Biltråden!

Det finns ju redan en tågtråd här på forumet, så tycker att vi borde ha en biltråd också!
Kanske inte lika miljövänligt som tåget, men bilen är ju ofta en förutsättning för att kunna hålla på med vårat intresse på de flesta orter!

Så, vad kör ni för bilar och spelade skid/snowboardintresset in vid erat bilval? Vilken är den ultimata skidåkarbilen?
Hur transporterar ni era skidor i/på bilen?
Eller kanske någon annan bilrelaterad fråga som någon funderar på?

Själv kör jag en gammal rostig Subaru Legacy från - 99. Bilen är ful som stryk, men tar sig fram i alla väder med sin fyrhjulsdrift, och är riktigt rolig att köra på vintern!
Har alltid bara slängt in min utrustning i bakluckan eller baksätet, men nu funderar jag på att skaffa takbox eller skidhållare istället för att få lite mera utrymme. Någon som har erfarenheter av båda alternativen och har synpunkter på vad man bör välja?

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Opel Combo. Mycket bra för en utelivsperson. Jag kan kasta in skidor, fiskeprylar, forspaddlingsprylar osv. Och, vi kan sova också i bilen några nätter.

Kort svar, en röd Audi A4 Quattro - 09 med Mont Blanc takbox förgyller min vardag. Köpte den som skidåkarbil och box måste man ha; utrustningen ligger skyddad och finns där utan att den vare sig märks eller slaskar ner inredningen.

Senast ändrad:

Karlstad

Ny medlem
Mercedes E220 cdi kombi från 2012.
Egentligen var det barnvagnen som styrde köpet då bagaget är närmare en mindre hangar i storlek. Skidorna får ändå åka på taket.
Tar sig fram lika bra som fyrhjulsdrivet med bakhjulsdriften

termons

Aktiv medlem
Mercedes E220 cdi kombi från 2012.
Egentligen var det barnvagnen som styrde köpet då bagaget är närmare en mindre hangar i storlek. Skidorna får ändå åka på taket.
Tar sig fram lika bra som fyrhjulsdrivet med bakhjulsdriften
Hangaren får nog vara fullpackad för att du du skall ta dig fram lika bra som med framhjulsdrift på hala bergsvägar. 😁

Snowgod

Medlem
Ford Fiesta 1.0
Kör med skidorna/brädan i bilen. 3 personer funkar, sen blir det för trångt.
Drar fantastiskt lite soppa men det är å andra sidan fantastiskt lite som händer när man trampar på gasen.
Hade fyrhjulsdriven Subaru förut, bättre väggrepp såklart men drog mycket bensin. Var det dåligt väglag blev man stående för att andra satt fast... så då kan jag lika gärna snåla och köra framhjulsdrift.

Ford Fiesta 1.0
Kör med skidorna/brädan i bilen. 3 personer funkar, sen blir det för trångt.
Drar fantastiskt lite soppa men det är å andra sidan fantastiskt lite som händer när man trampar på gasen.
Hade fyrhjulsdriven Subaru förut, bättre väggrepp såklart men drog mycket bensin. Var det dåligt väglag blev man stående för att andra satt fast... så då kan jag lika gärna snåla och köra framhjulsdrift.
Ja min Subaru drar drygt 0,9 liter/mil så långresor blir tyvärr rätt dyra, det är utan tvekan den största nackdelen!
Men tycker ändå framkomligheten väger upp det! På oplogade småvägar med 2 dm snö är det bara att köra på, något som inte går med varken fram- eller bakhjulsdrift!
Och stöter du på någon som kört fast och blockerar vägen är det ju bara att plocka fram bogserlinan och dra loss dem! ;)

kurono

Aktiv medlem
V70 2013 D3 163hk. Framhjulsdrift och manuell låda. Lätt Under 0.5l/mil om man kör lugnt. Relativt bra markfri gång för att inte vara suv. Och väldigt hög jämfört med sänkta miljöbilar. Takbox från packline.

Väldigt bra lastutrymme. Djupt och brett. Får med allt när man bara kastar in grejerna. Får med ännu mera när man packar smart. Dock lyckas jag alltid fylla bagaget proppfullt på mina friluftsturer.

simp1

Medlem
BMW 3 serie touring (kombi) 2014. Fyrhjulsdrift och bra dubbdäck, sjukt bra grepp på såväl snömodd som isiga vägar. 40/20/40 nedfällbart baksäte gör att det är enkelt att köra skidorna inuti bilen. Vill inte ha takbox pga att de brukar väsnas så mycket. Den drar bara 0,58 (320d xdrive automat)

greendevil

Medlem
Skoda Kodiaq. 4WD, hyfsat snål för att vara SUV med bensinmotor. Väldigt gott om plats, bra benutrymme på andra raden. Bra grepp med friktionsdäck (Continental VikingContact 7), har inte haft problem än på ett dussintal resor till Svenska & Norska fjällen inklusive upp till Skarsnuten i Hemsedal med 2 dm lössnö.
Köpte Thule boxen billigt begagnad - det är den som VW slänger med på köpet i ett kit, finns ofta att köpa av folk som ej behöver den. Rätt så brusfri upp till 120km/h iallafall med lågprofil lastbärare.
kodiaqbox.jpg

rekleM

Ny medlem
Bmw 320d 2012 xDrive med friktionsdäck.Köpte mestadels bara för att kunna slänga i grejerna och åka.

Pillard

Aktiv medlem
XC60 D5 -11 (alltså gamla Haldex4 med snabbare reaktionstid än de nyare och enklare). Att kunna ta sig fram på fjällvägar spelade in till stor del. Vi har en stuga långt ut på fjället och jag vill kunna ta mig fram bra även när det är dåligt plogat. Vi har även dragit loss bakhjulsdriven merca från diket mellan Sörvattnet och Tännäs härom året :)

Skidorna åker i takbox om hunden och/eller dottern är med. Annars får de åka i fodral i bilen.

Utifrån frågan om optimal skidåkarbil så kommer den faktiskt väldigt nära. Visst, det finns bättre bilar om man bor i närheten av bergen men eftersom vi i Sverige ofta har ganska långa sträckor att färdas också för att komma till bergen så är det en suverän kombo av långfärdsegenskaper på halvdåliga vägar och framkomlighet.

zel

Medlem
XC60 D5 -11 (alltså gamla Haldex4 med snabbare reaktionstid än de nyare och enklare). Att kunna ta sig fram på fjällvägar spelade in till stor del. Vi har en stuga långt ut på fjället och jag vill kunna ta mig fram bra även när det är dåligt plogat. Vi har även dragit loss bakhjulsdriven merca från diket mellan Sörvattnet och Tännäs härom året :)

Skidorna åker i takbox om hunden och/eller dottern är med. Annars får de åka i fodral i bilen.

Utifrån frågan om optimal skidåkarbil så kommer den faktiskt väldigt nära. Visst, det finns bättre bilar om man bor i närheten av bergen men eftersom vi i Sverige ofta har ganska långa sträckor att färdas också för att komma till bergen så är det en suverän kombo av långfärdsegenskaper på halvdåliga vägar och framkomlighet.
Instämmer helt :D
Dock kör jag en 2014

1576500849477.png

unsuspected

Aktiv medlem
Volvo XC60 D4 AWD Classic -17
Bra bil för att transportera brädor men sämre för DH cyklar och pengar behöver sparas inför Japan jul och nyår 21/22 så ett byte är ev aktuellt till sommaren.
4418041A-8167-4391-83E4-8AD197F4FACB.jpeg

