Biltråden!

Northbeach08

Ny medlem
Biltråden!
875E9212-22BC-45B3-939C-AAD406819F1E.jpeg
@Lars_Ilis och @Northbeach08 Använder ni en vanlig dieselvärmare när ni sover i bilen, eller har ni någon mer campinganpassad lösning? Vilken förbrukning får man räkna med under en natt?
Dieselvärmare som jag kör nån timme på kvällen och nån timme på morgonen innan jag ”klivit upp” och dragit av mig täcket.
Här bild från västkusten i somras, sjötomt.

Mrado

Medlem
Biltråden!
Tidigare hade jag en Subaru legacy -90 sedan med Takbox. Tog mig överallt med den konstanta fyrhjulsdriften, 20-30cm nysnö i St.Antons branta byavägar var nemas problemas. Men ruskigt långsam på motorvägen 😅

Nu rattar jag Volvo c30 -09 1.6 diesel. Liten bil men ändå rätt rymlig! Har många skidresor med 4 personer plus packning. Takboxen är otroligt viktig dock.
bilen drar lite och ändå pigg! Perfekt för både kortare och längre skidresor.

A93B4D64-5C65-4ADC-9ABB-2A4894F38EA5.jpeg
98F0FB1D-DD41-4FEE-9A15-1794F19CE97B.jpeg

Senast ändrad:
Biltråden!

Vilken är den ultimata skidåkarbilen?

tydligen är det ju en mitsubishi av nåt slag?
:)
Mitsubishi Pajero :love:
Är utan tvekan en av mina drömbilar (fast jag skulle välja den lite nyare andra generationen från 90-talet).
Oavsett generation och årsmodell så är det en fantastisk skid- och äventyrbil! Modellen har ett av de bästa fyrhjulsdriftssystemen som finns, och väljer man långa varianten med fyra dörrar så har man utrymme för sju personer, all utrustning eller två sovplatser!

Heddious

Aktiv medlem
Biltråden!
This! Jag kör en ytrostad nissan primera -01. Features är fungerande AC (!), norskreggad och prislappen som var lägre än min cykel (och då kör jag hardtail som jag köpte begagnat i Sverige).
+1 på att vara med i klubben för dom med dyrare cyklar än bilar, utan att cykeln egentligen var så oheligt dyr. :)

Corin

Aktiv medlem
Biltråden!
+1 på att vara med i klubben för dom med dyrare cyklar än bilar, utan att cykeln egentligen var så oheligt dyr. :)
Jag hade en gång en bil som kostade mindre än de pjäxor jag åkte med samtidigt. Det var spännande!

Nä men seriöst, extremt mycket nya bilar här! Hur har alla råd?

Själv kör jag nästan endast jobbilen nuförtiden. En Fiat Ducato L2H2, flång ny även den. Full till bredden med skidor och annat jox. Ledramp som sitter nedanför regplåten och täcks med is, helt okej däck, framhjulsdrift och en hyfsat kass robot-automatlåda. Tar sig inte jättebra på branta snöiga skidortsvägar, men helt ok på landsväg.

Marboh

Aktiv medlem
Biltråden!
Den ultimata bilen för att åka till fjällen (om man inte ska vi i den) är Mb R500 4matic L. :)

simp1

Medlem
Biltråden!
Jag hade en gång en bil som kostade mindre än de pjäxor jag åkte med samtidigt. Det var spännande!

Nä men seriöst, extremt mycket nya bilar här! Hur har alla råd?

Själv kör jag nästan endast jobbilen nuförtiden. En Fiat Ducato L2H2, flång ny även den. Full till bredden med skidor och annat jox. Ledramp som sitter nedanför regplåten och täcks med is, helt okej däck, framhjulsdrift och en hyfsat kass robot-automatlåda. Tar sig inte jättebra på branta snöiga skidortsvägar, men helt ok på landsväg.
Vi som har någorlunda nyare bilar är samma personer som funderar över hur ni andra har råd med all skidutrustning och alla resor :)

MarkusO

Aktiv medlem
Biltråden!
Trodde vi var överens om att det är Fiat panda 4x4 som gällerVisa bilaga 1780
Exakt. Given vinnare. En lång tråd med massa inlägg från folk som inte än förstått att svaret på allt här är Fiat Panda 4x4. Jag föredrar den dock i postgul färg med lite gamla Swiss Post-loggor halvkvar lite här o där.

På silverplats en 245:a i mint condition kan jag tycka. Givetvis fyrväxlad och ingen jävla "overdrive". DL ska det vara. Lilla motorn. Man ska tro att nåt verkligen är fel när det går uppför.

PrezSnow

Ny medlem
Biltråden!
Vi som har någorlunda nyare bilar är samma personer som funderar över hur ni andra har råd med all skidutrustning och alla resor :)
Personligen tror jag att det finns ett motsatsförhållande mellan dyr bil och antalet skiddagar 😁. Möjligen Jon Olsson undantagen.

JEZ-revived

Ny medlem
Biltråden!
Tesla Model 3 LR med dual motor.

För utförsåkning blir det smygpremiär upp till Branäs i helgen. Karmlösa fönster och ingen möjlighet att fälla bara mittensätet är definitivt minus på vintern. Speciellt om man inte vill köra runt med box.
På plusisdan, vintermässigt, är att det är trevligt att kunna ha igång värme/ac utan att puttra med en förbränningsmotor. Fjärrstyrning av ac är också bra, har inte behövt skrapa rutor. Å andra sidan, glömmer man av att förvärma så kommer man knappt in i bilen, på grund av "karmlösheten", om det är isigt omslagsväder.

Väghållningen har varit kanon hittills, men inte kört ordentligt vinterväglag än.

MnO

Aktiv medlem
Biltråden!
För min del är det en Ford Kuga 2017 som står för transporterna till bergen. En dieselsuv ligger väl inte direkt i tiden, men den drar ändå helt ok i oljebrännaren. Inte snål direkt, men det är inga problem att köra under 0,5 om man tar det lugnt och snittar 0,55 även om det körs mer fartfritt. Med takbox Air 500 om det behövs. Helt ok att både åka och sova i, dock gör jag det senare mest på sommarhalvåret. Jag har dock testat några gånger att vintercampa på campingplats med bilen och har då stått på elplats med kupévärmare så nära servicehus som möjligt. Det fungerade bra tycker jag, speciellt då i kombo med lite varma utrymmen på campingen.
Kuga.JPG

Senast ändrad:

Johan11

Ny medlem
Biltråden!
Jag kör en audia a4 quattro från 2005 med 200 hk, funderar på att chippa den till 250 hk... Det måste ju hända något när man trycker på gasen! Den är törstig men kommer alltid fram. Den känns betydligt tryggare än mig gamla v40 som jag hade tidigare ;)

Pillard

Aktiv medlem
Biltråden!
Personligen tror jag att det finns ett motsatsförhållande mellan dyr bil och antalet skiddagar 😁. Möjligen Jon Olsson undantagen.
Precis! Antalet skiddagar. Där ligger det. Det är ju smått omöjligt att hitta ett mellanläge. Antingen har du bra jobb och har råd med både skidprylar, bil och resor eller så har du massa tid för att åka skidor men har då ett mycket slitigare jobb under perioder och måste ändå snåla med utrustning och resor...

De enda som får till det där är ju de som lyckas hitta välbetalda jobb i typ Åre.

Heddious

Aktiv medlem
Biltråden!
Svaret på den är (iaf i mitt fall) att flytta till lämpligt berg. Då omvandlas skidresorna till några få hemresor per år istället. Lägg till att endast skaffa nya skidgrejer om det är absolut nödvändigt, och be till alla gudar att rosthögen lever en vinter till, för det finns ingen reparationsfond att tala om eftersom skidortsjobb inte direkt är välbetalda. Sen är det såklart inte möjligt för alla att flytta och leva hyfsat spartanskt, men det är så jag löst det.

Med det sagt så hade jag nog inte haft råd med (eller velat ha) en dyr bil om jag bott i Sverige heller. 🙂

simp1

Medlem
Biltråden!
Svaret på den är (iaf i mitt fall) att flytta till lämpligt berg. Då omvandlas skidresorna till några få hemresor per år istället. Lägg till att endast skaffa nya skidgrejer om det är absolut nödvändigt, och be till alla gudar att rosthögen lever en vinter till, för det finns ingen reparationsfond att tala om eftersom skidortsjobb inte direkt är välbetalda. Sen är det såklart inte möjligt för alla att flytta och leva hyfsat spartanskt, men det är så jag löst det.

Med det sagt så hade jag nog inte haft råd med (eller velat ha) en dyr bil om jag bott i Sverige heller. 🙂
Det är nog den enda vettiga lösningen. Jag håller faktiskt utkik efter jobb i Åre/Östersund men vill inte ta vilket jobb som helst så det kanske aldrig blir av.

Pillard

Aktiv medlem
Biltråden!
Det är nog den enda vettiga lösningen. Jag håller faktiskt utkik efter jobb i Åre/Östersund men vill inte ta vilket jobb som helst så det kanske aldrig blir av.
En gång för länge länge sen var jag faktiskt på intervju för VD-jobbet på SLAO. Det är väl bland de bättre jobben man kan tänka sig utifrån just de förutsättningarna vi pratar om här ;)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Biltråden!
Precis! Antalet skiddagar. Där ligger det. Det är ju smått omöjligt att hitta ett mellanläge. Antingen har du bra jobb och har råd med både skidprylar, bil och resor eller så har du massa tid för att åka skidor men har då ett mycket slitigare jobb under perioder och måste ändå snåla med utrustning och resor...

De enda som får till det där är ju de som lyckas hitta välbetalda jobb i typ Åre.
Finns utlyst en hel hög med välbetalda jobb i Tromsø nu, bara söka ;) Flytta, för bövelen!

Fatboy

Aktiv medlem
Biltråden!
En bra lösning är nog att försöka hitta ett jobb där det inte är viktigt att man är på kontoret utan har stora möjligheter att jobba hemma. Då kan man planera sin arbetstid och åka skidor när det är bra förhållanden.

Pillard

Aktiv medlem
Biltråden!
Finns utlyst en hel hög med välbetalda jobb i Tromsø nu, bara söka ;) Flytta, för bövelen!
En grundförutsättning för mig är att jag ska förstå vad folk säger runt omkring mig... Sen ska ju erkännas att suget efter att bara stanna kvar i Nallo i våras var rätt stort. Tror dock att banken skulle kunna bli lite sur med tanke på lånebild osv ;)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Biltråden!
NAV eller någon annan förmedling?
Min erfarenhet är att NAV är den som är bäst i Norge eftersom de sammanställer annonser från i princip alla andra annons-sidor.

En grundförutsättning för mig är att jag ska förstå vad folk säger runt omkring mig... Sen ska ju erkännas att suget efter att bara stanna kvar i Nallo i våras var rätt stort. Tror dock att banken skulle kunna bli lite sur med tanke på lånebild osv ;)
Börja med duolingo och NRK (både radio och nyheter) nu så kommer du förstå tillräckligt till när du blivit rekryterad (norrmän är sjukt långsamma på rekrytering, sen efter typ 6-12 månader så kommer du snacka norska som andraspråk! Inga problem! :D

Biltråden!
Dröm <3
Har den 4motion och luftfjädring också?
Tyvärr inte 😊 4motion är väl det enda som saknas annars är det en fantastisk bil. Synd bara att man inte hade råd med den när man var i 20 årsåldern. Då hade jag kunnat säsonga i den 🚐 Lite svårare nu med två små barn men i mars åker vi till Cham 🏔

R1

Medlem
Biltråden!
Saab 9-3 Sedan. Finns uppenbara fördelar med en låg sedan!
* Öppna bakluckan helt även med 265 cm takbox, omöjligt på en motsvarande kombi!
*Öppna bakluckan med cykelställ monterat! Omöjligt på en kombi!
*Använda bakluckan som avlastningsyta vid lastning av takbox.
*Lätt att skrapa rutorna och lasta på taket. Testa det på en SUV!
PS! notera takräcket ovanpå takboxen.

Bilagor

KaitsuH

Aktiv medlem
Biltråden!
Hälsningar från Finland. Förstår ni, hur lyckliga ni bilister är där i Sverige? Just kollade, för samma pris ni kan köpa en ny Volvo V90, får vi här i Finland en vanlig Skoda Octavia med någon liten motor. Ett ord: bilskatt.

wertigo

Medlem
Biltråden!
Hälsningar från Finland. Förstår ni, hur lyckliga ni bilister är där i Sverige? Just kollade, för samma pris ni kan köpa en ny Volvo V90, får vi här i Finland en vanlig Skoda Octavia med någon liten motor. Ett ord: bilskatt.
Skulle snarare säga att Volvo prisdumpar just den modellen på hemma-marknaden. Ser illa ut om [valfri tysk] säljer mer bilar på Volvo's hemmamarknad, än just Volvo. Skulle gissa att det är omvända förhållanden när det gäller t.ex BMW's 5-serie i Tyskland.

farsan56

Aktiv medlem
Biltråden!
Nu har ju livet inte alltid varit nyare bilar. En gång i tidernas begynnelse hade jag en gammal wv-surfbuss. Praktisk, bara att kasta in brädor, segel mm. En typisk sommarbil.
Bra stark motor: haha. Värme: nja. Stereo: Walkman med hörlurar.
Den fick följa med när jag skulle jobba/skida i norska fjällen en vinter.
En dag när vi skulle upp mot Hardangervidda gav värmekammrarna upp och fyllde bilen med avgaser. Ner med rutorna och öppen sidodörr så var det löst för stunden.
Ett par veckor senare smäller det till bakifrån bilen. Det var bromsbackarna som lossat i ena hjulet och snurrade med. Det var bara skrot. Lämna in och laga i Norge? Tänk så många afterskiöl det hade kostat. Nä, vi rensade ur skiten och klämde ihop bromsröret. Tänket var: fyra bromsar är bäst, men tre bromsar är mycket bättre än inga bromsar.
På väg hem till Gbg fram på vårkanten kommer jag precis ur Tingstadstunneln när det rasslar till och drivningen upphör.
Då har ena drivaxeln lossnat och släpar i marken. Fan, men tur att det inte hände i tunneln.
Den fick rulla som surfbuss en sista sommar innan jag sålde den billigt.
Det kanske inte var bättre förr, men det var onekligen mer spännande.
I morgon går jag till liften, säkrare så!

God fortsättning önskar eder C

cookiedough

Aktiv medlem
Biltråden!

Vilken är den ultimata skidåkarbilen?

tydligen är det ju en mitsubishi av nåt slag?
:)
Jo så är det! Det är en Mitsubishi Pajero 1 alternativt en Hyundai Galloper 2 (samma bil).

Mina tidigare bilar är en rostig Subaru forester från -98 med en otroligt slö 2.0 bensin. Efter det hade jag en Land Cruiser 90 från -98 med en inte lika slö 3.4 V6 bensin. Borde kanske inte sålt den egentligen.

Men nu!!
Nu har jag (tillsammans med min flickvän) en Hyundai Galloper 2.5TD från 2000. Importerad av oss från Frankrike och tidigare Ile de reunion. Eller även känt som: en sån bil Felix har i snowroller.
Den är ganska liten, drar mycket, dyr skatt och är långsam. Den har stor takbox som jag bytte mot en flaska vin, nya asbra däck, AC, värme som funkar, och numera även en växellåda som gör som man vill!
F64BB69F-A608-4219-91F9-E575713973CA.jpeg

606C819E-1938-4EF6-A1CB-9D921173687F.jpeg

Jag är otroligt nöjd, ska bara montera 3 Bosch big knick framtill sen är den redo för att plöja småvägar till små konstiga orter i alperna!

2D524EDE-BD07-4597-8F46-613808EAA6F8.jpeg

Den kommer nog hålla tills det blir olagligt med diesel. Då blir det något helt annat.

Biltråden!
Jo så är det! Det är en Mitsubishi Pajero 1 alternativt en Hyundai Galloper 2 (samma bil).

Mina tidigare bilar är en rostig Subaru forester från -98 med en otroligt slö 2.0 bensin. Efter det hade jag en Land Cruiser 90 från -98 med en inte lika slö 3.4 V6 bensin. Borde kanske inte sålt den egentligen.

Men nu!!
Nu har jag (tillsammans med min flickvän) en Hyundai Galloper 2.5TD från 2000. Importerad av oss från Frankrike och tidigare Ile de reunion. Eller även känt som: en sån bil Felix har i snowroller.
Den är ganska liten, drar mycket, dyr skatt och är långsam. Den har stor takbox som jag bytte mot en flaska vin, nya asbra däck, AC, värme som funkar, och numera även en växellåda som gör som man vill!
Visa bilaga 1975
Visa bilaga 1977

Jag är otroligt nöjd, ska bara montera 3 Bosch big knick framtill sen är den redo för att plöja småvägar till små konstiga orter i alperna!

Visa bilaga 1976

Den kommer nog hålla tills det blir olagligt med diesel. Då blir det något helt annat.
Riktigt bra val av bilar, alla tre! :love:
Är det en Pajero 2 jag skymtar på din profilbild också? ;)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp