Biltemas ryggskydd

elastico

Ny medlem
Biltemas ryggskydd
Hej,

Har nån här koll på hur bra biltemas mc-ryggskydd fungerar till skridåkning?

Jag ska köpa ett ryggskydd och jag har absolut ingen koll på vad jag ska köpa. Jag vågar inte köpa ett riktigt (läs dyrt) skydd iom att jag riskerar välja ut något som visar sig inte funka/passa så bra. Så just därför vill jag ge mig på ett biltema skydd först.

Jag funderar på dessa 2:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ryggskydd-L2/
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ryggskydd/

Första kostar 330 och andra 300. Så inte nog med att jag inte vet om biltemas skydd är något att ha så är det också svårt att välja vilket av dessa två man skulle köpa.
Det första har en högre skyddsklass och ska vara ventilerat men det andra ser mer bekvämt ut. Annars vette fasen.

Tack på förhand

Biltemas ryggskydd
Förstår jag dig rätt nu, du har inte tänkt att prova ryggskyddet innan du köper det?

Om så är fallet, tänk om! Man känner ganska snabbt om ett ryggskydd passar eller inte. Även i butik.

Biltemas ryggskydd
Hej

Jag har testat det, det är bra rent skyddsmässigt med rejält njurbälte, det sitter ganska skönt.
Nu snackar jag om nivå2-skyddet, alltså det dyra som tål med newton per tryckenhet än det gamla från Biltema.

Men skyddet går inte att böja bakåt alls så det är nog till för motorcykel.

Biltemas ryggskydd
Som någon skrev i en äldre tråd om skydd, hellre ett "sämre" skydd som sitter bra än ett "bättre" som inte sitter lika bra. Kommer annars bara hänga i garderoben. Testa och sitter de skönt är det bara att slå till.

Biltemas ryggskydd
Då bägge är CE-godkända så är det förmodligen bra skydd. Framför allt L2 då det är godkänd i en högre klass.

Största skillnaden är faktiskt att de flesta skidryggskydden inte är godkända att köra motorcykel med.

Det du kan känna är att de är mycket mer obekväma att köra skidor med då de är lite mer otympliga helt enkelt...

//Hasse

Biltemas ryggskydd
Gurra_ski sa:
Min polare hade ett ryggskydd från biltema i vintras. Han bröt ryggen! True story. Var inte dumsnål och köp skiten.
Och kände en som dog på en parkbänk. Så sitt för f*n inte på några parkbänkar. Det är livsfarligt!

Biltemas ryggskydd
Gurra_ski sa:
Min polare hade ett ryggskydd från biltema i vintras. Han bröt ryggen! True story. Var inte dumsnål och köp skiten.
Ryggskyddet skyddar bara mot slag och stötar, dvs ur ett ryggradsperspektiv krosskador. Kotkompression, skador orsakade av vridvåld eller sidokrafter, eller böjning över rörlighetsgränser finns det inga skydd av den typen som skyddar mot. Det finns inget som säger att Biltemas skydd är sämre än andra, bara för att det står Biltema på. En bra plast som inte splittras och ett lagom dämpande material under är egentligen allt som behövs. Det är inte direkt några högteknologiska produkter. Svårigheten ligger snarare i att få rörlighet och ventilation att fungera i kombination med ett bra skydd.

Biltemas ryggskydd
hade nog satsat på ett alpint ryggskydd som är anpassat efter just alpint bruk, finns ju billiga, stadium har ett everest skydd för en femhundring, testa det kanske? 200 spänn är inget den dag du står i backen och har på dig ett skydd som känns klumpigt på ryggen (biltema skyddet kanske sitter som en smäck på dig dock, men testa först iaf). Jag har kört med tre olika ryggskydd de senaste sex åren, och det är stor skillnad på det jag använder idag (som jag inte ens tänker på att jag har på mig) och det första jag ägde (som jag störde mig på konstant).

Biltemas ryggskydd
Tänkte att det kan vara bra med lite återkoppling…
Jo, jag köpte biltemas skyddsklass 2 ryggskydd (det för 330) och har till skillnad från "Gurra_skis" kompis inte brutit ryggen.
Skyddet är faktiskt helt ok. Man blir inte dyblöt (så det andas) och trots att det är ganska stelt så hade jag inga som helst bekymmer med rörligheten.
Nu påstår jag inte att det här är världens bästa ryggskydd för skidåkning men det är verkligen värt pengarna och det känns robust så jag tror nog att det håller för en hel del.

Nackdelen med skyddet var att jag inte riktigt var kompis med "midjebältet" och hur jag skulle placera det så det kunde bli aningen obekvämt. Annars så har jag inte så mycket att klaga på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp