Binding och Skidor för tyngre personer?

lkpg013

Medlem
Hej!

Har tidigare åkt mycket skidor, men ingenting sedan 2017. Nu väger jag lite mer (150kg), och är sugen på att ta upp skidor igen.

Står däremot med utmaningen att många bindningar osv har en maxvikt som är lägre än min egen. Så vänder mig till er, har ni några tips för en tungviktare likt mig?

Tack på förhand!

Hej!

Har tidigare åkt mycket skidor, men ingenting sedan 2017. Nu väger jag lite mer (150kg), och är sugen på att ta upp skidor igen.

Står däremot med utmaningen att många bindningar osv har en maxvikt som är lägre än min egen. Så vänder mig till er, har ni några tips för en tungviktare likt mig?

Tack på förhand!
Det beror ju lite på hur du åker och sullängd. Men ganska många går ju upp till 15 iaf, vilket borde räcka om du åker lugnt. Kör du hårt så får du höra av dig så kan du få köpa loss en Marker M20 Free-bindning som ligger i garaget. Den borde räcka :)

Hej!

Tack på förhand!
Marker Jester, Look Pivot 18, Men har du stora fötter t.ex så medför det en sänkning av DIN, kolla här först
https://www.dincalculator.com/
Här är en annan med lite fler nivåer
https://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/din-calculator.html

Senast ändrad:
Marker Jester, Look Pivot 18, Men har du stora fötter t.ex så medför det en sänkning av DIN, kolla här först
Intressant, men åldersavdraget var kanske lite väl högt om man är i bra form (tänker jag som 55-åring).
@lkpg013 beskriv gärna lite mer hur du vill åka: både pist och offpist, aktiv åkstil eller inte? Ska du köpa nya pjäxor förresten? Då gäller det att köpa en bindning som passar pjäxan, en modern Marker Jester id passar väl alla pjäxor men en Marker M20 funkar nog inte om man har gummisula (grip walk etc).

Nu killgissar jag. Men jag skulle påstå att man absolut inte ska följa DIN-skalan linjärt när man väger över standardtabellen (som oftast slutar runt 100-110 kg). En mycket tung åkare har inte leder och ligament som är proportionerligt starkare bara för att han/hon väger 150 kg. Risken är stor att bindningen inte löser ut innan knät/tibia gör det. Dvs en vanlig DIN 14 bindning kommer att räcka långt.

Senast ändrad:
Nu killgissar jag. Men jag skulle påstå att man absolut inte ska följa DIN-skalan linjärt när man väger över standardtabellen (som oftast slutar runt 100-110 kg). En mycket tung åkare har inte leder och ligament som är proportionerligt starkare bara för att han/hon väger 150 kg. Risken är stor att bindningen inte löser ut innan knät gör det. Dvs en vanlig DIN 14 bindning kommer att räcka långt.
Låter rimligt, kanske därför den slutar på 95+, Det går inte att komma över 12 i kalkylatorn heller. Så det är nog bara aktuellt för elit/tävlingsåkare. Vi andra kan nog hålla oss under 12 och då räcker ju en vanlig Griffon eller Attack 14.
Sen angående åldern så antar jag att det inte har så stor påverkan hur vältränad man är utan lederna blir helt enkelt klenare när man blir äldre. Muskler kan väl kompensera lite kanske.

Enligt rubriken gäller ju frågan även skidor… Katana?
Skämt åsido, du kan med tanke på dina mått välja skidor som är längre och styvare än andra på samma nivå som du skulle ha gjort. Och kanske undvika en del ”snällare” och ”lekfulla” skidor. Om det är allmountain som gäller så kanske någon Völkl (Mantra? Peregrine?) eller Nordica Enforcer, Blizzard Anomaly, K2 Mindbender Ti m fl

Senast ändrad:
@lkpg013 beskriv gärna lite mer hur du vill åka: både pist och offpist, aktiv åkstil eller inte? Ska du köpa nya pjäxor förresten? Då gäller det att köpa en bindning som passar pjäxan, en modern Marker Jester id passar väl alla pjäxor men en Marker M20 funkar nog inte om man har gummisula (grip walk etc).
Historiskt sätt har det varit 90% pist, 10% lite off-pist. Fokus på pist mao. Nu är man ju ganska ringrosslig, men har en ganska aktiv åkstil vanligtvis.

Tänkte passa på att köpa nya pjäxor också, då de nya är ifrån 2015! Lika bra att börja om på nytt, och prylar är ju skoj. Så pjäxor, bindningar och skidor står på agendan.

Enligt rubriken gäller ju frågan även skidor… Katana?
Skämt åsido, du kan med tanke på dina mått välja skidor som är längre och styvare än andra på samma nivå som du skulle ha gjort. Och kanske undvika en del ”snällare” och ”lekfulla” skidor. Om det är allmountain som gäller så kanske någon Völkl (Mantra? Peregrine?) eller Nordica Enforcer, Blizzard Anomaly, K2 Mindbender Ti m fl
Bra tips! Ska lika runt lite på dessa. Har historiskt gillat Völk, och hade ett par Racetiger som mina renodlade pistskidor tidigare.

Tänkte även ta mig till Alpingaraget alternativt Bromma Skidsport och se vad de kan rekommendera, men grymt med lite tankegångar och tips&trix från er här redan!

Historiskt sätt har det varit 90% pist, 10% lite off-pist. Fokus på pist mao. Nu är man ju ganska ringrosslig, men har en ganska aktiv åkstil vanligtvis.

Tänkte passa på att köpa nya pjäxor också, då de nya är ifrån 2015! Lika bra att börja om på nytt, och prylar är ju skoj. Så pjäxor, bindningar och skidor står på agendan.

Bra tips! Ska lika runt lite på dessa. Har historiskt gillat Völk, och hade ett par Racetiger som mina renodlade pistskidor tidigare.

Tänkte även ta mig till Alpingaraget alternativt Bromma Skidsport och se vad de kan rekommendera, men grymt med lite tankegångar och tips&trix från er här redan!
Något med metall i skidan skulle jag rekommendera så inte skidan flexar lika mycket. Ranger 96, eller de skidor som nämnts tidigare i tråden kanske?

Ang Racetiger så är det ingen personlig favorit, då jag upplever den är för mjuk för att köra aktivt med när det är manchester, och lite orolig när det är mjukare i backen.

Låter rimligt, kanske därför den slutar på 95+, Det går inte att komma över 12 i kalkylatorn heller. Så det är nog bara aktuellt för elit/tävlingsåkare. Vi andra kan nog hålla oss under 12 och då räcker ju en vanlig Griffon eller Attack 14.
Sen angående åldern så antar jag att det inte har så stor påverkan hur vältränad man är utan lederna blir helt enkelt klenare när man blir äldre. Muskler kan väl kompensera lite kanske.
Här blir ju förstås en avvägning. Man vill ha bindningen anpassad till vad lederna tål men också tillräckligt mycket DIN för att undvika tjuvsläpp. Om man ändå tänker åka rimligt aktiv skidåkning får man väl nästan anta att knän osv pallar kroppsvikten?

En kraftigt övervikt människa kommer inte att åka särskilt "aktivt" oavsett vad han/hon själv tycker.

1764762060980.webp

Visst ångrar man ibland en del ordval... ;)

Samtidigt finns där ju högre rörelseenergi som riskerar att skapa fler tjuvutlösningar vid samma fart/stil som för en lättviktare. Men visst, en situation som inte går att kompensera för - det blir helt enkelt lägre marginaler. Man kan ju tänka sig att en Look Pivot-bindning inte är helt fel.

Här blir ju förstås en avvägning. Man vill ha bindningen anpassad till vad lederna tål men också tillräckligt mycket DIN för att undvika tjuvsläpp. Om man ändå tänker åka rimligt aktiv skidåkning får man väl nästan anta att knän osv pallar kroppsvikten?
Tja, jag väger in på knappa 100kg, åker nog ganska aktivt. Men trotts 6,5-7 DIN (det är det som kalkylatorn ger för en tyngre +60 årig gubbe) så har jag då aldrig råkat på nått tjyvsläpp. Hellre att skidorna lossnar än att det vrider sönder, eller av, något i benen.

Tja, jag väger in på knappa 100kg, åker nog ganska aktivt. Men trotts 6,5-7 DIN (det är det som kalkylatorn ger för en tyngre +60 årig gubbe) så har jag då aldrig råkat på nått tjyvsläpp. Hellre att skidorna lossnar än att det vrider sönder, eller av, något i benen.

Erfarenhet slår det mesta... Vad har du för bindningar?

Erfarenhet slår det mesta... Vad har du för bindningar?
Griffon 13 (men dom skidorna har jag sålt)
Salomon Warden 13 på Stöckli Laser AX
Salomon Strive 13 på Stöckli Laser AR
Salomon STH12 (tror jag) på Rossignol Black OPS
Och några DIN10 bilndningar på ett par Head WC Rebels, inte heller dom tjuvlöser.
Har upplevt det en gång då jag råkade hoppa en bit och landa i pisten med ett par feta puderskidor i Trysil. Men det var ett par Marker F10 ställda på 8 på dom skidorna, fanns ingen ”elasticitet” i dom bindningarna.
Trillar jag så vill jag att bindningarna löser ut. Och det vet jag dom gör, siste jag trillade lite mer rejält så gick ett par revben av, vill minnas det var innan jag passerade 60, blir säkert jävligare nu 🤣

Griffon 13 (men dom skidorna har jag sålt)
Salomon Warden 13 på Stöckli Laser AX
Salomon Strive 13 på Stöckli Laser AR
Salomon STH12 (tror jag) på Rossignol Black OPS
Och några DIN10 bilndningar på ett par Head WC Rebels, inte heller dom tjuvlöser.
Har upplevt det en gång då jag råkade hoppa en bit och landa i pisten med ett par feta puderskidor i Trysil. Men det var ett par Marker F10 ställda på 8 på dom skidorna, fanns ingen ”elasticitet” i dom bindningarna.
Trillar jag så vill jag att bindningarna löser ut. Och det vet jag dom gör, siste jag trillade lite mer rejält så gick ett par revben av, vill minnas det var innan jag passerade 60, blir säkert jävligare nu 🤣

Intressant… Mina har inte tjuvlöst på hur länge som helst. Skidorna brukar ramla av när jag ramlar i djup snö men det har känts korrekt, även om det blivit en del letande. Ett felskär i tung djupsnö med skidan på för länge kan ju vrida sönder vilket knä som helst.
Troligen en bra idé att lätta på bindningarna en aning. Jag åker ju sällan på ställen typ ”if you fall you die” som t ex vår vän Kalle här… 😉

Tillbaka
Topp