bindning o pjäxor

ChristofferB

Ny medlem
bindning o pjäxor
Nu när jag har förlorat delar av mitt bagage på hemväg från val thorens så sitter jag o funderar vad som inhandlas skall. Eftersom bla pjäxorna åkte åt helvete så funtar jag på scarpa pjäxor (för alpina skidor).... Men då är frågan om någon har mycket erfarenhet av dessa. Mest hur det funkar med standard bindningar samt hur mycket man förlorar i styvhet med dessa. Vill inte få trubbel med laggen när det är skare o skit ute i terrängen.
Anledning till att jag kollar på dessa är främst de problem jag upplevt med att tex gå på grusåsar och bland klippor med mina gammla race pjäxor...

Nästa fråga gäller randoné bindning som jag i sådant fall tänkte utrusta ett par av mina skidor med... Någon som upplevt trubbel med bristande kvalite på bindning när man stått på av helvete ner för skit före?

Tackar o bugar för svar.

bindning o pjäxor
Enligt uppgift kommer Garmont till nästa säsong med en ännu styvare variant på G-Riden. Några bergsguider har dom på prov redan denna säsong. Kan vara värt att vänta på.
G Riden är mjukare än Denali XT. Denalin tillräckligt styv för all åkning.
Denalins innersko, Termovarianten, i alla fall fjolårets, är av dålig kvalitet. Mina är efter ca 50 skiddagar rejält slitna. Satsa i så fall på ett par Conformableinnerskor som är betydligt stadigare.
Såg när jag var nere senast att Scarpa även har kommit med en ny doja som ser ut som Lasern men väger bara 3 kilo paret.
Finns nog inte i Sverige.
Beträffande randonnedojor ihop med vanliga slalombibdningar måste du ha en bindning där tådelen är justerbar i höjdled eftersom i alla fall Scarpan har tjockare sula än en vanlig slalomdoja. Sen är randonnebindningar, läs Diamir annorlunda i tådelen för utlösning. Plattan man står på vrids åt sidan för att lösa ut.

Hållbarhet? Jag är inne på min tredje Diamir, nu senast Titanal 3 och har aldrig haft något haveri. Men jag svänger ganska ofta.
Men även en slalombindning kan väl paja???? om man har otur.

En annan bindning som är på väg ut på marknaden är Silvretta med en ny lättbindning. Hörde talas om den men har bara sett den på nätet. Väger 1200 gram!!!!

Ja förtår mycket väl ditt problem att gå i slalompjuck. Det är rent livsfarligt.
Efter att trillat ner och med stor tur klarat mej skulle jag aldrig mer använda en slalomsko på utflykter som innebär klättring eller kamvandringar,

bindning o pjäxor
Bra svar av kartong, sammanfattar väl det mesta. Kan tillägga att mitt tips på randobindning för hård åkning är Diamir Freeride, klart kraftigare än tidigare Diamir I, II o III. Du ska hursomhelst undvika funparker och bigjumps med den här typen av bindning. För aggressiv pist -och offpiståkning håller de. Du MÅSTE vara noga med höjdjusteringen på tådelen, om du byter pjäxor, annars är det snart kört. Freeriden är f.ö tyngre än I, II och III, så om det är mer turande som gäller, titta på de andra.

Garmont G-Ride är ingenting mindre än den bästa randopjäxan som tillverkats, åtminstone för mig.
Läs min recension på http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1641
Gissar att de kan vara svåra att få tag på i Sverige.

/K

bindning o pjäxor
Carvingkimbo vad är din definition på aggresiv offpist? Personligen tycker jag att freeriden håller för enkel offpist men om man får för sig att droppa något mer än 2 meter så skulle jag rekommendera en vanlig bindning och alpine trekkers. Det är inte kul att åka puder på en skida bara för att bindningarna inte klara påfrestningarna.

bindning o pjäxor
Jag var själv lite orolig när jag bestämde mig för Diamir Freeride på Völkl G4. I början körde jag lite snällare, men nu åker jag nog lika hårt som innan(Völkl G41, racingbindn. + trekkers).
Visst, droppar man mycket i annat än lössnö, så faller det väl lite under det där med hopp o parker o det är nog inte Freeridens bästa vän.
Jag antar att du kört sönder en bindning, var det fästskruvarna i skidan som gick?

/K

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp