Billigast i Alperna.

ZETRGRN

Medlem
Billigast i Alperna.
Tjena.

Är ny på det här med alpresor..

Har kollat runt lite på diverse sidor (STS, langley mfl.) men tycker det låter lite mkt när de vill ha 20 000 för 2 pers i alperna. Har ju hört att folk åkt dit och kanske pröjsat 7 papp för ALLT i en veckar. (flyg, boende, liftkort)

Var hittar man de resorna? Och vad är ett bra resmål för mig som är nybörjare på snowboard?

mvh

Billigast i Alperna.
Så det är alltså sista minuten man ska kolla på då. Kruxet är att på någon av dessa resebolag så valde jag en sista minuten för att testa.. "från 3500 kr" som de så fint stod. Sen fick man välja hotell, och diverse tillval.
Skulle man då ha liftkort, försäkring, transfer och annat nödvändigt så var man ändå uppe i 10k /person. Och då valde jag ett ändå ett mediokert hotell med 3 stjärnor.. :/

Billigast i Alperna.
Brukar vara buss som transportmedel i de billigaste resorna. Lionalpin har en del erbjudanden. Jag åker buss ner till österrike v.5/6, betalade 8800:- för buss, hotell med halvpension och liftkort.

Billigast i Alperna.
Hålla koll på priserna under hösten/försäsongen är NR 1, jag och en polare var i Sölden förra veckan med STS för 6600 per skalle, inkl liftkort, flyg, transfer, halvpension. Hela faderuttan alltså!

Vecka 2 och 3 är billigast under hela säsongen annars kan du ju boka själv med boende o flyg, brukar komma ner kring 6 papp då men inte mat inräknat

Ps: vi bokade redan i mitten av november då STS hade låga priser på det mesta.

Billigast i Alperna.
Så antingen sista minuten, bussresa eller att vara ute i riktigt god tid. Man kan alltså vara nöjd om man kommer ner under 8000 kr skalle?

Men vilken ort är prisvärdast för mig som amatör/nybörjare på bräda? Söker inga svarta backar men testa lite puder hade vart fränt. :)

Billigast i Alperna.
Om du tänker sista minuten så är det ju bra att kolla väderleksrapporterna för att hålla utkik på bra väder och nysnö. Som nybörjare är det nog bra att gå i skidskola de första dagarna för att få ut mer av åkningen resten av veckan sen.

Jag tror att du inte blir missnöjd vart du än åker, Italien har oftast lättare backar med breda och välpreparerade pister. Jag skulle personligen rekommendera Canazei i Dolomiterna. Mycket nybörjare(danskar) där dock

Billigast i Alperna.
Nybörjare, jo.. Men ta mig ner, det kan jag. Så skidskola skulle vara onödiga pengar. :P Däremot vill jag inte åka till en skidort med backar ala Väggen överallt.

Tack för svar, ska kolla upp Canazei. :)

Billigast i Alperna.
kolla in UCPA, helt klart prisvärt. Har inte åkte med dom själv men vad jag förstått så ingår det mesta i priset dom har på sin sida. Sen kan man åka med deras guider hela veckan så om ni som åker är på helt olika nivåer så kan ni båda få ut mycket av resan!

Billigast i Alperna.
Kollade in UCPA, verkar billigt som sagt. Men förstår inte deras valsystem.. Varför ska jag välja huruvida jag vill åka? Är det för att det ingår guide i alla deras resor? Om jag vill åka med dem men vara självständig, hur går jag till väga då? För det finns bara en massa olika val; Snowboard nybörjare, ski nybörjare m.fl.

Billigast i Alperna.
Ski ordinaire och Snowbord är deras vanliga kurser. Står det inget annat så finns det 5 olika nivåer på dessa grupper på varje centrer, från nybörjare till expert. Önskar svårighetsnivå gör man på plats. Vill man inte åka med guide så är det bara att låta bli.

Billigast i Alperna.
Det absolut bästa om du vill få mycket för pengarna är att själv sätta ihop en resa. Boka flyg reguljärt och lägenhet, hus eller b&b via orternas lokala websidor och turistbyråer. Till vissa ställen kan du ta tåget ända till byn. Annars finns oftast bussar eller taxi- transfers där du kan boka en plats i minibuss om du inte vill betala för en hel taxi.

Det tar lite tid att söka, men du får betydligt mer för pengarna och du vet exakt vad du betalar för. Vi brukar komma ner i halva priset jämfört med "charter"och då brukar vi ha ett bättre boende med betydligt bättre läge. Har flera gånger kikat på bolagens "erbjudande", men till dessa tillkommer alltid en massa dolda avgifter så att slutsumman är det dubbla innan det är färdigt.

Ang. försäkring så kan det vara bra att kolla upp vad du har i din hemförsäkring. Du kanske redan har det som resebolagen erbjuder?

Billigast i Alperna.
Åker om en vecka till Zell am see. Bokat allt själva, flyg från Arlanda till Wien med Airberlin, boende en natt i Wien, tåg till Zell am see dagen efter. Boende 7 nätter. Tåg tillbaka till Wien och sedan en natt till där och sedan flyg tillbaka till Arlanda. Totalt med liftkort 4700kr/person!!!:)

Hotell bokat på hotels.com

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp