Bindning till mina pistskidor??

Micke Niemi

Medlem
Hej!
Jag har ett par puderskidor liggandes med tech bindning. Jag har även ett par Scott Cosmos pjäxor som jag avser använda inför säsongen. Nu är det så att jag kommer att införskaffa ett par skidor för pisten å inte hålla mig i pudret.

Min fråga är då:
Vilken bindning ska jag använda för att kunna använda dessa pjäxor på ett par pistskidor? Jag har förstått att tech bindningar inte är förlåtande i en hård pist, men att det ska finnas andra varianter där jag inte ska behöva använda pinsen? pjäxan har ju en lite annorlunda utformning i sulan för att man ska kunna tura med den...

Mitt syfte:
Att använda samma pjäxor till båda typer av skidor där puderskidorna har tech bindning...

/Micke

Micke Niemi

Medlem
Som så ofta är svaret: det beror på. I det här fallet exakt vilka normer dina pjäxor uppfyller.
Finns en bra sammanfattning här: https://www.freeride.se/pjaxor-och-bindningar-vilka-passar-ihop/
Salomon Warden MNC kan väl vara ett tips kanske? Funkar med väldigt många olika pjäxor.
Själv köra jag bara tech, men har så klart inga värsting pist-racingskidor. Och väger inte tresiffrigt heller...
Tack för svar, jo jag har kikat på just den bindning du nämner som ev kan vara ett alternativ för mig. JAG väger just över tresiffrigt ;)... men de är för att jag varit jävligt lat sista tiden =P. Tilläggas kan väl att jag inte är någon van åkare heller. Så valet av pistskidor för mig blir ju inga värstingar heller denna säsong

termons

Aktiv medlem
Ha ha. Tech bindningar på pudureskidorna. Vore roligt att höra var du turar och åker? Scott cosmos i pisten? Ingen bindning gör underverk. Sorry kunde inte låta bli...

Micke Niemi

Medlem
Ha ha. Tech bindningar på pudureskidorna. Vore roligt att höra var du turar åk åker? Scott cosmos i pisten? Ingen bindning gör underverk. Sorry kunde inte låta bli...
Jag kanske uttryckte mig lite fel där, jag menar ju att det är turskidor men att de är så breda att det inte går att åka i pist med dem ordentligt. Så det är alltså turpjäxor med turskidor och bindningar enligt bifogad fil... som sagt är jag novis... men de kan ju alltså funka med MNC som du nämnde och ska kolla upp det =)

Bilagor

Lundeberg

Medlem
Beror ju på vilken pjäxa du har, vissa turpjäxor saknar ju läpp för att spara vikt, dessa kommer ju då inte passa i någon traditionell bindning. Är pjäxorna normalt utformade +techinserts bör alla marker bindningar märkta "sole id" passa, även ovan nämnda salomon

Micke Niemi

Medlem
Beror ju på vilken pjäxa du har, vissa turpjäxor saknar ju läpp för att spara vikt, dessa kommer ju då inte passa i någon traditionell bindning. Är pjäxorna normalt utformade +techinserts bör alla marker bindningar märkta "sole id" passa, även ovan nämnda salomon
Jag har ett par Scott Cosmos II, de har tech inserts och även en "läpp" framtill som de ser ut på bifogad bild. Som jag förstår hamnar läppen lite högre upp än de gör på standard/vanliga pjäcor då skon är "böjd"?

Bilagor

Ha ha. Tech bindningar på pudureskidorna. Vore roligt att höra var du turar och åker? Scott cosmos i pisten? Ingen bindning gör underverk. Sorry kunde inte låta bli...
Varför var det roligt? Är väl inget problem att köra puder med tech?
Det som är otrevligt är väl alla som kör puder utan turbindning och hudar. Vad har jag för nytta av en kompis om han står 300 höjdmeter längre ner utan möjlighet att ta sig uppåt om det händer mig något?
Turbidning och hudar borde vara lika självklart som tranceiver, spade och sond om man åker stora åk.

Lundeberg

Medlem
Jag har ett par Scott Cosmos II, de har tech inserts och även en "läpp" framtill som de ser ut på bifogad bild. Som jag förstår hamnar läppen lite högre upp än de gör på standard/vanliga pjäcor då skon är "böjd"?
Precis, läppen hamnar högre i förhållande till sulan vilket skapar behovet av justerbar tåplatta. Detta finns på markers bindningar med sole id och salomons MNC med flera. Ta med en pjäxa när du köper för att vara säker!

Powdapapa

Medlem
Hej!
Jag har ett par puderskidor liggandes med tech bindning. Jag har även ett par Scott Cosmos pjäxor som jag avser använda inför säsongen. Nu är det så att jag kommer att införskaffa ett par skidor för pisten å inte hålla mig i pudret.

Min fråga är då:
Vilken bindning ska jag använda för att kunna använda dessa pjäxor på ett par pistskidor? Jag har förstått att tech bindningar inte är förlåtande i en hård pist, men att det ska finnas andra varianter där jag inte ska behöva använda pinsen? pjäxan har ju en lite annorlunda utformning i sulan för att man ska kunna tura med den...

