Bindnigs val?

Wilmsson

Medlem
Bindnigs val?
Hej! Jag tänkte beställa ett par Rossignol Scratch FS från sport-conrad och då får man välja på 3 olika bindningar Marker M 14 Free, M 12 Free eller M 11 Free. Jag undrar då vad det är för för- och nackdelar med de olika bindningarna, och vilken ni rekomenderar? Tack på förhand //Tommie

Bindnigs val?
siffer markeringen visar hur högt upp på DIN skalan bindningarna går.
Generellt kan man säga att ju tyngre du är och ju hårdare du åker desstå högre DIN skala bör dina bindningar ha...

Bindnigs val?
hur hårt ska du spänna bindningarna?
Kör du på din 9 eller över ska du ta M 14
Kör du på under det så ta någon av dom andra två.

Din 9 e ganska högt. Om du inte väger mkt eller verkligen vet vad du håller på med.

Bindnigs val?
Såg på din sida att du var 16år gammal.
Då tror jag ju inte att du e en 90kilos bjässe med lårmuskler som skulle göra en elefant avundsjuk.
Så kör på M12 eller M11.
Marker är inte sämre bindning än någon annan (undantaget salomon).

Bindnigs val?
marker** jag väger 60 hade på din 7 förut så jag beställde m11 o hoppas de funkar nån som inte tror de gör de och hur mycket kan man väga för aattt använda den bindningen alltså vad är tyngst

Bindnigs val?
Vad som är det tyngsta man kan väga.
Det beror på hur mkt du väger när du kör på skidorna.
Alltså kroppsvikt + den vikt som tillkommer med rörelseenergin.

Bindnigs val?
jasso:O de vet jag juh inte.. hmm jag klarar mig nog men du säger att om man kör 9 ska man ha högre kan man inte köra 11 på en 11?

Bindnigs val?
Ska du ha P12 Freeride får du vänta några veckor, de har inga inne. Brorsan beställde Troublemaker med den bindningen, och han fick ett mail tillbaka där de frågade om han villa ha en annan eller vänta några veckor.

Bindnigs val?
Mhm, såg fel, trodde det var du Tompa som hade mailat och frågat om P12 freeride, men det var Coster.
Men iaf, prova och gör en beställning så märker du om de frågar om du vill vänta eller ha en annan bindning.

Bindnigs val?
mm jag ska ringa till dom att jag vill ha scratch fs med p12 som bindning i nått paketpris och säga alla mina uppgifter och att dom sedan skickar skidorna till mej;).

Bindnigs val?
Jag mailade till sport conrad igår och frågade om dom kunde göra ett paketpris och de kunde dom så jag ska maila in alla mina uppgifter nu bara:P

Bindnigs val?
mm det fick jag med. men jag tycker att det borde vara ett standard paket så slipper man krångla. men hur ska du beställa då?

Bindnigs val?
jag skulle satsat på ngn bindning från rossignol (look) själva, t ex scratch 120, 140 kör du hårt och stort kanske tillochmed fks 155 men fks bindnignarna är lite svårare att få tag på och kostar lite mer.

Bindnigs val?
kan tilläggas att Fks bindnigarna har en tendens att inte "sitta fast" ordentligt i skidan. Jag ahr fått borra och limma och dona och fejja typ 3 gånger med mina. Annars är det riiktgt grymma bindningar. Riiiktigt lätta och tjuvlöser kan dom inte stava till. Kör sj på fks 185. Feting bra saker!

Bindnigs val?
salomon och marker hit och dit, looks pivot modell är den överlägset bästa om du inte är alpinare och är beredd att skruva dom i botten.

Bindnigs val?
Monis sa:
kIMMM sa:
salomon och marker hit och dit, looks pivot modell är den överlägset bästa om du inte är alpinare och är beredd att skruva dom i botten.
Varför skulle inte look pivot fungera för en "alpinare"?
jag menar att man måste skruva marker i botten för att den ska hålla. är man alpinare måste man skruva markerbindningarna i botten. men som sagt look gör enligt mig dom bästa bindningarna, alpinare eller inte :D

Tillbaka
Topp