Billigaste Trancieverpaketet På Marknaden?

skidskunken

Ny medlem
Hallo!

Jag är ny här på forumet och har inte hittat några nya inlägg om lite billiga paket med lavinsändare, sond och/eller spade.

hjärtligt taksam för svar om ni vet av var man kan hitta ett riktigt billigt paket eller om någon har nåt att sälja till mig!

Hjääälp!

/Uffe

Pieps Freeride med spade och sond kan du få hos Conrad för ca. 1.500:-. Billigare än så blir det inte.

Freeriden är grymt liten och smidig, men har bara en antenn och kräver lite mer av den som söker eftersom den inte har riktningspilar.

Kräver ganska mycket mer skulle jag säga... Bättre att lägga litem er pengar och få en riktigt istället...

//H

Sportconrad är troligen en av de billigare. Det viktiga är inte vilken du köper utan att du lär dig
använda den du har till fullo. De senaste har visserligen pulsavkännare, multipelsök mm. men ofta
sämre batteritid och kortare räckvidd. Finns många oberoende tester på vätet som du kan läsa. Bland
annat utemagasinet har haft en test som pdf som gick att ladda hem.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Kräver ganska mycket mer skulle jag säga... Bättre att lägga litem er pengar och få en riktigt istället...

//H
Exakt. Vem vill åka med nån som köpt en billig skittransciever som är slöare än de nya, snabba och förbättrade transorna?
Argumentet "det är ju ändå träningen som är det viktiga" är visserligen sann, men gemene man kommer alltid vara snabbare och mer exakt med en bättre transciever kontra det billigare alternativet.
Teoretiskt sett kan man tycka att det är skit samma, men när det är skarpt läge har man så mycket att tänka på och då är verkligen de extra finesserna en hjälp.

Det är OK att spara pengar på all skidutrustning, men snålar man på säkerhetsutrustningen så är man ute på djupt vatten. Det är dina vänners säkerhet du snålar på, inte din egen!
En bra transciever bör i.a.f. ha analogt/digitalt sökläge och riktningspilar. (Vilket kräver mer än en antenn...)

Lavinutbildning, en bra transciever, sond och metallspade är minimumkravet för att åka utanför preparerade nerfarter.

Senast ändrad:
Klart man förstår att supererbjudandet hos Conrad lockar där du för endast 1500 riksdaler kan få transciever och sond MEN säkerhet och budget går sällan hand i hand.

Vare sig du köper en Pieps eller en mer erkänd och populär transciever så är det träning som gäller. Personligen åker jag med en kompis som kan sin Pieps fullt ut än en som lagt 4000 kr för en annan transa men som inte behärskar den.

Mitt råd är alltså att köpa en dyrare variant och sen lära dig den ordentligt. Det är trots allt ditt eller en kompis liv som kan komma att hamna på spel.

Hasse sa:

//H
Håller helt med. Understatement från min sida.

Tycker tanken med Freeridern är god, men egentligen är det konstigt att en instegs sändare är svårare att söka med. Rimmar illa.

pilarna brukar visa lite knasigt på min, brukar mer kolla på avståndet när jag tränar

Det finns två grymt billiga paket med bra kvalité på www.skiin.se -kolla där! Se under "Lavinutrustning".

Fredde

Senast ändrad:
www.avalanchetools.org

där kan du köpa paket med och få med en sond eller spade.

Köpte två kit därifrån i höstas. Hör om de kan skicka till svea...

satsa inte på det billigaste du kan hitta! det är ditt liv som kan hänga på din sändare. satsa på en bra tranciver typ mamuth barryvox. och sen billigare sond och spade!

skitzo sa:
satsa inte på det billigaste du kan hitta! det är ditt liv som kan hänga på din sändare. satsa på en bra tranciver typ mamuth barryvox. och sen billigare sond och spade!
För guds skull, köp inte en no-name spade!!

Oavsett hur mycket pengar du lägger ner på att kunna hitta offret, måste du kunna gräva upp personen. Att gräva med en trasig spade blir svårt.

Tack för alla svar!

Jag vill nog ha ett bättre paket som jag vet fungerar samt en spade som inte går sönder så fort det ska grävas. Det låter ju billigt med 1500 men jag vill nog ha lite mer kvalité.

Beställde ett paket från skiin.se idag, ortovox patroller som både är analog och digital, fick med deras bästa spade och en 265cm sond för 3200 spänn, tror att bara sökaren går på 3000:- annars.

Hoppas det funkar...

/Uffe

skitzo sa:
En kommentar ...

Om du väljer budgetranscievern Pieps Freeride (digital 1-antenn) får du en fullt användbar sökare som är enklare för en nybörjare att hantera än en "gammal" analog transciever, men inte lika intuitiv som en ny digital treantennare.

Men ... det är när den används vid sökningen som "bristerna" märks! Blir DU begravd har du inte mindre chans att bli hittad med en Freeride än med en Mammut Pulse! Så, du ska köpa den bästa trancievern så att du snabbt och effektivt kan hitta och rädda livet på din kompis!

Och att spara in på sond och spade är egentligen ännu dummare eftersom de verktygen är helt avgörande för hur räddningsarbetet ska lyckas. Men på denna punkt tror jag kvalitetesskillnaderna i praktiken är mindre så länge du väljer en metallspade och en tillräckligt lång sond (> 240 cm).

I slutänden är dock tricket att vara så klok i sin skidåkning att man aldrig behöver använda utrustningen ...

/MM

Tillbaka
Topp