Bindning till Dynastar Big Trouble 06/07

roxxer

Ny medlem
Tjabba

Ska köpa ett par Dynastar Big Trouble 06/07 och undrar nu vilka av dessa bindningar som skulle passa mig och dessa skidor. Väger 65 kg.

Look PX 12 Ti Jib Wide 06/07
Marker M14.0 Free 06/07
Rossignol Axial 2 140 Ti Pro wide brake06/07
Rossignol Axial 2 120 Pro Silver Blue 06/07
Rossignol Scratch Ti 140 06/07
Salomon 914
Atomic FFG12 06/07

Mvh Rox

Hur gammal är du? Kommer du bli mycket tyngre eller har du växt färdigt?

Blir du tyngre är det lika bra att ta en 14-bindning, annars kan du ta Look:en eller Rossignols 12:a, dock skall du ha widebreaks till dem, tänk på det. Ta inte 914, då det är vanliga 914 och inte 914 Lab. Denna 914 har samma delar som 912 förutom annorlunda fjäder, och då kan du lika bra ta Look/Ross.

Jag är 17 år nu men kommer nog vilja prova några nya skidor om 1-2 år så kommer nog bara bli en 1-5 kilo tyngre skulle jag tro om allt flyter på ;)

Ta de bästa Rossignolbindningarna, det är lika bra... Säkra för det osäkra och så blir det bättre pris då du säljer dem.

Tjaa.

Med tanke på din vikt och på det du säger tycker jag att du egentligen inte har någon anledning att ta en 14-bindning. Sedan beror det ju självklart på det som Carled säger; hur mycket tyngre kommer du bli på säg två år??

Tror du inte att du kommer lägga på dig mer än ca 5 kg hade jag valt Look eller Ross-bindningen (dvs, P12 jib, eller Axial 2 120)

Sedan finns det ju ingenting som hindrar dig från att använda samma bindning på nästa par skidor, förutsatt att du inte ämnar köra sönder den på två år. Därav skulle det motivera att skaffa en 14-bindning på en gång.

Tycker personligen att Look/Ross är lite bättre än Salomon, men har läst i tidigare trådar att jibbers inte gillar dessa då bakkolven står så högt upp när du åker och att landningar motsv. kan göra runt ifall röven går i bakkolven när du landar (landar fel kanske ;). (Har inga som helst bevis på detta då jag inte jibbar) Om du jibbar mycket bör du kanske ta med detta i tanken när du väljer din bindning. (läs: fördel Salomon)

Åker nu själv på en Markerbindning (DIN 14) och trivs ypperligt. Dock bör du inte välja någon Marker med lägre DIN än 14. Därför tycker jag inte att Markerbindningen är något alternativ för dig.

Atomics bindnignar tycker generellt sätt är för tunga. I alla fall dem modeller jag åkt på. Alltså hade jag inte valt den heller.

Slutsats:
Utifrån de förusättningar du nämner om att skaffa nytt om två år hade jag valt Look PX12 jib, eller Ross Axial 2 120, men det är ju endast min åsikt.

I alla fall; Lycka Till med valet och hoppas du blir nöjd vad du än väljer.

/ph

Tillbaka
Topp