SimonHell

Medlem
Körde ner gamla Bettan till Österrike från Gbg förra veckan och ska stanna här till april/maj. En framhjulsdriven Volvo S80 -03 med takbox där bräda och skidor fick ligga och lastade överdrivet mycket så här i efterhand men hade ändå fått plats med en i baksätet. Inga som helst problem på vägen ner och har inte haft några problem här. Den har gått ~31k och drog i genomsnitt 0,9 hela vägen. Det var en grov chansning men lyckades ju sååå...
2D7855B1-392A-455A-9F39-DD5A20EB73BD.jpeg

Heddious

Aktiv medlem
Jag puttrar runt i en Peugeot 307 kombi från -04. Ville ha en fransk bil eftersom jag mestadels bor i Frankrike, och det är vid behov enklare att hitta reservdelar till en bil som är vanlig här, än säg en Saab eller Volvo.

Bilskrället lyckas dessutom med konststycket att vara en perfekt packåsna – om jag fäller sätena får jag plats med två cyklar (utförs eller landsväg) bara jag tar av framhjulen, eller massor av skidor, samt all säsongspackning och lite till. Plus i kanten för att det även går att sova raklång bak med fällda säten (till mina föräldrars stora skräck), och att den är någorlunda bränslesnål för en såpass gammal bil. Eller så är det jag som kör försiktigt. (Svar ja, enligt mina infödda vänner.)

Finner ingen anledning att ha fyrhjulsdrift, där jag kör är det antingen farbart med framhjulsdrift och dubbfria vinterdäck (och i värsta fall snökedjor) eller så är vägen stängd, och så är det med det.

Skärmavbild 2019-12-16 kl. 22.30.22.png

farsan56

Aktiv medlem
Hade en BMW 535D tidigare, sportbilsprestanda maskerad till stor kombi. Lika bra på asfalt som värdelös på snö och is. Bakhjulsdrift, mycket effekt och lätt över drivhjulen.
Men på vårresorna när det det var barmark då var det gott.
Men sen när flytten till Åre var bestämd då var det bara att tänka om.
Så nu är det 320D Xdrive som gäller. Med bra dubbdäck. Och 90cm Packline box på. Skönt att ha ett kit med lagg liggande i boxen så det bara att ta dom som gäller för dagen. Om vi inte knatar till backen, det borde göras oftare. Men latmasken....
Tips om det låter mycket från boxen.Jag bytte till Thule Wingbar räcke, nu är det tyst ifrån taket.
Men fasiken vad jag saknar draget i 535an. Helt onödigt jag vet, men kul.

Robert89

Medlem
I särklass roligaste skidtransporten jag ägt! Tyvärr inte lika praktisk då den var så pass stötig att det knappt gick att käka en macka i bilen längs E10an, och förbrukningen vid lugn körning låg kring 1,2l/mil... Men jag saknar den varje gång jag ser en tom parkering eller en snöig kurva! Nu är jag vuxen (?) och kör Octavia RS istället, mer praktisk men 500% mindre körglädje utan drift-mode 😭

IMG_20180204_134235.jpg
IMG_20180318_094920.jpg

larchii

Medlem
Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift. Bor i Norge och kör runt en hel del bland bergen, fyrhjulsdriften är magisk när man ska upp på diverse bomvägar som är dåligt skottade. Bilen var med på en tur ner till Monterosa en månad nu i november/december också. Rymmer mycket last, med takbox(Packline Elegance) fick jag med 6 par skidor i boxen och en cykel + sambo och övrig packning inne i bilen. En annan fördel är att man kan frakta stinkiga pjäxor i bagageluckan i fram, så slipper man den lukten inne i bilen ;) Plus också att man kan sova i bilen i 20°c oavsett temperatur ute om man t.ex befinner sig på en parkering i Jotunheimen. Perfekta skidbilen skulle jag säga.

Bilagor

I särklass roligaste skidtransporten jag ägt! Tyvärr inte lika praktisk då den var så pass stötig att det knappt gick att käka en macka i bilen längs E10an, och förbrukningen vid lugn körning låg kring 1,2l/mil... Men jag saknar den varje gång jag ser en tom parkering eller en snöig kurva! Nu är jag vuxen (?) och kör Octavia RS istället, mer praktisk men 500% mindre körglädje utan drift-mode 😭

Visa bilaga 1731Visa bilaga 1732
Riktigt snyggt med färgmatchad takbox!
Focus RS verkar vara en galet rolig bil att köra, synd på den hårda fjädringen bara...
Tyvärr kommer jag inte riktigt överens med Fords plottriga och plastiga inredningar heller, eller hade man förbättrat det på RS-modellen?

Min gamla trotjänare, uppe i drygt 30K mil nu, men har aldrig krånglat!

I brist på vintriga bilder så kommer en liten film på vad som händer när skidsuget kommer plötsligt men när det inte finns någon backe i närheten, och man bara har tillgång till ett par gamla barnskidor...
Lite bonnavarning, men det var väldigt roligt ändå! 😅
20180517_173638.jpg

Senast ändrad:

Robert89

Medlem
Riktigt snyggt med färgmatchad takbox!
Focus RS verkar vara en galet rolig bil att köra, synd på den hårda fjädringen bara...
Tyvärr kommer jag inte riktigt överens med Fords plottriga och plastiga inredningar heller, eller hade man förbättrat det på RS-modellen?
Inredningen är typiskt Ford tyvärr, de la allt krut på motor och drivlina med RS:en (iofs rätt prioritering men lite modernare kunde inredningen gärna fått vara)

Redaktionen

Aktiv medlem

"Det finns ju redan en tågtråd här på forumet, tycker att vi borde ha en biltråd också. Vad kör ni för bilar och spelade skidintresset in vid ert bilval? Vilken är den ultimata skidåkarbilen?"

Läs hela artikeln:

Lars_Ilis

Aktiv medlem
20191103_093300.jpg

Min bil ovan. För en bra skidåkarbil tycker jag det är väsentligt man ska kunna övernatta i den (med värmare) utan att behöva tänka på att boka boende m.m. Bra i alla tillfällen som transport till/från fjällen/bergen och på plats. Bra med utrymme för cyklar och allt möjligt sommartid dessutom. En vanlig sedan/kombi oavsett modell blir aldrig mer än ett transportfordon.

Senast ändrad:

Northbeach08

Ny medlem
Jag har en VW Multivan 4 motion som är helt fantastisk. Allt får plats och lite till inkl du plus fyra
FAC18662-369D-4672-B655-034F89635368.jpeg
kompisar. Rymlig så man kan fippla med grejer utan att halka runt i snön utanför bilen i strumplästen.
Drar runt litern.
Sover i den bra när man fäller baksätena. Hittills i år ca 30 nätter.
EDE1F28C-E96B-41D6-8EE0-D440581D9001.jpeg

Heddious

Aktiv medlem
Trodde vi var överens om att det är Fiat panda 4x4 som gällerVisa bilaga 1780
Det är det ju egentligen, men för egen del faller den lite på att den är för liten för att rymma en endurohoj inne i bilen (orka takräcke), samt mängden motorväg jag kör per år. Är dock ofantligt avundsjuk på bästisens Panda (även fast det är en nyare version), som är kittad med en uråldrig takbox med neondetaljer som är typ lika lång som hela bilen. Där snackar vi vrålåk.

KaitsuH

Aktiv medlem
Mycket har förändrat här i Freeride, skidåkarna har blivit allt för rika. Ännu för 10 år sedan här skulle ha varit bara ett förslag: en gammal Volvo 240 kombi. Men den är ju ännu kanske den skönaste resbilen man kan hitta!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Mycket har förändrat här i Freeride, skidåkarna har blivit allt för rika. Ännu för 10 år sedan här skulle ha varit bara ett förslag: en gammal Volvo 240 kombi. Men den är ju ännu kanske den skönaste resbilen man kan hitta!
This! Jag kör en ytrostad nissan primera -01. Features är fungerande AC (!), norskreggad och prislappen som var lägre än min cykel (och då kör jag hardtail som jag köpte begagnat i Sverige).

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp