ju på vad man ska köpa. Ska man köpa feta skidor e det billigare i frankrike. De tar ju inte in så många i sverige och det är därför dyrare, tex pocket rocket e mycket billigare i frankrike, även i chamonix som jag var och ska till.

Ja, skidor & brädor som tillverkas i Frankrike med omnejd är mycket billigare, t. ex. Rossignol som kan köpas för en tredjedel av priset hemma. Vad det gäller kläder är de dyrare, och ska man till Frankrike ska man vara beredd på att modet där är ganska annorlunda än hemma...

Ha en skön vinter!

Tillbaka
Topp