Mitt syfte:
Att använda samma pjäxor till båda typer av skidor där puderskidorna har tech bindning...

/Micke
Hej, jag tror att detta kan vara vad du söker:

/Anders

termons

Aktiv medlem
Varför var det roligt? Är väl inget problem att köra puder med tech?
Det som är otrevligt är väl alla som kör puder utan turbindning och hudar. Vad har jag för nytta av en kompis om han står 300 höjdmeter längre ner utan möjlighet att ta sig uppåt om det händer mig något?
Turbidning och hudar borde vara lika självklart som tranceiver, spade och sond om man åker stora åk.
Joo det var dåligt av mig. Fick troll känsla av frågställningen. Sorry.

Om han står 300 höjdmeter under dig så ser det nog litet dåligt ut ur förstahjälp synpunkten utan eller med hudar..

Senast ändrad:

Tottek

Aktiv medlem
Salomon warden mnc, aaattack² 13 o marker Griffon 13 har alla ställbar AFD så det funkar bra med dina pjäxor :)

Salomon warden mnc, aaattack² 13 o marker Griffon 13 har alla ställbar AFD så det funkar bra med dina pjäxor :)
Hej hej hallå!
Marker griffon är enbart kompatibel med alpin sula och gripwalk sula så en cosmos går ej ner i den! Warden eller Tyrolia går däremot kanon!
Se till bara att dina nya fina pistskidor du kan tänkas införskaffa är en såkallad flatski. Dvs inte några fräsiga rails som bindningarna sitter på för då blir de jävel när du ska montera på dina flong nya bindningar av ovannämnd modell!

fridens!

steglund

Aktiv medlem
Hej hej hallå!
Marker griffon är enbart kompatibel med alpin sula och gripwalk sula så en cosmos går ej ner i den! Warden eller Tyrolia går däremot kanon!
Se till bara att dina nya fina pistskidor du kan tänkas införskaffa är en såkallad flatski. Dvs inte några fräsiga rails som bindningarna sitter på för då blir de jävel när du ska montera på dina flong nya bindningar av ovannämnd modell!

fridens!
Nja, om det är en modern Griffon märkt med Sole.ID ska den passa till de flesta pjäxor med läpp, inkl alpin-standarden ISO 5355 och touring-standarden ISO 9523 och - tror jag - även WTR och GripWalk. https://www.marker.net/en/soleid/
Vad jag kan förstå följer Scott Cosmos ISO 9523 och då går alla Salomon märkta med MNC och alla Marker märkta med Sole.ID bra. Dock inte Look - de har bara GripWalk som alternativ till ISO5355.
Om skidorna ska vara rena pistskidor, finns det ingen anledning att lägga extraslantar på ett par Salomon Shift. @MichaelJohansson har redan ett par andra skidor att tura med.

Senast ändrad:

Fatboy

Aktiv medlem
Hej hej hallå!

fridens!
Nja, du har nog blandat ihop det lite, Tyrolia attack2 13 passar bara med alpinstandard och gripwalk. Attack2 14 AT funkar även med wtr. Griffon 13 ID klarar alpin, wtr och gripwalk.

Nja, om det är en modern Griffon märkt med Sole.ID ska den passa till de flesta pjäxor med läpp, inkl alpin-standarden ISO 5355 och touring-standarden ISO 9523 och - tror jag - även WTR och GripWalk. https://www.marker.net/en/soleid/
Vad jag kan förstå följer Scott Cosmos ISO 9523 och då går alla Salomon märkta med MNC och alla Marker märkta med Sole.ID bra. Dock inte Look - de har bara GripWalk som alternativ till ISO5355.
Om skidorna ska vara rena pistskidor, finns det ingen anledning att lägga extraslantar på ett par Salomon Shift. @MichaelJohansson har redan ett par andra skidor att tura med.
Nja, du har nog blandat ihop det lite, Tyrolia attack2 13 passar bara med alpinstandard och gripwalk. Attack2 14 AT funkar även med wtr. Griffon 13 ID klarar alpin, wtr och gripwalk.
Som den gamla hyrnissen man är så blandade jag ihop dem; aaattack demo klarar alla sulor
Inget fel med den bindningen om man prompt vill ha en Tyrolia som passar touringsulor
däremot är griffon demo bara kompatibel med gripwalk och alpine medans den senaste Griffon sole id som skrivs ovan här är kompatibel med alla sulor!

Ha de!

Tottek

Aktiv medlem
Ja om man ska va petig.. Men så länge AFDn är ställbar i höjd så kan man tjoffa i vilken pjäxa som helst basicly, jag körde wtr sulor i Griffon demo bindning, funkade kalas o det ska ju inte funka alls..

jaksu

Medlem
Salomons MNC funkar inte med alla pjäxor. Tex har Scarpas Maestrale för mycket "rocker" i sulan att det inte gick justera AFDd tillräckligt mycket. Testades med Salomon Guardian.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp